Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Toyota PR
Toyota RAV4 er verdens bedst sælgende SUV, og i 2021 alene solgte den i en million eksemplarer på verdensplan. Det var nok til også at gøre den til verdens andenbedst sælgende bilmodel på verdensplan – kun overgået af Corolla.
Det er en god historie, som Toyota gerne vil fortælle, hvorfor de nu opdaterer deres nuværende 5. generation af RAV4 fra 2019 for anden gang. Dels for at holde modellen frisk i folks bevidsthed men også for at vise, hvorfor den stadigvæk fortjener al opmærksomheden.
Hvordan er Toyota RAV4 opdateret i denne omgang? Det ser jeg nærmere på, når jeg spenderer en dag i verdensbilens selskab tæt på polarcirklen.
Bilbasen var inviteret til Sverige af Toyota Danmark.
Hvorfor reparere noget, der ikke er i stykker? Når man har verdens bedst sælgende SUV på programmet, kan man tillade sig at holde opdateringerne små. Da Toyota opdaterede RAV4 for første gang i 2021 inkluderede opdateringen nye forlygter, lidt trim og nye fælge. Det var dét.
Tilsvarende små er opdateringerne i denne omgang – men de er vigtige. Med sin introduktion i 2019 var alderen nemlig begyndt at trykke i RAV4, når man bevægede sig rundt i den halvgrynede infotainmentskærm på 8”. Det fikses med en ny skærm og et nyt system, der også findes i lillebror Corolla Cross.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Corolla Cross Hybrid er ren fornuft fra enden til anden
Toyota RAV4 kører nu med en 10,5” infotainmentskærm, der er udstyret med det seneste Toyota Smart Connect-system. Skærmen er krystalklar og fint trykfølsom, mens systemet er ganske fri for fikumdik. De fleste kommer dog nok til at benytte Apple CarPlay, der opkobles trådløst.
Der er også fundet plads til en 12,3” skærm bag rattet til digital instrumentering. Her er et væld af forskellige opsætningsmuligheder og informationer, hvilket er et kæmpe løft fra den kun delvise digitale instrumentering, RAV4 har kørt med.
Er der slet intet sket med RAV4 udvendigt? Jo, en lille smule. Toyota har øjensynligt indgået en pagt med pianolak. Både skærmkanterne og listen under bagruden er prydet med det skinnende plastmateriale. Det hører sig trods alt bedst til udendørs, hvor man ikke skal røre ved det.
Som et led i opdateringen, kan man også vælge Toyota RAV4 med en ny GR Sport udstyrspakke. Her får man et andet mønster i kølergrillen, omkring tågeforlygterne samt på bagkofangeren. I pakken er et nyt sæt fælge samt lidt kabine-trim, der skal give et sportsligt islæt.
Faktisk har Toyota også forsøgt at være tro mod Gazoo Racing-navnet og optimeret undervognen på RAV4. Den er gjort strammere, hvilket skal gøre den store SUV mere adræt.
Åh nej. En opstrammet undervogn til en komfortabel familie-SUV… Det plejer ikke at være godt! Heldigvis kan jeg berolige dig med, at mængden af den såkaldte sport er nøjsomt afmålt.
Med pigdæk på isbelagte veje og tilfrosne søer skal jeg indrømme, at jeg har svært ved at mærke mængden af sport. Til gengæld kan jeg mærke, at Toyota RAV4 stadig er en bundsolid, retningsstabil og komfortabel kompagnon på de lange, svenske landevejsstræk.
LÆS OGSÅ | Test: Mere sportiness til Toyota Yaris med GR-Sport
I plug-in hybridvarianten fås 306 hk og permanent firehjulstræk, hvilket er kærkomment i det arktiske klima, hvor testen finder sted. Toyota RAV4 føles både sikker og kapabel, hvorfor jeg kører nærmest fuldstændig, som jeg ville gøre, hvis ikke der var et tykt lag is på vejen.
På en åben, tilfrosset sø kan jeg trykke nok til, at pigdæk og ESP giver op, og her mærkes det forhjulstrukne bias i RAV4. Baghjulene er ikke forbundet med forbrændingsmotoren men drives i stedet af en elmotor. Det sparer en kardanaksel og fungerer rigeligt fint til husbehov – også hvis man skulle begive sig væk fra Føtex-terrænet og ud i enten sne eller mudder
Foruden et flot kraftoverskud sikrer plug-in hybridsystemet også et flot forbrug. Selvom jeg gør mit for at køre som Häkinnen gennem snelandskabet, kører Toyota RAV4 på ren strøm hele 83 procent af tiden, indtil batteriet er fladt.
En velvoksen varmepumpe sikrer, at benzinmotoren holdes slukket selv i minusgrader, ligesom de 75 km i elektrisk rækkevidde, som den er opgivet til, altid kan omsættes til mindst 50-60 km i virkelighedens kolde verden.
Den store force er dog, at den er udstyret med en fuldvoksen benzinmotor på 2,5-liter. PHEV’ere med downsizede benzinmotorer bliver tørstige som svenskere i Nyhavn, når batteriet er tomt og bliver til dødvægt, mens RAV4 fint trækker dødvægten og holder sig på udmærkede 15-16 km/l.
Den opdaterede Toyota RAV4 fås med en 2-liters benzinmotor, træk på to hjul, manuelt gear og den mindste udstyrspakke Essential. Den starter i 424.990 kr. uden den digitale instrumentering, bakkamera og klimaanlæg. Alene den småforkølede motor, manglen på firehjulstræk og automatgear gør, at det er en version, man bør styre udenom.
RAV4 fås også med Toyotas famøse hybridsystem. Den har samme benzinmotor som PHEV men en naturligt mindre elmotor, da batteriet ikke kan lades op. Her får man 218 hk, forhjulstræk og Active-udstyr i indgangsmodellen til 512.990 kr. Vil man have firehjulstræk, koster den luksus 60.000 kr. ekstra.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota BZ4X falder til jorden med et brag
For 513.990 kr. får man til gengæld en PHEV med de fulde 306 hk og permanent firehjulstræk, der med samme mængde Active-udstyr har digital instrumentering, bakkamera, nøglefri start samt klimaanlæg i to zoner. Med de ekstra kræfter, firehjulstræk, lang elektriske rækkevidde og flot forbrug er det plug-in hybriden, der giver bedst mening. Det er nærmest en ‘no-brainer‘.
Active-udstyrsniveauet er fint til de fleste. Vil man have det sportslige islæt og den optimerede undervogn, skal man slippe 649.990 kr. for GR Sport. Foruden sportsligheden kommer GR Sport også med alt, hvad remmer og tøj kan holde i udstyr: Fra panoramaglastag og 360-kamera til digitalt bakspejl.
Med RAV4 har Toyota i alt sin enkelthed ramt rigtigt. Det har kun krævet dem få, men velvalgte, opdateringer at holde den skarp og relevant – hvilket den i sandhed stadig er. Hvor stor mening den nye udstyrspakke GR Sport giver, kan diskuteres, mens den digitale overhaling til gengæld er en utvetydig fuldtræffer.
Toyota RAV4 fortjener stadigvæk populariteten og opmærksomheden, fordi det er en god bil. Bundsolid, komfortabel, økonomisk, praktisk… Alt dét, som de fleste bilkøbere efterspørger i en fornuftig SUV fra Canada til Qatar.
Den opdaterede Toyota RAV4 kan bestilles nu, og lander hos landets Toyota-forhandlere til februar.
Motor: R4, 2.487 cm3 + el
Ydelse: 306 hk / 270 Nm
0-100 km/t: 6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Batterikapacitet: 18,1 kWh
Rækkevidde på strøm: Op til 75 kilometer
Forbrug: 100 km/l
CO2-udledning: 22 gram/100 km
Mål (L/B/H): 460/185/168 cm
Køreklar vægt: 1.930 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 580 liter
Pris: 649.990 kr. (RAV4 fås fra 429.990 kr.)
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.