Test og anmeldelser

TEST: Hårdkogt Hyundai i30N fejer GTI-konkurrenter af banen

VW Golf GTI er ikke længere den ukronede konge af GTI’erne. Vi er tilbøjelige til at smide kronen på den utæmmede og underholdende Hyundai i30N. Læs hvorfor når vi tester Hyundai i30N her.

Af: Simon Hallenslev / d. 26. september 2021

Lad mig starte med at slå én ting fast. Jeg er fra Ølstykke. Det betyder, at min introduktion til den fagre bilverden var ret provinsiel. Sagt med andre ord har hjulspin, håndbremsevendinger og eftermonterede udstødninger rangeret højt hos mig i mange år og det er der intet galt med.

Bland dette med en dyb fascination for de første Fast & Furious-film, og du forstår måske, hvad det er for en type biler, jeg synes er rigtigt fede. Af præcist de ovennævnte årsager er Hyundai i30N en appelsin i min turban. I den følgende anmeldelse vil jeg gøre mit for at forklare dig hvorfor, den kan give dig noget i dit liv, som du ikke ved, du mangler.

Jeg tester den hårdkogte Hyundai i30N, her.

Hyundai i30 N Aut.

Motor: R4 benzin, 1.998 ccm

Ydelse: 280 hk/ 392 Nm

0-100 km/t: 5,4 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 11,9 km/l

Pris: 524.995 kr.

(i30 N fås fra 474.995)

Fnisende skolepiger

Den helt lavpraktiske underholdningsværdi i Hyundai i30N illustreres kort efter, redaktør Jacob Dalby og jeg henter bilen hos Hyundai. Ved den første og bedste motorvejstilkørsel åbner vi for sluserne og den 4-cylindrede turbomotor, der med ét tager mig tilbage til Ølstykke.

I N-Mode åbnes et spjæld i udstødningen, der gør, at den larmer præcist som jeg med mit provinsielle ophav mener, de skal gøre. Det er en bøffet lyd, den skyder fra sig, både under acceleration men særligt når foden flyttes fra speederen. Her prutter, sprutter og skyder dem højt ud af udstødningen som en AK47.

LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai i20N er en (knald-)perle med 204 hk

Ja, det er barnligt. Men i bilen sidder nu to voksne mennesker med store, smørrede smil og fniser som små skolepiger. Det kan lyde som primitiv underholdning, men her må jeg slå fast, at Hyundai i30N kan mere end at få en til at fnise. Den giver dig sjov for alvor.

En af drivkræfterne bag den seriøse sjovhed er drivlinjen. Motoren er såvel momentstærk som omdrejningsvillig og med sin kvikke speederespons føler man altid, at den er klar til et kraftspring af acceleration og larm. Her hjælper en klog automatgearkasse, der er hurtig til at opfange, når det skal gå stærkere, og som generelt altid virker velskiftende.

Forretning og fornøjelse

Den velskiftende gearkasse leder mig naturligt videre til, hvordan Hyundai i30N er at leve med. For her kan man (næsten) få det, som man vil have det. Gennem infotainmentskærmen kan man nemlig mikse og matche bilens opsætning, som man vil, hvilket højner hverdagsanvendeligheden.

I det førnævnte N-Mode bliver styretøjet meget tungt, undervognen meget hård og udstødningen meget larmende. Men hvis en altid larmende udstødning er din form for underholdning, kan man sagtens have den indstilling på max og resten i komfort. På den måde bliver undervogn og styretøj er mere medgørligt, mens udstødningen fortsat lyder som et maskingevær.

LÆG OGSÅ | DUEL: Drengedrømmen lever i BMW 128ti og VW Golf GTI Clubsport

Motor, gearkasse, undervogn, styretøj, traction control, udstødning og elektrisk spærredifferentiale. Alt dette justeres til smag og behag. Der er med andre ord lidt til både forretning og fornøjelse. Da i30N bygger på en så snusfornuftig familieslæde, som Hyundai i30 er, kan charmen skrues tilpas ned til, at den kan lånes ud til svigermor. Med motor- og gearkasse i komfort går alt nemlig legende let.

Bagagerummet er så stort som i en almindelig i30 og bagsædepladsen det samme, hvorfor der er gjort plads til hverdagen i banejernet. Det eneste, Hyundai ikke har kunne gøre helt blidt som et lam er undervognen. Selv i komfort er den nemlig ganske hård, og måske også hård nok til, at du kan tale svigermor fra at låne bilen. Her hjælper de 19-tommer store letvægtsfælge på Pirelli P-Zero lavprofilsdæk naturligvis ikke.

En ufortyndet opskrift

Det er selvfølgelig hverken svigermor eller turen til supermarkedet, der er tænkt på i udviklingen af Hyundai i30N. Der er tænkt på performance og sjov, hvilket Hyundai har opnået med en ufortyndet GTI-opskrift. Det betyder selvfølgelig rigeligt med kræfter, elektrisk spær på forhjulene alene og en forholdsvist lav vægt.

Hyundai i30N tigger og beder om at blive kørt hårdt. Når man får lov at trykke til den, køber den førnævnte hårde undervogn sin fulde berettigelse, fordi der er en nærmest telepatisk forbindelse mellem ens egen bagdel i førersædet og bilens balance. Samme telepatiske forbindelse skabes gennem rattet, hvor der altid er en klar fornemmelse af, hvad forhjulene laver. Styretøjet er tungt og præcist, hvilket gør indstyringen skarp.

SE OGSÅ | VIDEO: VW Golf GTI Clubsport – GTI’en du ikke gider at køre

Selv når man er derude, hvor man ikke tror, der er mere greb at hente i asfalten, bider i30N sig selvsikkert fast. Altså, indtil den ikke gør mere. For i det allerhårdeste N-Mode, vinker man farvel til ESC. Her kan i30N godt smide den lette bagende, når man slipper speederen. I 99 procent af tiden er den slags både dumt og halvfarligt, men når man gerne vil have det, er det blot en knude på bålet af bilens evigt legesyge sind.

Når man snakker ’hot hatch’, vil mange nok mene, at en manuel gearkasse hører sig til. Men med en 8-trins DCT-automatgearkasse som den, der nu for første gang udbydes i i30N, er det ikke en synd at fravælge det manuelle gear. Her kan ’N power shift’ tilvælges, hvor gearene serveres hurtigere end et knips, og skiftene sker med et aggressivt ryk.

I infotainmentsystemet kan du holde øje med alt fra ydelse, moment og turbotryk, ligesom du også kan registrere dine omgangstider. Bilen registrerer selv, når du kører banekørsel, og sætter automatisk gearkassen i banemode, så op- og nedgearinger sker på det helt rigtige tidspunkt. Til trackday er Hyundai i30N en bil, man bliver bedre af, fordi man får fuld føling med bilens bevægelse og reaktion på egne inputs.

LÆS OGSÅ | TEST: Toyota GR Yaris er ufortyndet lykke på fire hjul

Jeg ved ikke hvor mange flere adjektiver, jeg kan bruge, for at understrege, at Hyundai i30N er et usandsynligt underholdende bekendtskab. Eneste minus på underholdningsfronten er, at den konstant giver en ustyrlig kløe i højre fod. Den slags er ikke alene farligt for kørekortets ve og vel men også for benzinkortets. I løbet af ugens test formår jeg aldrig at køre mere end 9 km/l…

Hårdkogte konkurrenter

Selvom Hyundai i30N er et hårdkogt bekendtskab i en GTI-niche, der af afgiftsmæssige årsager ikke dyrkes vidt og bredt i Danmark, er den ikke konkurrentløs. Tværtimod. Alligevel er der få, der kan give samme utæmmede underholdningsværdi som i30N. Ikke engang VW Golf GTI Clubsport og Ford Focus ST.

Begge disse konkurrenter er virkeligt velkørende, men ender med at fremstå for polerede ved siden af Hyundai i30N. Med 8-trins automatgearkasse starter i30N ved 524.995 kr. mens VW Golf GTI Clubsport starter ved 557.995 kr. og Ford Focus ST ved 517.860 kr. (begge med automatgear).

Honda Civic Type R er en konkurrent, der kan give samme bøllede oplevelse, og stadig bibeholde et niveau af hverdagsanvendelighed. Men den starter ved 586.000 kr. og fås ikke med automatgear. Toyota GR Yaris starter ved 499.990 kr. og er velsagtens den eneste konkurrent, der kan give mere underholdning. Desværre mangler den praktikken og fås heller ikke med automatgear.

Alt det, du mangler

I de bredskuldrede skålsæder sidder du surret godt fast helt nede på bilens gulv i en noget nær suveræn køreposition. Uanset om du jagter den perfekte omgangstid eller blot pjatter rundt på en snoet alpevej, gøres det med et smil på læben i Hyundai i30N. Det er ikke en bil, du behøver men en bil, du mangler.

Ja, det er fjollet og lidt drengerøvsagtigt med knaldrøde bremsekalibre, hækspoiler og store, skydende afgangsrør – men hvad gør det, hvis det også er hylende morsomt? Kan man leve med undervognen, er bilen oveni købet ret praktisk og derfor let at leve med resten af tiden.

Jeg kunne sagtens have skrevet mere om den svingende plastkvalitet i kabinen eller den horrible benzinøkonomi. Men det er ikke det, den handler om. Hyundai i30N tog mig tilbage til en mere simpel, bekymringsfri og sjovere tid med sin larm og rabalder, og hvis din intro til bilverden minder bare lidt om min, kan den gøre det samme for dig.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.