Kategorier
Nyheder

Raptor er endnu en grund til, vi vil have Ford Bronco til Europa

Hvis Ford spekulerer seriøst på at tage sin Jeep Wrangler-konkurrent til Europa, så er der nu endnu bedre grund til, at det skal ske: Bronco Raptor. En fuldblodsfirehjulstrækker til vilde ridt i ørkenen og kravleture over store sten

Vi kigger misundeligt over Atlanten og mod et af de nyeste produkter, Ford har i stalden i USA. Bronco. SUV’en er genopstået som fuldblodsfirehjulstrækker og den eneste reelle konkurrent til den ikoniske Jeep Wrangler.

Vi har hørt, at Bronco kører langt bedre end Wrangler, og at Fords firehjulstrækker er mere moderne og nemmere at pille alle dørene af (når man skal luftes i gennem i terrænnet). Vi har også hørt, stærkt rygtebaseret, at Ford kunne overveje at sende Bronco til Europa. Præcis som de har gjort med Mustang og Explorer – kransekagefigurer, som giver et løft til Ford.

LÆS OGSÅ | 10 nye biler vi IKKE må få fingrene i

Hverken Mustang, Explorer eller Bronco har en grøn profil. Selv ikke Explorer, som i Europa kun fås som plug-in-hybrid, er tæt på at være lidt grøn. Med mindre man vælger den i Forged Green. For så er den virkelig grøn.

Bronco, som kun fås med benzinmotor, kan på den måde sagtens passe ind i Fords profil med motorstærke benzinslugere. Og nu er der endnu en grund til, at vi gerne modtager leveringer af Bronco til Europa. Den nye Bronco Raptor. Som i en fætter til den stærkt underholdende Ranger Raptor, vi rent faktisk kan købe.

Ford Performance spæder til: 3-liters V6 med +400 hk

Vi kender Raptor fra Ranger, men Raptor-navnet er bedst kendt fra den store amerikanertruck F-150, som udkom første gang i 2010. Mens Ford har spist europæiske kunder af med en omdrejningsuvillig og tæt på svagelig dieselmotor i Ranger Raptor, så står Raptor i USA for store motorer med muskler – V8 i første generation, V6 med turbo i anden generation.

Bronco Raptor hører til i afdelingen for de muskuløse. Den har en ny 3-liters V6-benziner med dobbelt turbo, som folkene hos Ford Performance, som resten af bilen, har haft fingrene dybt nede i.

Ford har endnu ikke regnet ydelsen helt ud, men over 400 hk bliver det. Mens det er omkring 70 hk mindre end den kæmpe V8’er på 6,4 liter, amerikanerne nu kan købe Wrangler med, så lægger Raptor-navnet op til, at Bronco kan noget andet end bare være stærk.

Raptor Bronco har de største dæk på nogen produktions-SUV bygget i USA. Og et bistert udtryk.

Født til ørkenløb

Raptor-modellerne er vilde til det, man på engelske kalder overlanding. Terrænkørsel i ørken og over store strækninger, men typisk med fokus på højere fart end på den teknik, der skal til ved klassisk, langsom terrænkørsel.

Bronco Raptor er derfor udstyret til tænderne med vilde opgraderinger. Sporvidden er øget med hele 22 cm, så stabiliteten maksimeres. Den bredere bil skyldes store Dana-aksler, som kan tage ekstreme belastninger, og nær skærmforøgelsen tælles med, er Raptoren hele 25 bredere. FOX-støddæmperne har meget lang vandring og er semi-aktive, og af alle SUV’er produceret i USA har Bronco Raptor de største dæk: 37×12.50R17LT.

Bronco Raptor er også udrustet med bl.a. udvidede G.O.A.T.-køreindstillinger (Goes Over Any Terrain), og en ny indstilling er Baja Mode. Så er man klar til at deltage i Baja 1000-ørkenløbet i Mexico, hvis det skulle være. Eller måske en tur til stranden på Rømø, hvis Ford en dag opfylder vores ønske.

https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26PriceFrom%3D0%26includeLeasing%3Dtrue%26free%3DFord%2520Ranger

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.