Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Måske Henrik Fisker skulle have holdt sig til at designe biler. Igen er den danske bildesigner gået konkurs med et bilmærke, han har været med til at starte op. Først var det Fisker Automotive med sedanen Karma – og nu Fisker Inc., der i 2022 lancerede den elektriske SUV Ocean.
I februar i år annoncerede Fisker Inc., at firmaet indenfor de næste 12 måneder ville løbe tør for penge, og i jagten på samarbejdspartnere, eller måske mere pengemaskiner, skrev fire unavngivne bilproducenter under på aftaler om ikke at fortælle om forhandlinger med Fisker Inc. Nissan er nævnt som en af de fire.
Det er endt med, at Fisker Inc. ikke har fået hjælp til at fortsætte, og Henrik Fisker og hans amerikansk baserede firma har indgivet konkursbegæring i den amerikanske delstat Delaware. Konkursbegæringen har ingen indflydelse på produktionen af SUV’en Ocean i Østrig. Den lukkede nemlig allerede ned i marts.
Konkursbegæringen kommer kort tid efter, at mange tidligere ansatte har beskyldt Henrik Fisker og hans kone Geeta Fisker, som har været en del af den daglige ledelse, for mange gange at have sprunget over, hvor gærdet var absolut lavest.
En række tidligere ansatte har talt med blandt andet det amerikanske medie TechCrunch, og udtalelserne tyder på, at der fra starten har været store problemer. En tidligere regional salgsdirektør hos Fisker, har udtalt til TechCrunch, “… at manglen på processer og procedurer var ufattelig. Jeg fik altid den samme undskyldning, og det var, at sådan er det at arbejde for et startup-firma. Det er kaotisk.”
Fisker beskyldes for at have presset på for at få produktionen af Ocean i gang, før mange processer var afsluttet og alle test af bilen var på plads. Det og mange andre problematikker har tilsyneladende ført til utallige fejl på bilerne, der er rullet af samlebåndet i Østrig.
I april kunne vi fortælle, hvordan Fisker i mange lande, herunder Danmark, pludselig havde sat prisen på Ocean ned med op til 210.000 kr. Det kunne lyde som en god handel, men allerede dengang blinkede alle advarselslamper: der ville med overvejende sandsynlighed ikke være nogen form for garantidækning eller servicemuligheder på bilen.
I Danmark er der i 2023 og 2024 i alt indregistreret 365 eksemplarer af Fisker Ocean. På Bilbasen er der lige nu 39 eksemplarer, mere eller mindre brugte, til salg for meget langt under de originale priser.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.