april 9, 2024

Spar over 200.000 kr. på Fisker Ocean – men lad hellere være!

Fisker er på dybt vand, og meget tyder på, at den amerikanske bilproducent må dreje nøglen om. Lige nu kan man spare ekstreme 210.000 kr. på en ny Ocean, men det ville være en dum idé.

TEKST Morten Bek FOTO Morten Bek/PR

Danske Henrik Fisker har udlevet den amerikanske drøm flere gange. Han har været med til at etablere flere bilmærker i USA i eget navn, og selv når det er gået skævt, er danskeren på et tidspunkt vendt tilbage med nye og omfattende planer.

Det så ud til, at det nye Fisker skulle være lykkens gang. Fisker gik i 2023 på markedet med en spændende elektrisk SUV, Ocean, som produceres i Østrig, og mediernes omtale af både bilen og bilmærket har været stabil og til tider voldsom.

Men Fisker har været plaget af store udfordringer i produktionen, softwareproblemer og biler, som tilsyneladende slet ikke er klar til at komme ud til forbrugerne. Det har givet store udfordringer, og for en måneds tid siden kom det frem, at Fisker søgte penge og samarbejdspartnere. Nissan har været nævnt, men japanerne har på alle måder afvist, at der skulle være snak om et samarbejde.

Det har Fisker ikke haft held med. For at få penge til at overleve, begyndte Fisker for nogle uger siden at sælge ud af sit lager af Ocean-biler i USA, og amerikanske medier har rapporteret, at det er muligt at købe en fabriksny Ocean til cirka 172.000 kr. Det er, hvad der i USA går for at være et brandudsalg – alt skal væk, og det skal være NU.

Man kan spare omkring 210.000 kr.

Lagerrydningen er også nået til Europa og til Danmark. På Fiskers hjemmeside kan man vælge at skabe en Ocean, man sætter sit eget præg på (som næppe nogensinde vil blive produceret, hvis man køber den), eller man kan vælge at se nærmere på lagerbeholdningen.

Når man har valgt Danmark på listen og indtastet sit postnummer, kommer lagerbilerne frem på en overskuelig liste. Og med det samme stikker det i øjnene, at bilerne er nedsat med meget, meget store beløb. En Ocean Extreme, der er den hurtigste Ocean med firehjulstræk og lang rækkevidde, fås til 361.232 kr., og den udstregede førpris er 570.962 kr.

Det er en enorm besparelse på 209.730 kr. Og den præcis samme besparelse går igen på en række biler, når man kører ned ad listen. Det er kun Ocean Extreme-modeller, der optræder på listen, mens hverken mellemvarianten Ultra eller den lovede basismodel Sport er til at finde. Det skyldes sandsynligvis, at de modeller endnu slet ikke er sat i produktion.

Det KAN være for godt til at være sandt

En velvoksen, fed elektrisk SUV med 564 hk, 707 kilometer rækkevidde og masser af udstyr til cirka 361.000 kr. lyder som et tilbud, man bør skynde sig at forfølge. Prisen får selv Tesla Model Y til at se dyr ud.

Men man skal tænke sig meget grundigt om, før man vælger at købe en Fisker Ocean. Uanset om den er ny eller brugt. Med en producent, som står og kigger ned i afgrunden, som de voldsomme prisfald i sig selv viser, kan man mere end bare brænde nallerne. Man kan ende med at stå med en bil, der er tæt på at være værdiløs.

Hvis Fisker går konkurs, begynder korthuset også at falde sammen for ejerne. Går virksomheden konkurs, kan værditabet på bilerne blive uoverskueligt. Hvem skal servicere og opdatere bilerne? Hvem skal stå til ansvar for garantisager? Fisker fraskriver sig allerede delvist ansvaret ved at oplyse, at garantien muligvis bortfalder på et tidspunkt. En fornuftig bilforhandler vil aldrig tage en bil i bytte, som er så problematisk. Det er uvisheder, som ingen bilejer har lyst til at sidde med, og derfor bør man holde sig fra det umiddelbart gode tilbud på Fisker Ocean.

I EU er der lovkrav for tilgængeligheden af reservedele. En (bil-)producent, der sælger biler i Europa, skal tilbyde reservedele til bilerne i minimum 10 år efter endt produktion, men det kan blive meget svært for Fisker at leve op til – især hvis der slet ikke længere er en producent, der hedder Fisker.

Del artikel:

Brugte Fisker Ocean til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS