Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Rigtig meget er sket på markedet og med elbiler, siden Kia EV6 blev introduceret til stor ros i 2021. Der er kommet mange nye konkurrenter, og så er der det enorme pres på priserne, som Tesla skabte i starten af 2023 ved at faldbyde sine biler.
Jeg og mange andre journalister har rost EV6 på utallige måder. For designet og for interiøret. For platformen med lynhurtig opladning og for mængden af udstyr. For køreegenskaberne og meget andet.
LÆS OGSÅ | Kia EV6 med nyt frontdesign fra 324.900 kr.
Kia EV6 er aldrig falmet, og den koreanske elbil med det dynamiske design er på mange måder stærkere end mange af de nyere elbiler, den kan sammenlignes med. Den lader langt hurtigere end Ford Capri, den kører meget bedre end Peugeot E-3008, og den er mere lækker end Volkswagen ID.5.
Men EV6 er aldrig blevet det hit i Danmark, den burde være blevet. I starten var der så lang leveringstid, at mange ikke havde lyst til at vente på bilen. Da det problem blev løst, var nyhedens interesse for længst forduftet, og siden har EV6 fløjet under radaren hos mange potentielle købere – også selv om dens design virkelig får den til at skille sig ud i gadebilledet.
Kia har en ny mulighed for at råbe højt om den meget vellykkede elbil. Der er en chance for, at flere lægger mærke til den – og flere kigger nærmere på den – for den er blevet både synligt og ikke så synligt anderledes.
Til priser fra absolut rimelige 324.900 kr. står EV6 med en komplet ændret front, der har designtræk til fælles med EV9 og EV3. EV6 har hele tiden været sin egen, og det er den stadig, men de nye forlygter og de andre ændringer foran giver konkret, smart fornyelse.
Til nogle timers første tur har jeg lånt en EV6 i den subtile lakering Wolf Gray, og den står med GT-Line-udstyr, baghjulstræk, 229 hestekræfter og det store af to batterimuligheder til EV6.
Hvis man vælger EV6 som GT-Line, så vælger man højeste og dyreste udstyrsvariant. Den baghjulstrukne testbil koster 409.995 kr., som er kritisk for en mellemstor elektrisk crossover med baghjulstræk og 229 hestekræfter.
Godt det samme, for præcis samme konfiguration af motor og batteri fås i basisudgaven Access til 349.900 kr. Det er dog Prestige-udgaven til 359.900 kr., der får en anbefaling, for mens prisen stadig er rimelig, så er der alligevel el-betjent bagklap, el-betjent førersæde og aktivt blind vinkel-system som standard.
Der er også en ny batterigeneration i EV6, og med 229 hestekræfter (og i den firehjulstrukne med 325 hestekræfter) råder man over sammenlagt 84 kWh. I GT-Line er rækkevidden lidt ringere, fordi hjulene er 20” i stedet for 19”, men man har stadig 560 kilometer.
Med de andre udstyrsvarianter på 19” er rækkevidden op til 582 kilometer, som er cirka 10 procent mere end før, og alle varianter med batteri på 84 kWh kan lade hurtigere end før med op til 258 kW. Lavet om til tid ved lynladeren er det ned til 18 minutter fra 10-80 procent kapacitet, og dermed udbygger EV6 sin føring i ladekonkurrencen overfor de fleste konkurrenter.
Med 229 hestekræfter er EV6 Long Range RWD ikke blevet stærkere, så der er ingen mulighed for direkte at følge med Volkswagen-koncernens seneste horde af modeller med den nye elmotor med 286 hestekræfter. Jeg synes, det er okay. Mere end okay, egentlig, for hvor modellerne fra den tyske koncern manglede skub, da de havde 204 hestekræfter, mangler EV6 intet.
EV6 er omkring 130 kilo lettere end en tilsvarende VW ID.4, og Peugeot E-3008 er endnu tungere. Den støjsvage elmotor har det relativt nemt og gør EV6 til en frisk oplevelse. Selv med provokation og tåbelighed, og ikke de mest tørre veje, vil man ikke opleve hjulspind eller udskridninger.
Kia har puttet mere støjisolering i EV6, og det har haft en lille, men alligevel tydelig effekt. Der er også nye frekvensstyrede støddæmpere, der skal give mere stabilitet på ujævne veje. Måske der er mere ro på.
Der er bare samme problem som før, når EV6 har 20” fælge på, og det er overdrevet stivhed i affjedringen op til omkring 60 km/t. Derfor kan jeg, som med den oprindelige model, ikke anbefale EV6 som GT-Line. Det gør jeg i øvrigt heller ikke alligevel, fordi den er noget dyrere end de andre versioner.
Jeg kan varmt anbefale EV6 for dens overordnede måde at køre på. Med de begrænsninger høj vægt giver, kommer Kia så fint ud i en balance mellem dynamik og lethed, som jeg er begejstret for. På vejene omkring Munkebjerg, hvor der er flere små sving i et bakket landskab, end man finder de fleste steder her i landet, ligger EV6 neutralt og justerbart.
Det dynamiske aspekt ved EV6 fremhæves af den mere intime kabine end i hovedparten af konkurrenterne. I GT-Line er der mørk lofts- og stolpebeklædning i kabinen, og det meste er holdt i helt mørke toner. I andre varianter er interiøret lysere, men man kan ikke, som i Hyundai Ioniq 5, få en kabine, der er holdt helt i lyse toner.
LÆS OGSÅ | Duel: Hyundai Ioniq 5 N vs Kia EV6 GT
Det nye rat er el-justerbart her i GT-Line, men ellers skal man se efter for at finde ændringerne. Nyt mønster på instrumentpanelet, ny digital instrumentering og, langt om længe, trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto. Der er lagt et nyt infotainmentsystem ind, som har bedre menustruktur og mere tidssvarende grafik, så her gør EV6 det klart bedre end før.
Touch-panelet til klimaanlæg og navigation, hvor man er nødt til at skal skifte visning mellem de to, fordi de ikke kan vises på samme tid, er der endnu. Mig irriterer det egentlig ikke, men jeg ved, at andre kunne ønske, man kunne bruge begge ting på en gang.
Nogle timer med den fornyede EV6 er nok til en god genopfriskning og et kig på nyhederne. Og det er nok til at sige, at EV6 stadig er en af favoritterne i den hastigt voksende klasse.
Kia EV6 Long Range RWD GT-Line
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 229 hk/350 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 186 km/t
Forbrug: 16,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 560 kilometer
Batteristørrelse: 84 kWh
Ladekapacitet: 258 kW
Mål (L/B/H): 469/188/155 cm
Køreklar vægt: 2.060 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 480 liter (520 liter i andre uds.varianter)
Pris: 409.900 kr. (EV6 fås fra 324.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.