Test og anmeldelser

Første tur: Cupra Born er VW ID.3 i højeste potens

Cupra er stadig et bilmærke, som den brede befolkning ikke kender, men hvis der er rimelighed til, ændrer spaniernes første elbil, Born, på den situation.

TEKST OG FOTO: Morten Bek / d. 30. oktober 2021

Du ved nok, hvad en Cupra er, men din nabo har med stor sandsynlighed aldrig hørt om bilmærket. Den helt korte forklaring, hvis du lige skal ha’ den i baghånden (eller du er naboen), er, at Cupra er den sportslige sektion af spanske Seat, som har fået lov at blive sit helt eget bilmærke.

Specifikationer

Cupra Born High 58 kWh

Motor: Elektrisk

Ydelse: 204 hk/310 Nm 

0-100 km/t: 7,3 sek.

Tophastighed: 160 km/t

Forbrug: 15,6 kW/100 km

Elektrisk rækkevidde: 421 km

Ladeeffekt: 100 kW

Mål (L/B/H): 432/181/154

Bagagerumsvolumen: 385 liter

Pris: 289.990 kr.

(Cupra Born fås fra 249.990 kr.)

Cupra er på vej ud af sin skal og sit alt for nære tilhørsforhold med Seat. Første skridt på egen hånd var Formentor, som jeg har et meget svagt punkt for. Men det er med den helt nye Born, at Cupra virkelig skal vise sig i Danmark. Born er en elbil. Og hvad endnu bedre er, så er den en fed elbil til priser, som får VW ID.3 til at virke dyr.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt pris og rækkevidde

Mit første møde med Cupra Born er ved Jyllandsringen til Årets Bil 2022. Jeg sniger mig af sted en times tid i den nye elbil. Langt fra nok til nogen endegyldig konklusion, men nok til at efterlade indtrykket af en bil, der enten fungerer eller ikke fungerer.

Nu siger du, at ID.3 virker dyr. Hvad koster Cupra Born?

Den kompakte Born, som i kabinen føles virkelig rummelig, sælges indtil videre i to varianter i Danmark. Med 150 hk, et batteri med en kapacitet på 45 kWh og en rækkevidde på 349 km koster Born fra 249.990 kr. Med 204 hk, 58 kWh-batteri, rækkevidde på 421 km og højere udstyrsniveau er prisen 289.990 kr.

LÆS OGSÅ | TEST: Fordele og ulemper ved Fiat 500e som cabriolet

Favorable priser, som gør Born billigere end Peugeot e-2008 og Opel Mokka-e. Men samtidig er niveauet også lavere end hos Volkswagen. ID.3. med 204 hk og 58 kWh-batteri starter på 310.000 kr., og mens ID.3 har en højere ladeeffekt, mangler den andet udstyr, som er standard i Cupra.

Born vil senere kunne fås med et større batteri på 77 kWh, som også er en mulighed i ID.3. Og Born kommer også i en e-Boost-pakke, som hæver ydelsen fra elmotoren til 231 hk. Den produceres med batterier på 58 og 77 kWh, men hvilke af de varianter vi ser i Danmark, fortæller den danske importør endnu intet om.

Hvorfor så meget om ID.3?

ID.3 er en af de mest populære elbiler i Danmark, og den er i samme klasse som Born. Men den egentlige grund til, at jeg allerede flere gange har sammenlignet de to biler er, at de to elbiler under karrosseriets overflade er en og samme bil. Teknisk set i hvert fald. For undervogn og styretøj er der forskelle på i opsætningen, så de to biler opleves forskellige.

Ser du Born direkte ind i de smalle og næsten dyriske øjne, har du ingen chance for at se, at bilen er en spansk fortolkning af ID.3; Born har en “rigtig” grill og et aggressivt design. ID.3 er ét stort smil. Men set i profil afsløres det, at Cupra og ID.3 er søskende. Den store C-stolpe er et fælles kendetegn, og det samme er den grundlæggende karrosseriform. Antydningen af MPV er ikke til at tage fejl af, men for mig er Born-designet helt klart favoritten af de to.

LÆS OGSÅ | VIDEO: Kan man bo i byen og have elbil?

Den fælles platform, MEB, kommer de kommende år til at køre som grundlag for mange elbiler i hele VW-koncernen. Ligesom MQB-platformen allerede gør det i biler med forbrændingsmotor, og som man kan konstatere ved at køre en ID.3, så er det et helt i gennem fremragende grundlag.

Komfort og stabile køreegenskaber har haft højeste prioritet, mens tyngden og et let styretøj ikke gør ID.3 til et naturligt valg, hvis man vægter dynamik højt.

Kører Born som ID.3?

Cupra har som sportsligt positioneret mærke noget at leve op til, og Born viser sig efter få hundrede meter som den strammere, mere direkte bil end ID.3.

Cupra byder på progressivt styretøj, hvor udvekslingen afhænger af styreudslaget, som standard. Dét er sammen med strammere undervogn tilkøb hos VW. Det er et, for en elbil, fremragende styretøj med en vægtning og respons, som er helt rigtig.

LÆS OGSÅ | TEST: Hårdkogt Hyundai i30 N fejer GTI-konkurrenter af banen

Vægtfordelingen er eksemplarisk, med 50% af kiloene foran, og 50% bagtil. Og det er, sammen med platformens lave tyngdepunkt, grundlag for den ro og balance, undervognen udviser. Til trods for en køreklar vægt på 1.736 kg, er svingene en god ven, ikke en fjende.

Baghjulstræk er dog, ganske klart, mere for stabilitetens og vægtfordelingens skyld end direkte for dynamikkens. Du kommer ikke til at lave store udskridninger i Born.

20” hjul i sort og kobber (11.995 kr.) er monteret på testbilen, hvor 18” er standard – og 19” også en mulighed. Hvis jeg ikke inden turen havde opdaget de store hjul, ville jeg bedømme Born til at have en affjedringskomfort, som kørte den på 18”. Det er ros, hvis ikke det giver sig selv.

204 hk er perfekt til overhalinger og en ydelse, som hverken udfordrer føreren eller undervognen. Med en ekstra motor og firehjulstræk, som i blandt andet VW ID.4 GTX, kan Born med omkring 300 hk blive lige så hurtig, som det aggressive frontdesign lægger op til. Det er et gæt fra min side, at sådan en kommer. Men muligheden er ikke helt fjern, når platformen i forvejen understøtter to motorer.

LÆS OGSÅ | NYHED: Elbilen fra Kia sprinter fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder

Hvis jeg skal blive irriteret over noget i Born på den korte køretur, så er det niveauerne for regenerering. Altså hvor meget batterierne suger til sig ved nedbremsninger, når jeg slipper speederen. Der er to niveauer, og det ene er standard, når man sætter bilen i D for at køre af sted, mens B (for Brake) aktiveres ved at dreje på samme lille knop bag rattet.

I niveau B kan Born genindvinde med 0,3g, og Cupra kalder det selv “forbløffende” i sin pressemeddelelse. Forbløffende mildt og forbløffende for lidt, og du kan aldrig bare slippe speederpedalen og rulle i stå. En-pedals-kørsel savner jeg i den grad.

Kabinen i ID.3 er trist. Hvordan ser den ud i Born?

Interiøret i Cupra er noget ID.3 kan tage ved lære af. Spanierne har haft halvandet års tid mere til at kæle om detaljerne – og til at høre på os alle råbe op om, at ID.3-interiøret er trist og usselt. Hvis vi var vant til triste materialer i en VW, ville kamelen være nemmere at sluge…

Farvevalget og materialerne rykker Born op i en anden liga end ID.3. At det ser langt dyrere og mere indbydende ud er en ting, mens en anden ting er, at nogle vigtige paneler er mere lækre at røre ved. Bronze-kuløren på emblemer, luftdyser og nogle af panelerne giver en varme i kabinen, mens el-justerbare sportssæder med massage og Dinamica-stof, noget der ligner Alcantara, i grå til 14.995 kr. er en æstetisk nydelse og, bedømt over en times tid, noget der er værd at give penge for.

SE OGSÅ | TEST: Tesla Model Y slår hårdt ud efter konkurrenterne

Alt efter hvordan man ser på det, slipper man ikke for de løsninger, som enten er tegn på spareiver eller genialitet. Eksempelvis betjenes de fire sideruder med kun to knapper i førerens dør; man skal aktivere REAR, som er en lille berøringsflade. Men jeg kan kun få det til at virke omkring et ud af tre tryk.

Under infotainmentskærmen sidder også et touchpanel til temperaturen for både fører og passager. Mens det trods alt reagerer, når jeg rører det, så ser funktionel betjening virkelig anderledes ud.

Born har en stor touchscreen på 12” (standard), og den giver bedre mulighed for at ramme rigtigt på skærmen end den mindre på 10” i ID.3. Begge biler har en digital instrumentering på bare 5,3”, men de fås til gengæld også med et lækkert head-up-display med “storskærm” i forruden og Augmented Reality.

Hvad er den umiddelbare konklusion?

Cupra Born er løftet til et højere niveau end VW ID.3. Meget af det er subjektivt, og her tænker jeg på design og indtrykket i kabinen. Men Born har et mere interessant styretøj og priser, som gør Born folkelig og meget konkurrencedygtig.

Basismodellen kan desværre kun lade med 50 kW (100 kW mod en merpris på 5.000 kr.). Rækkevidde og ladetid har jeg ikke haft mulighed for at afprøve ved dette første møde, så den del må en regulær test af Born kaste lys over.

9 ud af 10 danskere vil stadig se på dig med et tomt udtryk, når du fortæller, du har købt en Cupra. Born er den perfekte indsats på det helt rigtige tidspunkt, så flere kan få øjnene op for de spanske modeller.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.