Elbiler har præsenteret mange af de gamle bilproducenter for et dilemma: kunderne skal kunne adskiller elbilerne fra dem med forbrændingsmotor, så de er nødt til at finde på nye modelnavne. Men ikke nogle modelnavne, som ligger for langt fra det, kunderne kender.
Audi har bøvlet meget med navngivningen, som nu ender med (hvis det da ender her), at den eneste forskel mellem el og forbrændingsmotor er den ekstra E-Tron-titel til elbilerne. Og ikke, som det ellers var meningen, at elbiler skulle køre med lige tal (A6 E-Tron) og de øvrige med ulige tal (Q3).
Mercedes-Benz har også lavet en kovending. Når elektriske modeller fremover erstattes, så består navnet ikke af tre bogstaver – som EQE og EQB – men af et klassisk modelnavn som E-Klasse og den ikke helt mundrette titel “with EQ Technology”. Sådan som den elektriske Geländewagen hedder G 580 with EQ Technology – på dansk G 580 med EQ-teknologi.
Den helt nye CLA har premiere om meget kort tid. Den elektriske udgave skal selvfølgelig hedde CLA med EQ-teknologi. Lidt længere ude ligger afløseren for den for længst udgåede EQC – og den præsenterer tyskerne som GLC med EQ-teknologi.




800 volt rykker ind i Mercedes-Benz’ elbiler
Den gamle EQC var en forældet elbil med kort rækkevidde og en ineffektiv platform. En elbil lavet som en eftertanke på den første generation GLC. Men den har efterladt et alvorligt hul i modelprogrammet hos Mercedes-Benz, som hurtigst muligt skal lukkes.
Når den nye GLC med EQ-teknologi endelig kommer på markedet, skal den indhente Audi Q6 E-Tron, og den får samtidig alvor konkurrence af den helt nye BMW iX3, der som den elektriske GLC er i de sidste faser af udviklingen.
Der skal fuld skrue på teknologi og udstyr for at kunne være med. I modsætning til EQC er GLC med EQ-teknologi udviklet fra bunden som elbil, så ingen hyldevarer fra GLC med forbrændingsmotor. Den nye platform kommer med 800 volt spænding og nye elektriske, meget effektive motorer. Tyskerne lover lang rækkevidde selv i meget koldt vejr, men også opladning med konsistent niveau over 320 kW.
GLC med EQ-teknologi kommer på markedet med valg mellem baghjulstræk og 4Matic-firehjulstræk. Den bagerste motor har en to-trins gearkasse, som gør at omdrejningerne kan sænkes – hvorved forbruget sænkes. Udgaver med firehjulstræk kører primært med den forreste elmotor koblet fra, så den kun kobles til, når behovet for kræfter eller vejgreb opstår.
Der vil være en åbenlys forskel fra dagens EQE- og EQS-modeller: designet. Hvor EQE intet har til fælles med E-Klasse, og en EQS slet ikke slægter S-Klasse på, så vil GLC med EQ-teknologi ikke have et helt anderledes design end GLC med forbrændingsmotor. Det er en ny taktik, som Mercedes-Benz har valgt efter nærmest endeløs kritik af det meget vindglatte design, EQE og EQS kører med.