oktober 7, 2024

Første kig på den elektriske Renault 4

Renaults retro-bølge fortsætter med en moderne udgave af Renault 4. Franskmændene viser de første bider af den nye elbil, der bliver en praktisk lille sag.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Renault 4 var et et sent svar på Citroën 2CV, men et svar som verden endte med at elske. Renault 4, eller bare R4, kom i 1961 med alt det bedste fra 2CV – forhjulstræk, et rummeligt interiør og en affjedring som kunne klare selv de groveste franske markveje uden at miste balancen – og krydrede det med mere økonomiske og moderne motorer, højere tophastighed og mere simpel undervogn, der krævede mindre vedligehold.

R4 er en af de vigtigste og mest kendte biler for Renault, og da franskmændene har startet en ny retro-bølge med en ny udgave af den ligeledes legendariske R5, kommer nu også en helt ny og topmoderne version af R4.

Der er fuld elektrificering på programmet for den kommende R4, som der også er for den lille 5’er. Renault offentliggør 4’eren om en uges tid, men franskmændene kunne ikke dy sig for at løfte sløret for de første detaljer – og de første billeder af udsnit af den nye elbil.

Den nye Renault 4 E-Tech Electric hylder det praktiske

For det første har Renault afsløret, at den elektriske arving til R4, Renault 4 E-Tech Electric, bliver meget større end den oprindelige model. Men det er der intet at sige til, for den første Renault 4 var altså kun 366 centimeter lang – og dermed en enkelt centimeter kortere end den nuværende Hyundai i10.

Den nye model har en længde på 414 centimeter, og det er netop elbiler i denne størrelse, der mangler på det danske marked. 4’eren er 10 centimeter kortere end den benzindrevne Captur, men platformen er lavet til elbiler, og rummeligheden i Renault 4 skulle være fremragende. Den bedste i klassen, siger Renault, men det kan man sagtens sige, når klassen nærmest ikke eksisterer endnu.

Renault-designerne har med den lille 5 E-Tech Electric lavet en elbil (længde: 392 centimeter), der udstråler sportslig, ungdommelig charme. Med den nye 4 E-Tech Electric er det charmen ved rummeligheden, der bruges i designet. På udsnittene, der vises på billederne, får man indtrykket af en praktisk og familievenlig lille bil.

Den er selvfølgelig plastret til med detaljer, der viser tilbage til den oprindelige R4. Men på en ikke overdrevet måde og med et moderne snit. Fronten med oplyst logo viser runde LED-forlygter, og baglygterne står ud fra karrosseriet og har den samme “pilleform” som på originalen. Et stof-rulletag og tre skulpturelle linjer langs dørene, som skal minde om panelerne på de senere udgaver af R4, er bare endnu to af mange spændende detaljer på den nye elbil.

For sammeligningens skyld har vi fundet et par billeder af originalen, der i den viste version dog er en ombygget udgave med elmotor.

Rækkevidde – formentlig – omkring 400 kilometer

Vi mangler selvfølgelig det fulde billede af den nye Renault 4 E-Tech Electric – der er endnu ingen interiørbilleder, og der er ikke den mindste information om motor, batteri eller rækkevidde. Det mest håndgribelige er, at bilen bygges i Frankrig på en fabrik i Maubeuge.

Vi ved, at 4’eren vil stå på den samme tekniske platform som den mindre 5’er, AmpR Small, og 5’eren kommer med en elmotor med 150 hestekræfter, forhjulstræk og et batteri på 52 kWh. Rækkevidden i basisudgaven af 5 E-Tech Electric har en rækkevidde på op til 412 kilometer.

Det er realistisk, at rækkevidden i 4 E-Tech Electric ikke vil være meget lavere. Vi gætter på, at Renault kan krænge WLTP-rækkevidden over på den rigtige side af 400 kilometer. Det ved vi heldigvis meget mere om allerede om en uges tid.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki

Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS