Car of the Year Europe (COTY), Årets Bil i Europa, kåres den 10. januar. Juryen bag har valgt syv biler til finalen, og spredningen i feltet viser, at kåringen er opdelt og tæt på ligegyldig.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den danske kåring af Årets Bil er for længst blevet til kåringen af Årets Elbil. Biler med forbrændingsmotor har ikke en chance ved kåringen. En benzinbil kan være den bedste nye bil i årevis, men er den ikke elektrisk, kan den ikke blive Årets Bil i Danmark.
Årets Bil i Danmark afsløres den 26. november, og der er mange biler i finalen: Cupra Tavascan, Ford Explorer, Hyundai Inster, Kia EV3, Peugeot E-3008/E-5008, Polestar 4, Renault Scenic E-Tech Electric, Skoda Elroq og XPeng G6. Vinderen er… elbilerne.
Læs også: Vinderen af Årets Bil i Danmark 2025 er…
Det er selvfølgelig ikke uden grund, at kåringen, som Bilbasen i år deltager i med tre skribenter, nu kun handler om elbiler. Markedsudviklingen er gået stærkt, og elbilerne er for alvor begyndt at dominere i Danmark.
I det samlede Europa er der også en kåring, og den får stor opmærksomhed fra bilproducenternes side: Car of the Year (COTY) – Årets Bil i Europa – der hvert år kåres efter omtrent en uges test, den såkaldte Tannistest, der foregår i Tannis i Nordjylland.

Årets Bil i Europa har et stort problem
60 journalister fra hele Europa har nu fundet syv biler til finalen ud af de 42, der var med til testen, og vinderen af 2025-kåringen offentliggøres den 10. januar. Men den fælles-europæiske kåring har et stort problem, og det er dens troværdighed.
Hvis man tænker bare en smule over det, så giver det ingen mening, at en journalist fra Danmark, en journalist fra Ungarn, en journalist fra Norge og en journalist fra Tyrkiet skal blive enige om årets bedste bil.
Læs også: Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024
Det er faktisk en umulig opgave. Repræsentanter for medier i elbilstunge nationer som Norge, Danmark, Sverige og Holland har ingen interesse i at være med til at kåre en bil med forbrændingsmotor som Årets Bil i Europa.
Journalister fra medier i Tyrkiet, Ungarn, Spanien og mange af de andre i alt 23 lande kan ikke helhjertet stemme på en elbil. I mange af landene er elbilen stadig helt uden betydning. I mange lande vil køberne meget hellere have hybridbiler eller nøjsomme benzinbiler, for de kan alligevel ikke lade en elbil op.

Ingen chance for de to benzinbiler
Troværdigheden har trange kår, når 2025-finalefeltet nu er på plads. Jurymedlemmerne skal nu stemme om, hvilken af syv biler skal vinde: Alfa Romeo Junior, Citroën C3/Ë-C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster, Kia EV3 eller Renault 5/Alpine A290.
Siden 2021, hvor Toyota Yaris blev Årets Bil i Europa, er det elbiler, der har vundet titlen. Kia EV6 i 2022, Jeep Avenger i 2023 og Renault Scenic E-Tech Electric. Bortset fra den uforståelige sejr til Jeep giver vinderne mening. Set fra dansk og nordisk side, i hvert fald.
Med så forskellige interesser fra så ekstremt forskellige nationer i Europa er det svært at se relevansen for den fælles kåring. Det er tydeligt, at elbilen i Car of the Year-regi også skal vinde, for kåringen skal vise fremskridtet og ikke den “forældede” teknologi i biler med forbrændingsmotor. Signalværdien er stor, men kåringen i sig selv viser, hvor langt vi i Europa står fra hinanden.
I Danmark giver det – måske – nok mening, at vi nu reelt set kårer Årets Elbil, men det gør det ikke, hvis man bor i et af rigtig mange lande i Europa, hvor en elbil er noget, man ikke nødvendigvis møder hver dag. Cupra Terramar og Dacia Duster har ingen chance for at vinde 2025-titlen. Juryen kan i år i det mindste dække sig under, at både Alfa Romeo Junior og Citroëns finalist fås både som elbil og som benzinbil.