Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki
Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Renault 4 var et et sent svar på Citroën 2CV, men et svar som verden endte med at elske. Renault 4, eller bare R4, kom i 1961 med alt det bedste fra 2CV – forhjulstræk, et rummeligt interiør og en affjedring som kunne klare selv de groveste franske markveje uden at miste balancen – og krydrede det med mere økonomiske og moderne motorer, højere tophastighed og mere simpel undervogn, der krævede mindre vedligehold.
R4 er en af de vigtigste og mest kendte biler for Renault, og da franskmændene har startet en ny retro-bølge med en ny udgave af den ligeledes legendariske R5, kommer nu også en helt ny og topmoderne version af R4.
Der er fuld elektrificering på programmet for den kommende R4, som der også er for den lille 5’er. Renault offentliggør 4’eren om en uges tid, men franskmændene kunne ikke dy sig for at løfte sløret for de første detaljer – og de første billeder af udsnit af den nye elbil.
For det første har Renault afsløret, at den elektriske arving til R4, Renault 4 E-Tech Electric, bliver meget større end den oprindelige model. Men det er der intet at sige til, for den første Renault 4 var altså kun 366 centimeter lang – og dermed en enkelt centimeter kortere end den nuværende Hyundai i10.
Den nye model har en længde på 414 centimeter, og det er netop elbiler i denne størrelse, der mangler på det danske marked. 4’eren er 10 centimeter kortere end den benzindrevne Captur, men platformen er lavet til elbiler, og rummeligheden i Renault 4 skulle være fremragende. Den bedste i klassen, siger Renault, men det kan man sagtens sige, når klassen nærmest ikke eksisterer endnu.
Renault-designerne har med den lille 5 E-Tech Electric lavet en elbil (længde: 392 centimeter), der udstråler sportslig, ungdommelig charme. Med den nye 4 E-Tech Electric er det charmen ved rummeligheden, der bruges i designet. På udsnittene, der vises på billederne, får man indtrykket af en praktisk og familievenlig lille bil.
Den er selvfølgelig plastret til med detaljer, der viser tilbage til den oprindelige R4. Men på en ikke overdrevet måde og med et moderne snit. Fronten med oplyst logo viser runde LED-forlygter, og baglygterne står ud fra karrosseriet og har den samme “pilleform” som på originalen. Et stof-rulletag og tre skulpturelle linjer langs dørene, som skal minde om panelerne på de senere udgaver af R4, er bare endnu to af mange spændende detaljer på den nye elbil.
For sammeligningens skyld har vi fundet et par billeder af originalen, der i den viste version dog er en ombygget udgave med elmotor.
Vi mangler selvfølgelig det fulde billede af den nye Renault 4 E-Tech Electric – der er endnu ingen interiørbilleder, og der er ikke den mindste information om motor, batteri eller rækkevidde. Det mest håndgribelige er, at bilen bygges i Frankrig på en fabrik i Maubeuge.
Vi ved, at 4’eren vil stå på den samme tekniske platform som den mindre 5’er, AmpR Small, og 5’eren kommer med en elmotor med 150 hestekræfter, forhjulstræk og et batteri på 52 kWh. Rækkevidden i basisudgaven af 5 E-Tech Electric har en rækkevidde på op til 412 kilometer.
Det er realistisk, at rækkevidden i 4 E-Tech Electric ikke vil være meget lavere. Vi gætter på, at Renault kan krænge WLTP-rækkevidden over på den rigtige side af 400 kilometer. Det ved vi heldigvis meget mere om allerede om en uges tid.
Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.