Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO Morten Bek/PR
Danske Henrik Fisker har udlevet den amerikanske drøm flere gange. Han har været med til at etablere flere bilmærker i USA i eget navn, og selv når det er gået skævt, er danskeren på et tidspunkt vendt tilbage med nye og omfattende planer.
Det så ud til, at det nye Fisker skulle være lykkens gang. Fisker gik i 2023 på markedet med en spændende elektrisk SUV, Ocean, som produceres i Østrig, og mediernes omtale af både bilen og bilmærket har været stabil og til tider voldsom.
Men Fisker har været plaget af store udfordringer i produktionen, softwareproblemer og biler, som tilsyneladende slet ikke er klar til at komme ud til forbrugerne. Det har givet store udfordringer, og for en måneds tid siden kom det frem, at Fisker søgte penge og samarbejdspartnere. Nissan har været nævnt, men japanerne har på alle måder afvist, at der skulle være snak om et samarbejde.
Det har Fisker ikke haft held med. For at få penge til at overleve, begyndte Fisker for nogle uger siden at sælge ud af sit lager af Ocean-biler i USA, og amerikanske medier har rapporteret, at det er muligt at købe en fabriksny Ocean til cirka 172.000 kr. Det er, hvad der i USA går for at være et brandudsalg – alt skal væk, og det skal være NU.
Lagerrydningen er også nået til Europa og til Danmark. På Fiskers hjemmeside kan man vælge at skabe en Ocean, man sætter sit eget præg på (som næppe nogensinde vil blive produceret, hvis man køber den), eller man kan vælge at se nærmere på lagerbeholdningen.
Når man har valgt Danmark på listen og indtastet sit postnummer, kommer lagerbilerne frem på en overskuelig liste. Og med det samme stikker det i øjnene, at bilerne er nedsat med meget, meget store beløb. En Ocean Extreme, der er den hurtigste Ocean med firehjulstræk og lang rækkevidde, fås til 361.232 kr., og den udstregede førpris er 570.962 kr.
Det er en enorm besparelse på 209.730 kr. Og den præcis samme besparelse går igen på en række biler, når man kører ned ad listen. Det er kun Ocean Extreme-modeller, der optræder på listen, mens hverken mellemvarianten Ultra eller den lovede basismodel Sport er til at finde. Det skyldes sandsynligvis, at de modeller endnu slet ikke er sat i produktion.
En velvoksen, fed elektrisk SUV med 564 hk, 707 kilometer rækkevidde og masser af udstyr til cirka 361.000 kr. lyder som et tilbud, man bør skynde sig at forfølge. Prisen får selv Tesla Model Y til at se dyr ud.
Men man skal tænke sig meget grundigt om, før man vælger at købe en Fisker Ocean. Uanset om den er ny eller brugt. Med en producent, som står og kigger ned i afgrunden, som de voldsomme prisfald i sig selv viser, kan man mere end bare brænde nallerne. Man kan ende med at stå med en bil, der er tæt på at være værdiløs.
Hvis Fisker går konkurs, begynder korthuset også at falde sammen for ejerne. Går virksomheden konkurs, kan værditabet på bilerne blive uoverskueligt. Hvem skal servicere og opdatere bilerne? Hvem skal stå til ansvar for garantisager? Fisker fraskriver sig allerede delvist ansvaret ved at oplyse, at garantien muligvis bortfalder på et tidspunkt. En fornuftig bilforhandler vil aldrig tage en bil i bytte, som er så problematisk. Det er uvisheder, som ingen bilejer har lyst til at sidde med, og derfor bør man holde sig fra det umiddelbart gode tilbud på Fisker Ocean.
I EU er der lovkrav for tilgængeligheden af reservedele. En (bil-)producent, der sælger biler i Europa, skal tilbyde reservedele til bilerne i minimum 10 år efter endt produktion, men det kan blive meget svært for Fisker at leve op til – især hvis der slet ikke længere er en producent, der hedder Fisker.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.