Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Skoda PR
Bilbasen var inviteret til Mallorca af Skoda Danmark.
Er der en hjertestarter til stede? Sådan råbte en frisk deltager til kåringen af Årets Bil 2025, da Skoda Elroq blev slået på målstregen af Kia EV3 med tre point. Det var dog ikke kun de måbende Skoda-folk, der kunne have brugt en moralsk defibrillator. Det kunne halvdelen af lokalet, der havde spået Elroq som klar vinder – inklusive mig selv.
LÆS OGSÅ | Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025
Ganske uden lægehjælp eller elektrisk stød kan Skoda dog slå koldt vand i blodet. Nok har forventningerne til Elroq været tårnhøje, men efter en hel dag i selskab med den længe ventede tjekke, kan jeg med ro i stemmen sige, at de følges sikkert til dørs. Og nå jo, så har Skoda (nærmest) fikset den ene ting, der blev tungen på vægtskålen til den danske kåring.
Selvom elbilerne har fundet sit solide fodfæste i Danmark, så er der stadig ting, der giver anledning til usikkerhed. Nok er serviceomkostningerne lave, men når noget går i stykker på, bliver det hurtigt dyrt. Derfor er Kias syv års fabriksgaranti en sikkerhed, som folk forstår, og nok i virkeligheden det, der gjorde udfaldet til kåringen af Årets Bil 2025.
LÆS OGSÅ | Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Det tager Skoda nu konsekvensen af. Den nye Elroq kan nemlig købes med yderligere tre års garanti oven i de obligatoriske to år for den nette sum á 7.995 kr. Havde Skoda blot indregnet det beskedne beløb i købsprisen med fem års fabriksgaranti som standard, er jeg overbevist om, at pointfordelingen var endt anderledes. To års ekstra garanti kan også tilkøbes for 5.995 kr.
Merprisen for forlænget garanti gør ikke priserne på Elroq skæve. Indgangavarianten Elroq 50, der holder til test på den spanske ferieø, starter i 249.995 kr. med 52 kWh-batteri og en rækkevidde på op til 370 km. Elmotoren på bagakslen yder her 170 hk og 310 Nm.
Med til denne første test er også den hidtidige topvariant Elroq 85, der starter i 314.995 kr. Den kører med et 77 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på op til 560 km. Her fås ikke alene flere kræfter med 286 hk og 545 Nm med elmotoren fra VW ID.7, men også hurtigere opladning på DC. Den stiger fra 145 kW til 175 kW i Elroq 85.
Merprisen på 65.000 kr. er dog til at tage og føle på. Derfor har Skoda Danmark stor tiltro til varianten Elroq 60, der lander lige mellem de to med en startpris på 269.995 kr. Den får et 59 kWh-batteri, 403 km rækkevidde og 204 hk på bagakslen. Elroq 60 er klar til bestilling inden årets udgang.
I gamle dage var Elroq nok blevet døbt ‘Enyaq City’ eller ‘Enyaq Mini’. Skoda Elroq er nemlig grundlæggende identisk med storesøster Enyaq helt frem til C-stolpen. Nok er Elroq udstyret med Skodas nye designsprog, der giver todelte forlygter samt en smallere og mere lukket snude – men både dørene og baglygterne taget direkte fra Enyaq.
LÆS OGSÅ | Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024
På både for- og bagsæder er pladsen derfor præcist så god, som den er i Enyaq. På bagsædet kan man snydes til at tro, at der er en tand mere snævert, men dimensionerne lyver ikke. Med uændret akselafstand og en kabineopsætning, der er tæt på identisk med Enyaq, er pladsen den samme i Elroq. Kun bagagerummet lider under skrumpeøvelsen, hvor Elroq pakker 470 liter mod 585 liter i Enyaq.
Det er ikke uklogt at lade kabinen inspirere kraftigt af Enyaq, der har været tjekkernes topsællert. Her er ikke kun rigeligt med bløde materialer, men også et fint udvalg af fysiske trykknapper, der er lette at betjene. Kun det stykke plastik, som man tager i for at lukke døren, virker billigt, og det er ærgerligt, da det er noget man rører hver gang, man sætter sig ind.
Paraply i døren og P-kortholder i forruden udgør stadig en del af Simply Clever-viften, der gør Skoda ekstra smart. Nu tilføjet et net på undersiden af hattehylden, hvor ladekablet kan opbevares.
Den kraftfulde Skoda Elroq 85, som holder til test på Mallorca, er udstyret med Sportline-udstyr, der endnu ikke kan bestilles i Danmark. Her fås et såkaldt Loft-interiør med opgraderede forsæder som standard. Der er nu alligevel ikke en følelse af stor forringelse, når jeg hopper over i en billigere Elroq 50. Her er fortsat bløde materialer og to forsæder, der stadigvæk yder rigeligt med støtte.
Den første køretur bliver i en Skoda Elroq 85 Sportline. Den kører ikke alene med den kraftfulde elmotor fra ID.7 men står også på en undervogn, der er sænket med henholdsvis 15 og 10 mm på for- og bagaksel. Styretøjet er opsat til progressiv udveksling og med fælge, der måler 20”, er der lagt op til en form for sportslighed, der virker skør i en familievenlig crossover.
Heldigvis bliver den fejlcastede sportslighed ikke en kæp i hjulet på komforten. Selv skarpe ujævnheder klares med ophøjet ro, hvilket faktisk må siges at gennemsyre køreoplevelsen generelt. Den tyngde og stabilitet, som man finder i de andre modeller på MEB-platformen, er videreført til Elroq. Styretøjet er godt vægtet og supporterer den fine undervogn, der er kontant nok til at mindske krængning uden at blive ukomfortabel.
Et enkelt stykke af den mallorcinske bjergvej giver dog alligevel anledning til bekymring. Helt uden provokation giver de velvoksne 545 Nm et svirp med bagenden, der er stort nok til, at jeg skal kontrastyre. Jeg standser for at se nærmere på vejen, hvor asfalten viser sig at være kørt ned til et underlag, der minder om terrazzogulv. Sammen med lidt fugt fra gårsdagens regnvejr er det en kedelig cocktail, der stiller Elroq uden skyld.
Det bringer mig alligevel videre til min oplevelse med basisversionen Elroq 50. Ikke alene virker den mere letbenet og smidig grundet sin vægtbesparelse på 170 kg sammenlignet med Elroq 85. De mere anstændige 310 Nm passer også bedre til den familievenlighed, som Elroq skal yde. Accelerationen fra 0 til 100 km/t tager 9 sekunder, og hvis det alligevel er for slapt, kan man vente på Elroq 60. Med 204 hk klarer den sprinten på 8 sekunder og ser igen ud til at være den gyldne mellemvej.
Den der ler sidst ler bedst. Kia EV3 tog titlen som Årets Bil i Danmark 2025, men efter en hel dag i selskab føler jeg mig overbevist om, at det bliver Skoda Elroq, der tager titlen som bestseller. Ikke kun sat op imod konkurrenten fra Kia men resten af markedet i løbet af 2025. Det er store ord, men jeg tør godt stå ved dem.
Skoda Elroq har en større alsidighed, der for nogle kan oversættes til kedsomhed, men for mange betyder sikkerhed. Det utvetydige ophav i den stabile og velkørende MEB-platform kombineres med Skodas smarte Simply Clever-løsninger, en rummelig kabine og en pæn pris. Det er i mine øjne opskriften på succes, og tiden må vise, om jeg får ret, når de første kundeleverancer begynder at rulle til januar.
Skoda Elroq 85
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 286 hk / 545 Nm
0-100 km/t: 6,6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 15,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 580 kilometer
Batteristørrelse: 82 kWh
Ladekapacitet: 175 kW
Mål (L/B/H): 448/188/162 cm
Køreklar vægt: 2.119 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 470-1.580 liter
Pris: 314.995 kr. (Elroq fås fra 249.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 kr./3.995 kr (Elroq fås fra 3.295 kr./md.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 307.611 kr. (Elroq fås fra 246.663 kr.)
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.