Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Spanien af Audi
Audi har lanceret en hel række facelifts i løbet af få år. A6, Q7, A8, Q8, Q8 E-Tron og A3 har været på ophold i værkstedet for opgraderinger, og Q4 E-Tron har fået en helt ny elmotor, der gør underværker.
Men en helt ny bil fra Audi? Sådan en har vi ikke set fra Audi, siden foråret 2021. Det var Q4 E-Tron, der blev offentliggjort dengang, og den mellemstore el-SUV er samtidig en påmindelse om, at Audi kun har få elbiler i sit arsenal. BMW har otte, Mercedes er nu oppe på ni – og hos Audis største konkurrenter er der siden 2021 introduceret flere nye biler, end man kan tælle på to hænder.
Q6 E-Tron er monumental for Audi. Ikke bare bryder den stilheden og den ørkesløse vandring, hvor forhandlerne har måtte smile og fortælle trofaste kunder, at der snart kommer store nyheder. Meget snart. Lige om lidt. Q6 E-Tron er også en uvurderlig bil for Audi på mange markeder; en mellemstor til stor elektrisk SUV, som er første projekt på en fælles platform fra Audi og Porsche. Det kan kun undervurderes, hvor betydningsfuld den nye elbil er for Audi.
Q6 E-Trons søstermodel fra Porsche er, selvfølgelig, Macan. Man ser det ikke, for det her er ikke Cupra, der laver en spansk ID.3-model, hvor det ikke kan skjules, at Born og ID.3 kommer fra samme kasse. Macan er rund, bred og bastant. Q6 E-Tron er lang, pakket med skulpturelle tricks og udstyret med en stor Single Frame-grill, som Audi har givet den som “ansigt”.
Hvad jeg kan se i designet, og fra mere end en vinkel, er Q4 E-Tron. Jeg vil vove den påstand, at set skråt bagfra er det svært at se forskel på de to størrelser Audi. Korte dage på kontoret for designerne? Det er ingen skam at kopiere sig selv, og de 18 centimeter Q6 E-Tron er længere end Q4 E-Tron, har trimmet noget af hvalpefedtet af designet.
Genkendeligheden, på godt og ondt, stopper med det samme, jeg åbner fordøren. Hvis emblemet i rattet var dækket til, ville jeg ikke have gættet på Audi. Det allestedsværende skærmpanel til infotainment og instrumentering er så uoriginalt, som det bliver. Udførslen er til gengæld virkelig vellykket med en krystalklar OLED-touchscreen på 14,5” – meget større end nogen tidligere skærm fra Audi. Menuerne og det grundlæggende design er også genopfundet, og umiddelbart er det en gevinst.
Men hvor er det en skam med klimaanlægget. Som i en hvilken som helst VW må man nu tage til takke med at justere temperaturen og blæseren i bunden af den store skærm. Det troede jeg ikke om Audi, men her træder vi så ind i en trist virkelighed.
Den bliver vi i et øjeblik, for Q6 E-Tron har nogle elementer omkring materialer, som skuffer. Læg mærke til de afblændede knapper ved dørhåndtagene i begge sider. Tilsyneladende kommer der knapper, hvis man bestiller hukommelsesfunktion til sæderne. Gør man ikke det, bliver man mindet om, at man er et fedtet fjols. Lidt længere nede på døren er der store flader med noget kedeligt materiale. Nej, den overlegne materialekvalitet i Q8 E-Tron er ikke at finde her.
Som interiøret er helt nyt og uden indhold fra andre Audi-modeller, så er platformen, Premium Platform Electric (PPE), også helt ny. 800 volt-systemet, der giver hurtig og stabil opladning og et kompakt ledningsnet, er stadig ualmindeligt i elbiler. Det giver opladningsmæssige fordele, og op til 270 kW er lig med 10-80 procent opladning på ned til 21 minutter.
Batteriet er lavet i Audis hjemby Ingolstadt, og de 36 moduler i batteriet giver en samlet kapacitet på 100 kWh. 94,9 kWh, en meget stor andel, er anvendelig ved opladning, og således kan Q6 E-Tron Performance, basismodellen med baghjulstræk og 306 hk, smyge sig op på 640 kilometer på en opladning. Med firehjulstræk kan Q6 E-Tron Quattro med 388 hk nå op på 623 kilometer. Forbruget er samtidig lavere end i Mercedes EQE SUV, så jeg er ikke i tvivl om, at den nye platform er meget effektiv.
LÆS OGSÅ | Audi E-Tron GT fyres op til 625 hk
Testkørslen starter på højeste niveau i SQ6 E-Tron. 490 hk (517 hk med boost), 589 kilometer på en opladning og en pris på 950.000 kr. Jeg vil ikke bruge mange linjer på den model, for den er dyr, og den vækker simpelthen ikke min begejstring med stiv affjedring og et klassisk Audi-styretøj, som hele tiden er lidt for konservativt og lidt forsinket i kommunikationen.
SQ6 E-Tron minder ikke om en Macan 4, og de to elbiler, så meget de måtte dele i teknikken, er to vidt forskellige biler. Macan er udpræget dynamisk og livlig, og både SQ6 E-Tron og den almindelige Q6 E-Tron Quattro med firehjulstræk er en klassisk Audi. Den kører godt, men den er ikke interessant at køre.
Performance-udgaven med baghjulstræk har Audi ikke med ved præsentationen i det nordlige Spanien. Det er derimod den firehjulstrukne Quattro med 388 hk, som i dagens anledning er pakket med luftaffjedring og 21” fælge; luftaffjedring er i Danmark standard på Ultra-udstyrsniveau, og 21” fælge er ekstraudstyr på alle varianter.
Audi-folkene har helhjertet troet, at en masse kringlede og smalle bjergveje ville være perfekte til den nye elbil. Det er de ikke. Den er for stor, og den styrer for sløvt, så noget af tiden føles det som arbejde at køre den. Det er synd og skam, for på lige strækninger, på større landeveje og på motorvejen er Q6 E-Tron Quattro en sofistikeret, præcis og overlegen bil.
Det er på vejene til de lange ture, Q6 E-Tron viser tydeligt Audi-DNA, og det er stedet, den kan vise, hvor meget godt der er gemt i den nye platform. Køreegenskaberne er fremragende, og effektiviteten i drivlinjen tyder på virkelig at være til stede. Forbruget virker, her ved første møde, meget fornuftigt.
Jeg kommer fra Bilbao med et lidt forvirret indtryk af en bil, som alle tydeligvis har meget store forventninger til. Jeg ser i den grad frem til at prøve den baghjulstrukne Q6 E-Tron Performance på hjemlige veje, hvor jeg ikke kan tvinge den ud på bjergveje, hvor den ikke har noget at gøre.
Til priser, der lige nu starter på 589.990 kr., ser Audi frem til at få mange kunder hos forhandlerne i Danmark. Q6 E-Tron kommer senere på året endnu længere ned i pris, når et mindre batteri tilføjes modelprogrammet. Der er også en Sportback og med stor sandsynlighed en RS Q6 E-Tron med mange kræfter at se frem til. Audi starter med Q6 E-Tron en længe ventet og manglende introduktion af nye biler, og det, alt i alt, en meget lovende start.
Audi Q6 E-Tron Quattro Progress Plus
Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 387 hk/275 + 580 Nm*
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 17 kWh/100 km
Rækkevidde: 623 kilometer
Batteristørrelse: 100 kWh
Ladekapacitet: 270 kW
Mål: 477/194/165 cm
Køreklar vægt: 2.400 kilo
Trækvægt: 2.400 kilo
Bagagerumsvolumen: 526-1.529 liter
Pris: 689.990 kr. (Q6 E-Tron fås fra 589.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/7.895 kr. (Q6 E-Tron fås fra 40.000/6.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 620.001 kr. (Q6 E-Tron fås fra 550.001 kr.)
*Audi oplyser drejningsmomentet separat for de to elmotorer. Først tal er for forreste elmotor, andet tal for bagerste elmotor.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.