Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det var skelsættende, da Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 med nogle måneders mellemrum havde verdenspremiere i 2021. Designet introducerede det beigefarvede og grå elbilsmarked for to vidt forskellige, vilde elbiler.
En ny platform med baghjulstræk, 800 volt-system med lynhurtig opladning, et overflødighedshorn af udstyr, spændende indretning. Wow-effekten var der, og faldt samtalen tilbage i 2021 på elbiler, så var Ioniq 5 og EV6 altid en del af den samtale.
Ioniq 5 og EV6 var milevidt fra noget, de to koreanske mærker nogensinde før havde introduceret, og allerede inden de kom på markedet var forventningerne meget store. Kunne elbiler fra to mærker, som indtil da mest havde lang garanti kørende for sig, virkelig være så fantastiske?
Det var ikke ramt helt ved siden af. Lækre, velkørende og hurtige til at lade – og samtidig fornuftige med rimeligt forbrug, meget udstyr og lang garanti (Hyundai fem år uden kilometerbegrænsning, Kia syv år op til 150.000 kilometer). Men Ioniq 5 og EV6 landede midt i en krisetid, hvor leveringstiden ikke skulle tælles i måneder, men i år.
Måske lang leveringstid og aflyste ordrer satte sig i danskernes hukommelse, for Hyundai og Kia er aldrig rigtig kommet op i omdrejninger med de to elbiler. Der sælges langt færre af dem end der sælges Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.
Danskerne bør give Ioniq 5 og EV6 en ny chance. Der er kommet opgraderinger til dem begge i anden halvdel af 2024, så de nu kører længere på en opladning og har mere udstyr. Men man kan selvfølgelig kun vælge en, når man skal købe eller lease, så derfor finder vi ud af, om Ioniq 5 eller EV6 er den bedste af de to.
Kodeordet for opdateringen af Ioniq 5 og EV6 er længere rækkevidde. Det er den væsentligste ting ved faceliftet af de to modeller – som i øvrigt er mest synligt på EV6, som har fået en helt ny front, mens Ioniq 5 kun har fået finpudset designet.
Det var ikke helt lige til at anbefale det gamle basisbatteri på 58 kWh, som både Hyundai og Kia tilbød. En rækkevidde på under 400 kilometer lyder bare ikke af nok i en mellemstor crossover, så det var nemmere at gå direkte til det større batteri.
I starten var det store batteri ikke nok til 500 WLTP-kilometer eller mere. Ikke i Ioniq 5, i hvert fald, som havde et batteri på 72,6 kWh, hvor EV6 dengang allerede kørte med 77,4 kWh. 77,4 kWh var heller ikke helt nok, og nu har begge biler et nyt batteri på 84 kWh. Nok til op til 582 kilometer i EV6 og op til 570 kilometer i Ioniq 5.
Men der er også et nyt “lille” batteri på 63 kWh, og det får basisudgaven af Ioniq 5 op på 440 kilometer og den tilsvarende EV6 op på 428 kilometer. Man sparer 25.000 kr. ved at vælge det lille batteri, så det er ikke her, den store forskel er i bilerne.
Der er mange detaljeforbedringer og visse forbedringer i affjedringen på det to modeller. Et bedre infotainmentsystem – endelig med trådløs Apple CarPlay og Android Auto, som indtil nu har manglet – med bedre layout, klarere farver og hurtigere processor, er guld værd.
Ladehastigheden er stadig blandt de bedste i klassen og på markedet, og standardudstyret i selv de billigste versioner er så højt, at det for fem år siden ville have været dekadent. Det er stadig meget højt, men barren er simpelthen løftet i mellemtiden.
EV6 har i alle udgaver fået udvendige håndtag, som automatisk klapper ud, når bilen låses op, mens det kun er dyrere udgaver af Ioniq 5, der også klarer det selv. En lille ting, men de ikke-automatiske er ret irriterende og uergonomiske.
Først en advarsel: bagagerummet i Ioniq 5 og EV6 er meget begrænset i højden. Jeg vil skyde på, at højden er cirka den halve af bagagerumshøjden i Skoda Enyaq. Det er begrænsende for brugen af de to biler som familiebiler.
Det er ingen lille ting, hvis man ofte pakker bilen tæt af den ene eller andet grund. Men det er virkelig en ærgerlig ting i to ellers så lækre og godt indrettede elbiler. Der er nemlig rigtig god plads til fire voksne i begge koreanske modeller.
Konkurrencen i klassen er tiltaget voldsomt i forhold til, hvordan den var i 2021. Massen af konkurrenter er meget større i dag. Men det har ikke fået indretningen i Ioniq 5 og EV6 til at se bedaget ud.
Kørestillingen er bedre end i Peugeot E-3008, og det samme er betjeningen af langt de fleste funktioner. Materialekvaliteten er bedre end i VW ID.4 og Renault Scenic E-Tech. Man får den rette dosis rigtige knapper – ikke noget med klimabetjening og sædevarme, som styres på infotainmentskærmen.
Forskellene er der, som de altid har været. Kia-kabinen er mere intim, og den føles mindre luftig end Hyundai-kabinen. EV6 har en dreje-gearvælger, der fylder i midterkonsollen, mens Ioniq 5 har en smart, længdejusterbar midterkonsol – og gearvælger som en arm ud fra rattet.
Det er måske ikke så dumt med det begrænsede bagagerum i de to biler, for desværre har ingen af dem en høj lasteevne. EV6 i den testede udgave må lastes med 435 kilo (udover en fører på 75 kilo), og Ioniq 5 i den testede udgave med cirka 440 kilo. Til sammenligning kan ID.4 klare 499 kilo, og selv om det ikke fylder meget i hverdagen, er en høj lasteevne vigtig på ferieturen med meget oppakning.
Hyundai har sendt den nye Ioniq N Line-udstyrsvariant til test, og den er kombineret med baghjulstræk, elmotoren med 229 hestekræfter og det store batteri på 84 kWh. N Line fås ikke med det lille batteri, og det er fornuftigt, eftersom de store hjul på 20” er med til at reducere rækkevidden fra 570 til 515 kilometer med det store batteri.
Med lavere priser introduceret før årsskiftet starter Ioniq 5 nu på en skarp pris, der hedder 289.995 kr. Med det store batteri ligger priserne fra 314.995 kr., og eftersom N Line er højeste udstyrsniveau, er prisen 374.995 kr.
En pris i den høje ende, men kan man undvære N Line-pynt og nøjes med 19” hjul, har Ultimate til 359.995 kr. lige så meget udstyr – og det er blandt andet head-up display, ventilation i forsæderne, Bose-lydanlæg, læderindtræk og rigtig meget andet.
Kia-testbilen er langt mere nedtonet. Den fås som GT-Line, der svarer til Hyundais N Line, og det ville være til 409.999 kr. EV6 er nemlig ikke faldet i pris og starter fortsat på 324.999 kr. med det lille batteri og på 349.999 kr. med det store batteri.
Den testede Prestige-udgave koster 359.999 kr., og den er påkrævet for at få el-betjent bagklap og el-justerbart førersæde. Men den føles nøgen ved siden af den topudstyrede Hyundai, og bedre lydanlæg (fra Meridian) og head up-display er ekstraudstyr også på det højere udstyrsniveau Upgrade, hvor prisen allerede er 379.999 kr. Head-up display er også ekstraudstyr i GT-Line. På pris er der en klar sejr til Ioniq 5.
På privatleasing ligger de to elbiler ret langt fra hinanden. Hyundai kører med noget mere aggressiv prissætning end Kia, og man får mere for pengene i Ioniq 5.
Der er også, overraskende nok for det lille testhold på to personer, en klar sejr til Ioniq 5, når det kommer til køreegenskaber og komfort. Elbilen fra Hyundai har markante fortrin, og det var ikke fortrin, som jeg forventede.
Jeg har tidligere kørt den faceliftede EV6 i GT-Line-udgaven, og den er godt nok rigeligt stiv i affjedringen, men i god balance, når det kommer til styretøj og svingegenskaber. Det er desværre meget man mister, når man kommer over i en mere prisvenlig variant med mindre hjul.
Desværre mister man ikke den stive affjedring, som Kia burde have fundet en løsning på. Den testede EV6 Long Range Prestige med 19” hjul har en lidt bizar affjedring med ringe affjedringskomfort, men også lidt ukontrolleret og blød reaktion på ujævnheder. Den virker ufærdig, når jeg kører bare lidt friskere end gennemsnittet.
Jeg har ikke tidligere prøvet den opdaterede Ioniq 5. Hyundai har lovet forbedringer i affjedringen, og de er der. Jeg lægger mærke til dem, og til trods for de store hjul er komforten over ujævnheder og bare generelt markant bedre end i EV6.
Ioniq 5 N Line er fast, og den er alligevel komfortabel. Som en god bil lavet hos BMW. Selv om N Line ikke har den mindste ændring i undervogn eller styretøj i forhold til en basisudgave, så styrer den dejligt og mere harmonisk end EV6.
Man bliver ikke flyvende i Ioniq 5 og EV6 med 229 hestekræfter. Der skal, trods alt, flyttes et stykke over to tons. Det er alligevel en god mængde kræfter til de to koreanske biler, og jeg føler ikke, der er brug for mere. På forbrugssiden mærkes det, at Ioniq 5 har de store hjul, men det er jo bare et spørgsmål om udstyrsniveau.
Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er to biler i samme klasse, på samme platform og med samme motorydelse. Alligevel afslører testen af de to, side om side, at der er store forskelle.
Ioniq 5 har en kabine med mere luft, og den affjedringen i N Line-versionen med 20” hjul klarer sig markant bedre end den, man finder i EV6 Prestige med 19” fælge. Hos Hyundai får man desuden mere udstyr for færre penge – eksempelvis matrix-LED-forlygter og head-up display.
De nedsatte priser hos Hyundai gør kun Ioniq 5 mere interessant end tidligere, og det er ikke kun Kia, som må se sig slået på det punkt. Det må også de mere populære konkurrenter, Tesla Model Y og Volkswagen ID.4.
Ioniq 5 er den klare vinder i duellen med EV6, og har man den ikke på radaren, når man vil købe elle lease en mellemstor elektrisk crossover, så begår man en fejl. EV6 er ingen rigtig taber, men når det kommer til pris og – især – affjedring, er der forbedringsmuligheder.
Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD N Line
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 229 hk/350 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 17,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 515 kilometer
Batteristørrelse: 84 kWh
Ladekapacitet: 233 kW
Mål (L/B/H): 466/189/143 cm
Køreklar vægt: 2.150 kilo
Trækvægt: 1.600 kilo
Bagagerumsvolumen: 520-1.580 liter
Pris: 374.995 kr. (Ioniq 5 fås fra 289.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 22.495/4.995 kr. (Ioniq 5 fås fra 22.495/ 3.495 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 353.601 kr. (Ioniq 5 fås fra 275.264 kr.)
* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 36 måneders kontrakt. Ioniq 5 fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.
Kia EV6 Long Range RWD Prestige
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 229 hk/350 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 186 km/t
Forbrug: 15,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 582 kilometer
Batteristørrelse: 84 kWh
Ladekapacitet: 258 kW
Mål (L/B/H): 470/188/155 cm
Køreklar vægt: 2.060 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 520-1.300 liter
Pris: 359.999 kr. (EV6 fås fra 324.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 19.995/5.145 kr. (EV6 fås fra 19.995/4.545 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 36 måneders kontrakt. EV6 fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.