Renault 4 _1599868
Nyheder
7. oktober 2024

Første kig på den elektriske Renault 4

Morten B. Bek

Morten Bek

Renaults retro-bølge fortsætter med en moderne udgave af Renault 4. Franskmændene viser de første bider af den nye elbil, der bliver en praktisk lille sag.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Renault 4 var et et sent svar på Citroën 2CV, men et svar som verden endte med at elske. Renault 4, eller bare R4, kom i 1961 med alt det bedste fra 2CV – forhjulstræk, et rummeligt interiør og en affjedring som kunne klare selv de groveste franske markveje uden at miste balancen – og krydrede det med mere økonomiske og moderne motorer, højere tophastighed og mere simpel undervogn, der krævede mindre vedligehold.

R4 er en af de vigtigste og mest kendte biler for Renault, og da franskmændene har startet en ny retro-bølge med en ny udgave af den ligeledes legendariske R5, kommer nu også en helt ny og topmoderne version af R4.

Der er fuld elektrificering på programmet for den kommende R4, som der også er for den lille 5’er. Renault offentliggør 4’eren om en uges tid, men franskmændene kunne ikke dy sig for at løfte sløret for de første detaljer – og de første billeder af udsnit af den nye elbil.

Renault 4 _1599820
Renault 4 _1599898
Renault 4 _1599847
Renault 4 _1599925

Den nye Renault 4 E-Tech Electric hylder det praktiske

For det første har Renault afsløret, at den elektriske arving til R4, Renault 4 E-Tech Electric, bliver meget større end den oprindelige model. Men det er der intet at sige til, for den første Renault 4 var altså kun 366 centimeter lang – og dermed en enkelt centimeter kortere end den nuværende Hyundai i10.

Den nye model har en længde på 414 centimeter, og det er netop elbiler i denne størrelse, der mangler på det danske marked. 4’eren er 10 centimeter kortere end den benzindrevne Captur, men platformen er lavet til elbiler, og rummeligheden i Renault 4 skulle være fremragende. Den bedste i klassen, siger Renault, men det kan man sagtens sige, når klassen nærmest ikke eksisterer endnu.

Renault-designerne har med den lille 5 E-Tech Electric lavet en elbil (længde: 392 centimeter), der udstråler sportslig, ungdommelig charme. Med den nye 4 E-Tech Electric er det charmen ved rummeligheden, der bruges i designet. På udsnittene, der vises på billederne, får man indtrykket af en praktisk og familievenlig lille bil.

Den er selvfølgelig plastret til med detaljer, der viser tilbage til den oprindelige R4. Men på en ikke overdrevet måde og med et moderne snit. Fronten med oplyst logo viser runde LED-forlygter, og baglygterne står ud fra karrosseriet og har den samme “pilleform” som på originalen. Et stof-rulletag og tre skulpturelle linjer langs dørene, som skal minde om panelerne på de senere udgaver af R4, er bare endnu to af mange spændende detaljer på den nye elbil.

For sammeligningens skyld har vi fundet et par billeder af originalen, der i den viste version dog er en ombygget udgave med elmotor.

Renault 4 _1599931
Renault 4 _1599883
Renault 4 _1599874
Rétromobile 2023 (1)
Rétromobile 2023

Rækkevidde – formentlig – omkring 400 kilometer

Vi mangler selvfølgelig det fulde billede af den nye Renault 4 E-Tech Electric – der er endnu ingen interiørbilleder, og der er ikke den mindste information om motor, batteri eller rækkevidde. Det mest håndgribelige er, at bilen bygges i Frankrig på en fabrik i Maubeuge.

Vi ved, at 4’eren vil stå på den samme tekniske platform som den mindre 5’er, AmpR Small, og 5’eren kommer med en elmotor med 150 hestekræfter, forhjulstræk og et batteri på 52 kWh. Rækkevidden i basisudgaven af 5 E-Tech Electric har en rækkevidde på op til 412 kilometer.

Det er realistisk, at rækkevidden i 4 E-Tech Electric ikke vil være meget lavere. Vi gætter på, at Renault kan krænge WLTP-rækkevidden over på den rigtige side af 400 kilometer. Det ved vi heldigvis meget mere om allerede om en uges tid.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: