marts 13, 2025

Første kig: Mercedes-Benz GLC EQ Technology med opladning over 320 kW

En elektrisk udgave af Mercedes-Benz GLC er under afgørende stadier i udviklingen. Bilen er udviklet fra bunden som elbil, og den er blandt de første fra mærket med 800 volt og lynhurtig opladning.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Elbiler har præsenteret mange af de gamle bilproducenter for et dilemma: kunderne skal kunne adskiller elbilerne fra dem med forbrændingsmotor, så de er nødt til at finde på nye modelnavne. Men ikke nogle modelnavne, som ligger for langt fra det, kunderne kender.

Audi har bøvlet meget med navngivningen, som nu ender med (hvis det da ender her), at den eneste forskel mellem el og forbrændingsmotor er den ekstra E-Tron-titel til elbilerne. Og ikke, som det ellers var meningen, at elbiler skulle køre med lige tal (A6 E-Tron) og de øvrige med ulige tal (Q3).

Mercedes-Benz har også lavet en kovending. Når elektriske modeller fremover erstattes, så består navnet ikke af tre bogstaver – som EQE og EQB – men af et klassisk modelnavn som E-Klasse og den ikke helt mundrette titel “with EQ Technology”. Sådan som den elektriske Geländewagen hedder G 580 with EQ Technology – på dansk G 580 med EQ-teknologi.

Den helt nye CLA har premiere om meget kort tid. Den elektriske udgave skal selvfølgelig hedde CLA med EQ-teknologi. Lidt længere ude ligger afløseren for den for længst udgåede EQC – og den præsenterer tyskerne som GLC med EQ-teknologi.

800 volt rykker ind i Mercedes-Benz’ elbiler

Den gamle EQC var en forældet elbil med kort rækkevidde og en ineffektiv platform. En elbil lavet som en eftertanke på den første generation GLC. Men den har efterladt et alvorligt hul i modelprogrammet hos Mercedes-Benz, som hurtigst muligt skal lukkes.

Når den nye GLC med EQ-teknologi endelig kommer på markedet, skal den indhente Audi Q6 E-Tron, og den får samtidig alvor konkurrence af den helt nye BMW iX3, der som den elektriske GLC er i de sidste faser af udviklingen.

Der skal fuld skrue på teknologi og udstyr for at kunne være med. I modsætning til EQC er GLC med EQ-teknologi udviklet fra bunden som elbil, så ingen hyldevarer fra GLC med forbrændingsmotor. Den nye platform kommer med 800 volt spænding og nye elektriske, meget effektive motorer. Tyskerne lover lang rækkevidde selv i meget koldt vejr, men også opladning med konsistent niveau over 320 kW.

GLC med EQ-teknologi kommer på markedet med valg mellem baghjulstræk og 4Matic-firehjulstræk. Den bagerste motor har en to-trins gearkasse, som gør at omdrejningerne kan sænkes – hvorved forbruget sænkes. Udgaver med firehjulstræk kører primært med den forreste elmotor koblet fra, så den kun kobles til, når behovet for kræfter eller vejgreb opstår.

Der vil være en åbenlys forskel fra dagens EQE- og EQS-modeller: designet. Hvor EQE intet har til fælles med E-Klasse, og en EQS slet ikke slægter S-Klasse på, så vil GLC med EQ-teknologi ikke have et helt anderledes design end GLC med forbrændingsmotor. Det er en ny taktik, som Mercedes-Benz har valgt efter nærmest endeløs kritik af det meget vindglatte design, EQE og EQS kører med.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS