Her er årets sikreste biler 2024
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det var åbenbart for meget forlangt, at Dacia skulle sælge den nye Duster til en fornuftig pris. Duster har en fin hybriddrivlinje med 140 hestekræfter, men hvem er det, der tænker Dacia og så vil æde en pris fra 309.990 kr.?
En fornuftig pris får man derimod MG Motors nye hybrid-crossover til. Den nye ZS Hybrid+, der ikke har noget med den gamle ZS EV at gøre, er endda større end Duster, men alligevel fås den til kun 249.999 kr.
En helt ny, 443 centimeter lang (Nissan Qashqai er samme længde) crossover med hybriddrivlinje – og tilmed med 194 hestekræfter – til den pris kan andre bilmærker kun ønske sig. Ingen af dem kan på nogen måde være med. Selv den svagelige basisudgave af Toyota Yaris Cross med 116 hestekræfter koster 269.990 kr.
LÆS OGSÅ | Hybrid-crossover fra MG til 249.999 kroner
Man skal ikke tænke for meget over, at MG Motors nu har to forskellige bilmodeller, der hedder ZS. Det bliver nemmere, når den gamle ZS på el udgår senere i år. Den nye MG4-baserede afløser får helt sikkert et andet navn.
Jeg kører den første tur i den prisbillige familie-hybrid fra MG; en tur fra Fredericia til Fårevejle, der består af motorvej, landevej og ture gennem mindre vestsjællandske byer – med lidt svinkeærinder undervejs. Her skal ZS Hybrid+ vise, om den kan prale af andet end den lave pris.
Hybridsystemet er præcis det samme, som MG bruger i den meget mindre MG3 Hybrid+, så en ikke specielt muskuløs benzinmotor på 1,5 liter, som klarer sig uden turbo, bringer 102 hestekræfter ind i systemet.
Den primære elmotor er der, hvor systemets reelle styrke findes. 136 hestekræfter og 250 Nm stiller den til rådighed, og den trækker sin strøm fra et forholdsvis stort batteri på 1,8 kWh. Der er 194 hestekræfter, når benzin og strøm trækkes på samme tid.
ZS-systemet kan køre på flere måder, som det tit er med hybridsystemer – alt efter belastningsforhold og strøm på batteriet. Det kan køre 100 procent elektrisk, og det gør den faktisk op til omkring 80 km/t, når speederfoden ikke er for tung. Det kan køre som seriehybrid (benzinmotoren oplader batteriet via en generator), som parallelhybrid (både benzin- og elmotor giver alt, hvad de har) og udelukkende ved hjælp af benzinmotoren.
Den automatiske gearkasse lyder som noget, der er fundet i en udviklet i 1970’erne. Den har kun tre gear. Jeg oplever, at gearkassen kan være direkte uvillig til at skifte op til tredje gear, og så hænger motoren ud ved støjende 3.700 o/min.
Det sker nogle gange på turen, men over cirka 185 kilometer er der langt det meste af tiden ikke meget støj. ZS Hybrid+ overrasker mig ved kun at være 112 kilo tungere end den 32 centimeter kortere MG3. Selv om ydelsen aldrig føles som 194 hestekræfter, så er ZS Hybrid+ frisk under acceleration.
Et kritikpunkt der typisk er i en MG er forsæderne. Kineserne er ikke heldige med det, der er en af de største kontaktflader mellem føreren og forsædepassageren og bilen. I MG3 Hybrid+ får man at føle, at man sidder i en lille bil, men her i ZS Hybrid+ er der langt mere gods i sæderne, så man sidder ordentligt.
Et par timer bag rattet er derfor uden problemer. Det kan være, det er anderledes i de billigere udstyrsvarianter Standard og Comfort, for det her er flagskibet Luxury med kunstlæderindtræk og el-justering i førersiden.
ZS Hybrid+ har multijusterbart rat (MG3 Hybrid+ kun op og ned), og inde bag rattet venter en kavalkade af oplysninger i den 7 tommers digitale instrumentering. Hastighed og motoromdrejninger vises i simple digitale tal ved siden af skærmen, mens skærmen i sig selv kan vise køreoplysninger, assistentsystemer, dæktryk og meget andet – men ikke på samme tid.
Infotainmentsystemet er en positiv overraskelse, for det er slet ikke det samme som i MG4 og MG3 Hybrid+. Her virker det nemlig uden forsinkelse, uden sløvhed og med bedre grafik og klarere farver. Man kan indstille stjerne-knapperne i rattet, via infotainmentsystemet, til forskellige funktioner, og jeg vælger regenereringsniveauet. Ja, selv om bilen er en hybrid, er der tre niveauer, og på niveau 3 bremser ZS ganske kraftigt.
Pladsen er godkendt til fire voksne, og bagagerummet er udmærket med 443 liters volumen. Elektrisk bagklap er der ingen mulighed for, men til gengæld er samlekvaliteten stærk, og til prisen er interiøret i det hele taget udstyret med pæne overflader.
I forhold til startprisen på 249.999 kr. er ZS Hybrid+ en fin bil på min tur fra Fredericia til Fårevejle. Kører den så godt som en Nissan Qashqai? Umiddelbart er svaret nej. Der er ikke helt så smidig en affjedring, og i ZS Hybrid+ er der mere fornemmelsen af at køre en høj bil.
ZS Hybrid+ koster ikke så meget som Qashqai, der med automatgear starter på 336.327 kr. Det er helt fair, at der er lidt forskel. Selv om jeg sidder i den dyreste udgave af den kinesiske crossover, er prisen, trods alt, stadig kun 284.999 kr.
Hvis man tager basismodellen ZS Hybrid+ Standard, får man halogenforlygter og ingen sædevarme til den kolde vinter, mens Comfort-udgaven i midten til 269.999 kr. er et godt kompromis.
Over længere stræk på landevejen, og det meste af vejen over Storebælt, kører jeg med adaptiv fartpilot og vognbaneassistent aktiveret. Jeg husker meget klart, hvordan den første MG4 jeg havde til test var ved at hive sig selv og mig med af vejen, fordi den havde komplet ufærdige assistentsystemer. Her i ZS Hybrid+ er der næsten ingen fejl, og der er ingen vilde optrin.
En tur på to en halv time fra Jylland til Sjælland er nok til et godt førstehåndsindtryk. MG ZS Hybrid+ scorer sine første point ved at være prisbillig – og ved at være komfortorienteret, sikker i køreegenskaberne og nem at bruge.
Til 249.999 kr. får man en hybrid-crossover med god plads og rigtig meget sikkerhedsudstyr, men for at få et minimum af komfortudstyr (og LED-forlygter) skal man vælge modellen til 269.999 kr. Det, synes jeg, er stadig en stærk pris for en rummelig hybridbil.
Om ZS Hybrid+ er økonomisk, vil vise sig, når vi kører den over en uges blandet kørsel. MG lover omkring 20 km/l. En uge kan også afsløre flere både positive og negative sider af bilen.
MG ZS Hybrid+ Luxury
Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 194 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8.,7 sekunder
Tophastighed: 168 km/t
Forbrug: 19,6 km/l
CO2-udledning: 115 gram/km
Mål (L/B/H): 443/143/164 cm
Køreklar vægt: 1.495 kilo
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 443-1.457 liter
Pris: 284.999 kr. (ZS Hybrid+ fås fra 249.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.895 kr. (ZS Hybrid+ fås fra 14.995/3.595 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 36 måneders kontrakt. ZS Hybrid+ fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.