Kategorier
Elektrisk Nyheder

Ford på vej med VW-baserede elbiler

Ford introducerer syv nye elbiler inden udgangen af 2024. Den lille crossover Puma kommer som elbil, men også en række modeller på MEB-platformen fra Volkswagen

TEKST Morten Bek FOTO PR

Ford har fart på. Elektrificeringen er kommet godt fra start med Mustang Mach-E, men nu trykker Ford speederen i bund. Frem mod udgangen af 2024 vil syv helt nye elbiler komme på markedet.

Ford investerer stort i at blive et mærke med 100 procent elektriske biler i 2030. Mærket prioriterer ikke bare elektrificeringen med eksempelvis at investere 7 miliarder kroner på at omdanne fabrikken i Køln til elektriske center. Der er også dannet en separat koncern i Ford med navnet Ford Model E, som alene tager sig af elbiler.

LÆS OGSÅ | Første tur: Ford Mustang Mach-E er mest til ballade, ikke til sjov

At Ford allerede inden udgangen af 2024 kan sende syv nye elbiler på markedet, skyldes i høj grad samarbejdet med Volkswagen. Volkswagen deler den elektriske MEB-platform med Ford, mens Ford bl.a. deler den nye Ranger med VW.

Puma, den lille crossover, er den mest populære Ford i Europa. Den bliver i 2024 introduceret som en af de nye elbiler fra Ford

Første nye elbil præsenteres i år

Ford har indtil nu holdt kortene tæt til kroppen, men nu kommer de første nyheder omkring kommende elbiler. Mens den lille crossover Puma går i produktion i 2024, produceret på samme fabrik i Rumænien som benzinversionerne, så præsenteres den første af de syv elbiler allerede i løbet af 2022.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?

Elbilen vi kommer til at se her i 2022, som kommer til forhandlerne i 2023, bliver en mellemstor crossover med fem sæder. Bilens præcise størrelse taler Ford ikke om, men det tyder på en bil i klasse med Skoda Enyaq – som sammen med VW ID.4 og flere andre modeller står på MEB-platformen.

Men er Fords Mustang Mach-E ikke en bil i den klasse? Uden tvivl. Men den VW-baserede variant kan blive en mere rummelig og muligvis billigere bil. Der er også mulighed for, at den mellemstore crossover bliver mindre end Mustang Mach-E.

Mustang Mach-E var den første elbil fra Ford. I løbet af 2022 præsenteres en VW-baseret model i samme klasse

Forvirringen bliver ikke mindre af, at Ford i 2024 tilføjer en “sportslig crossover”. Hvor stor den bliver, og hvilke biler den skal konkurrere med, ligger ikke fast.

Den store forskel på Mustang Mach-E og de nye MEB-baserede modeller er produktionsstedet. De to nye mellemstore crossovers skal produceres i Köln i Tyskland, mens Mustang Mach-E produceres i Mexico.

Det giver kortere afstand til de europæiske kunder, lavere CO2-udledning og mulighed for biler som er målrettet europæisk smag og lokale behov.

De øvrige nye elbiler fra Ford er elektriske varebiler. Det vil være biler i mindre størrelse end den allerede lancerede E-Transit.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.