Kia er til september klar til at præsentere danskerne for deres seneste elbil. EV4 er koreanernes svar på VW ID.3 og BYD Seal – og rækkevidden er op til 630 kilometer.
I mange andre lande end Danmark, som er meget større og langt mere vigtige for en bilkoncern vores lille land, er elbiler stadig mere nice to have end need to have. Det gælder også for Kia, som selv uden elbiler ville klare sig rigtig godt på verdensplan.
Ser man på Kia fra et dansk perspektiv, så er det sydkoreanske mærke langt foran mange andre bilproducenter. Kia har i den grad rykket tidligt på elbiler, hvor Mazda, Honda, Toyota, Suzuki og flere til er kommet meget senere i gang.
Lige nu sælger Kia Niro (udgår formentlig snart), EV3, EV6 og EV9 i Danmark, og i september kan de danske forhandlere introducere endnu en elbil: EV4. En elbil, som i kraft af to karosserivarianter kommer til at konkurrere med vidt forskellige biler – på den ene side VW ID.3 og Renault Megane E-Tech, på den anden side Tesla Model 3, BYD Seal og Hyundai Ioniq 6.
Det er hos netop en Kia-forhandler, nærmere bestemt forhandleren i Roskilde, at jeg kan møde den nye EV4 for første gang. Her har jeg mulighed for at nærstudere både hatchback og sedan, både ude og inde, fem måneder før EV4 sådan rigtig kommer til Danmark.








EV4 hatchback er markant større end konkurrenterne
Hos forhandleren i Roskilde står den mørkegrå EV4 hatchback og den lyse EV4 sedan mellem familiemedlemmer. EV3, EV6, EV9 og Niro står tæt på, og de to nye modeller passer perfekt ind. Hvor der med elbilerne hos Kia indtil nu er dømt crossover- og SUV-format, kommer nu en traditionel hatchback og en mindst lige så traditionel sedan – lave modeller, som typisk både er en god ting for strømforbrug og køreegenskaber.
Men de er meget forskellige, de to EV4-varianter. På den ene side en stor hatchback, der med en længde på 443 centimeter er 17 centimeter længere end klassekammeraten ID.3. Derfor er det ingen overraskelse, at EV4 hatchback har et større bagagerum end ID.3 – 435 liter i EV4 mod 385 liter i ID.3. Sådan skulle det gerne være, når den ene bil er markant større end den anden.
EV4 hatchback er, designmæssigt, lige til. Set bagfra er den pæn uden at stikke af. Her er den 473 centimeter lange sedan (Model 3: 472 centimeter) mere opsigtsvækkende. Jeg vil vurdere, den kommer til at skille vandene med sit usædvanlige, tunge design. Hvad der kun kan ses som noget negativt er den lille bagklap, som giver stærkt begrænset adgang til et meget langt rum på 490 liter.
Jeg stiger en tur ind i førersædet på EV4 hatchback og finder mig øjeblikkeligt til rette. Sædet i udgaven her er el-justerbart, og det er forbeholdt de bedst udstyrede udgaver, Upgrade og GT-Line. Det samme er umiddelbart el-betjent bagklap (kan blive ekstraudstyr på en lavere variant), mens head-up display findes i GT-Line.
Men i en Kia går man aldrig ned på udstyr. I basisudgaven af hatchback-versionen, Access, får man varmepumpe, batterivarmer, 17″ alufælge, p-sensor foran, el-foldbare sidespejle, stemningsbelysning, varme i rattet og forsæderne, armlæn både for og bag, automatisk klimaanlæg med to zoner, digital instrumentering med 12,3″ skærm og infotainment med 12,3″ touchscreen, bakkamera og meget mere.
Og det meste genkendes fra EV3 – kun omkring materialevalg, dørsider og andre detaljer adskiller EV4 sig fra EV3, og det skal tages som en kompliment. Der er enkelte forskelle, som betyder noget for pris og leveringstid: sedanen produceres i Sydkorea og starter først på udstyrstrin to, Prestige, mens EV4 som hatchback produceres – som den første elbil fra Kia – i Slovakiet.
Sedanen er en rigtig “verdensbil”, som skal sælges mange steder i verden. Hatchback-udgaven, derimod, er en ren europæisk affære. Det er muligt, at sedanen bliver lidt dyrere end søstermodellen, men priserne lader endnu vente på sig.













Forhjulstræk og 204 hestekræfter er gennemgående for EV4
Hvis der er nogen variation mellem EV4 og EV3 i interiøret, og ikke mindst i det udvendige design, så er alt det tekniske løftet direkte fra EV3 over i EV4. Der er derfor tale om en elbil med forhjulstræk og en ydelse i alle varianter – uanset batteristørrelse – på 204 hestekræfter.
Med tanke på GT-versionerne af EV6 og EV9 er det næsten så godt som sikkert, at EV4 på et tidspunkt også vil komme som GT med en masse kræfter.
Det vil blive en nichemodel, mens de normale udgaver skal være folkelige elbiler. Med batteristørrelser på 58,3 og 81,4 kWh er der en stor forskel i rækkevidden mellem lille og stort batteri. I kraft af sin meget aerodynamiske form vil sedanen med det lille batteri formentlig lande på en WLTP-rækkevidde på 430 kilometer og på 630 kilometer med det store batteri. Det er ikke nok til at overhale Tesla Model 3, men det er meget fine værdier.
Den ikke helt så aerodynamiske, men mere praktiske hatchback vil formentlig lande på henholdsvis 410 og 590 kilometer. Med det lille batteri er rækkevidden ikke helt så god, på papiret i hvert fald, som i ID.3 58 kWh og Megane E-Tech 60 kWh, mens det store batteri giver EV4 hatchback en rigtig god position.
Desværre overtager EV4 også den middelmådige ladekapacitet ved en DC-lynlader fra EV3. Med batteri på 58,3 kWh kan EV4 kun lade med 100 kW, og med 81,4 kWh ser det ud til, at kapaciteten bliver på kun 120 kW. Men Kia får indtil videre fripas på de tal, for hvis det viser sig, at EV4 kan lade ret konstant med den kapacitet, er problemet langt mindre.

Priserne kommer i løbet af kort tid
Der er hverken priser eller nogen indikation på priserne, jeg kan tage med mig fra Roskilde. De skulle komme i løbet af kort tid. Men importøren fortæller, at man vil sælge EV4 – markere sig (og dermed ikke ende som Stellantis-mærkerne Opel og Peugeot, som har priset sig selv ud af markedet).
EV4 er elbiler til folket, og priserne skal vise, at der er tale om den slags biler. ID.3 starter på kun 249.995 kr., men det er for en skaldet udgave med 170 hestekræfter, men trods alt en rækkevidde op til 388 kilometer. Megane E-Tech starter på 244.990 kr. med solidt udstyrsniveau, 220 hestekræfter og rækkevidde, der med det nylige mini-facelift er justeret op til omkring 460 kilometer.
Det problematiske for Kia er, at EV3, som bortset fra højden er mindre end EV4, starter på 269.990 kr. Hvis EV4 underbyder EV3, når den kommer på markedet, vil EV3 få det sværere. Men det er et problem for Kia og ikke for kunderne. Derfor skal basisudgaven af EV4, en hatchback med Access-udstyr og 410 kilometer rækkevidde, ikke ligge langt fra 250.000 kr.