Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: GT-kræfter i Ford Mustang Mach-E er mest til ballade, ikke til sjov

Med 487 hk er den elektriske Mach-E GT hurtig som en Tesla. Men prisen stikker helt af, så den får det svært i Danmark.

TEKST OG FOTO: Morten Bek / d.18. december 2021

Hvad er det egentlig, vi vil med elbilerne? Den første elbil Volvo laver er ret så kompakt og har alligevel 408 hk, og Kia får alle til at spærre øjnene op med en sin crossover EV6 med 585 hk. Hvor kom det lige fra, at to bilmærker, præget af oftest meget rationel tankegang, har fået trang til at lave elbiler så stærke? Svaret, med et enkelt ord, er: Tesla.

Elon Musk har tændt en ild i alle de andre, og hans firma bliver ved med at introduceres den ene Model et-og-andet stærkere end den forrige (og med altid dummere navne. Hvem kalder sin bil for Plaid, som var den et tæppe til at lune benene, når der er hyggestunder?).

Hvis den moderne elbilsrevolution var startet med et bilmærke, som havde et mantra i forhold til motorydelse mere i stil med “ingen grund til at gå amok”, kunne det være, at der ville være mindre kamp om kræfterne.

Specifikationer

Ford Mustang Mach-E GT

Motor: To elmotorer

Ydelse: 487 hk/860 Nm 

0-100 km/t: 3,7 sekunder

Tophastighed: 200 km/t

Elektrisk rækkevidde:
500 kilometer

Mål (L/B/H): 471/-/161 cm

Bagagerumsvolumen: 402-1.420 liter

Pris: 694.995 kr. (Mustang Mach-E fås fra 399.990 kr.)

Men der er en årsag et sted. Der er mange, men en af årsagerne til, at mange elbiler skal have mange kræfter er som bekæmpelse. Bekæmpelse af vægt og masse. Elbilerne kommer hurtigt op og veje 2,2-2,6 tons, og det er trist at se på. I årtier, fra 1990’erne og et godt stykke op i nutiden handlede det om at skrælle kilo efter kilo af.

LÆS OGSÅ | DUEL: Amerikanerkamp mellem Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E

Kilo som havde sat sig gennem årtier – for tunge materialer, for tunge motorer, for tungt udstyr. Og så kommer elbilerne og smider et halvt til et hel ton oven i. Det gør ikke noget godt for noget. Ikke det mindste.

Køreegenskaber? En tung bil er tung at danse med. Forbruget? En tung bil forbruger mere. Miljøet? En tung bil er lavet af flere materialer.

Ford er også med på vægten

Ford har fulgt den fede opskrift til punkt og prikke. Mustang Mach-E er en mellemstor, næsten stor, crossover, hvor selv den mindste med lille batteri (76 kWh), en elmotor og 269 hk har været svær at få ind under 2 tons-mærket. 269 hk til 2 tons. Jeg har ikke prøvet den, men den kan ikke være hurtig. Slet ikke når den mere end 200 kilo tungere Mach-E med det store batteri (99 kWh), to elmotorer og 351 hk bare føles almindeligt kvik.

Så det siger da sig selv, at Ford vil mere. En elbil som, mere eller mindre, ligner en Mustang skal jo være hurtig, ikke bare kvik. Det synes Ford, og det forventer alle andre, når nu den hedder Mustang og skal kunne følge med en Tesla.

Ind kommer Mustang Mach-E GT. GT som grand tourer eller gran turismo. En bil der, siger historien, skal være overlegen på lange stræk, kraftigt motoriseret og fuldendt nok til at kunne tackle sving og smalle veje. Det første jeg ser, da jeg får fumlet mig vej ind i førersædet i den kulørte Mach-E GT (Grabber Blue er lakkens navn), er at det bliver rigtig omstændigt med de lange ture i denne elbil.

LÆS OGSÅ | TEST: VW ID.4 GTX: Potent elektrisk topmodel uden markant merpris

Ford lover mig 500 kilometer på en opladning, men dansk vintervejr og tidligere chaufførers kørestil er gået sammen for at smadre det tal. Bilens system lover mig omkring 300 kilometer, før batteriet igen skal lades op. Jeg ser ikke turen fra Ballerup til Skagen for mig. Slet ikke turen fra Ballerup til Fords europæiske hovedkontor i Køln, hvis jeg skulle få lyst til en snak om vægt, batterier eller andet spændende.

Jeg er ikke færdig med at snakke om vægt. Der er nemlig en positiv ting i tragedien. En elbil behøver ikke blive voldsomt meget tungere for at yde voldsomt mange flere kræfter.

Med GT’en har Ford bibeholdt de samme elektriske motorer (2) og batteriet fra udgaven med 351 hk (99 kWh). Ford har bare skruet op for ydelsen i den ene elmotor, og så er der pludselig 487 hk at lege med. Så er Ford så rigtigt kommet ind i kampen mod Tesla.

Mustang Mach-E GT er en overvægtig fyr på 2.273 kilo, men det positive er så, at det er beskedne 91 kilo mere end Mach-E med 351 hk. Det meste af den ekstra mandspersons vægt, Ford har lagt i bilen, stammer fra større fælge (20”), elektronisk styret undervogn, stort lydanlæg og den el-betjente bagklap. Når man er i gang med at slække på bæltet og indtage den store buffet, så kan man lige så godt fortsætte.

Mach-E GT kaster sig frem, men ikke som de hurtigste

Mission complete. Mustang Mach-E GT tøffer rundt så stilfærdigt, som en stor lysende blå bil nu kan det, i Whisper-indstillingen. Stilfærdig for mig, men for fodgængere og andre bilister er skriger den til himlen – opmærksomhed, optag mig, skyd billeder af mig. Den siger ikke noget i Whisper, og pedalen til at få elektronerne til at løbe som vilde heste er tung og som at træde på en blød fodbold. Der er meget modstand, og der sker ikke noget.

Jo, den aflange instrumentskærm viser nogle bølger som aldrig holder op med at bølge from og tilbage på skærmen. Ford, det er dumt. Det er fint, at tallet for bilens hastighed bevæger sig, men hvad er meningen med at distrahere?

I Active-indstilling liver den tunge Ford op. Tøjlerne er løsnet, og når jeg trykker på speederen, flyver kæmpen fremad. Men Ford er bedre end Tesla til at slippe kræfterne løs med måde og besindighed. I en Tesla får man indtrykket af, at bilen altid skal storme mod horisonten, selv om turen bare går gennem byen efter mælk. Mustang Mach-E GT slipper sine 487 hk fri med måde.

Untamed slipper bæstet løs

I hvert fald i Active. Untamed, på dansk utæmmet, hedder den mest gale af de tre indstillinger, og du kan se det på de fyrige farver i instrumenteringen. Og du kan høre det på den kunstige motorlyd, som ikke er hverken jagerfly eller rumraket.

Det efterligner alt for tydeligt en fjern udgave af 5-liters V8’eren i Mustang GT. Det synes jeg er en pinlig taktik, for hvem køber en elbil for at få lyden fra en benzinbil? Ford har ikke sluppet nostalgien i bilens design, så hvorfor skulle de, når det kommer til motoren?

860 Nm kan drivlinjen med de to elmotorer levere på en god dag. De går til alle fire hjul, de mange kræfter, og hvis der er en måde at skjule 2.300 kilo på, så er det en ordentlig balje kræfter. Mach-E GT er ikke umedgørligt hurtig som en Tesla Model S i de vilde versioner, og den har heller ikke det ryk, en Audi RS E-Tron GT fremviser. Men den har så rigeligt med kræfter, også i en verden med mange meget hurtige elbiler.

Brembo for bremsernes skyld

Mustang Mach-E er en fed elbil med charme, som de hos VW ikke har forstået at putte i en ID.4. Charmen kommer fra designet og tilhørsforholdet til den gamle Mustang, og så kommer det fordi, Fords elbil ikke er perfekt. Standardudgaven er legesyg på en snoet vej, og styretøjet er indrettet til at være bedst netop lige der.

På motorvejen er bilen ikke i orden. Undervognen har en bizar opsætning, som gør at den store elbil bevæger sig op og ned. Det plejer at være et problem, at biler bevæger sig fra side til side på motorvejen, men her er problemet på den anden akse. Den hopper altid lidt, selv når der ikke umiddelbart er bump eller andet i asfalten.

GT-føreren slipper heldigvis for den slags underlige problemer. Mach-E GT er ikke bare sænket i undervognen. Den har også MagneRide, som er Fords fine navn til magnetisk styrede støddæmpere. Magnetvæsken i støddæmperne ændrer hårdhed alt efter elektrisk påvirkning, og jeg kan kun sige, at magneterne har en rigtig god effekt. 20” hjul er ikke det største, jeg har set på en elbil for nylig, og affjedringen synes heller ikke, der er det store problem. Først i Untamed-indstillingen, hvor stivheden øges, bliver den til tider hård nok.

LÆS OGSÅ | Stor opgradering af lademulighederne til danske elbiler undervejs

Fordi det lyder godt, har Ford ofret Brembo-bremser til sin topmodel. Jeg ved ikke, om nogen har fortalt Ford, at en elbil bruger det meste af sin bremsetid på at regenerere, altså suge strøm til sig fra nedbremsninger. Uden at bruge de rigtige bremser.

Måske ikke, for så ville nogen måske have opdaget, at Brembo-bremserne bider pludseligt, hårdt og uforudsigeligt. Jeg bremser blidt, regenererer…. og så HAK! over på de gammeldags bremser. Det føles så kluntet, at jeg må øve mig om og om igen på at bremse. Det bliver bare ikke anderledes.

Der er rimeligere priser hos konkurrenterne

Det meste kan tilgives, hvis prisen er helt rigtig. Jeg kan godt være med til at tilgive Mustang Mach-E til 400.-450.000 kr., at andre elbiler gør det bedre på motorvejen og måske bruger mindre strøm. Hvis den nye Mach-E GT så kostede 550.000 kr., kunne vi måske snakke om, at jeg ville være villig til at se bort fra ting, der går mig på. Men den koster 640.000 kr. Det er, uden at jeg har trang til at forklare mig yderligere, alt for høj en pris.

Der er mindre plads i en Polestar 2, men det er en mange gange mere velkørende bil, som kommer med 408 hk til 400.000 kr. Den er lige så hurtig som den tunge Ford med 487 hk, for Polestar 2 er lettere. Du kan sågar tilkøbe en opdatering, som lukker op for 67 ekstra hestekræfter, og uden at jeg har styr på, hvad det koster, så er det nok ikke i nærheden af 240.000 kr.

Og den der Kia EV6 med 585 hk, jeg snakkede om. Den får du for bare 550.000 kr., når den engang i det nye år kommer til Danmark.

MagneRide til alle!

Hvis der skal være lige så god – eller bedre – plads til familien som i Mustang Mach-E, og der skal være den samme slags kræfter, så er der jo altid en Tesla. Model Y har også sine problemer at kæmpe med (en affjedring som trænger til at slappe lidt af), men selv den billigste til omkring 500.000 kr. har kræfter, som næsten matcher Mustang Mach-E GT.

Det er sjovt at køre en hurtig elbil. Det er fedt at mærke suget. Men hvor meget skal man ofre, især økonomisk, for at få et større sug? Jeg har ingen tvivl. Jeg ville holde mig til Mustang Mach-E med 351 hk og spare en hulens masse penge.

Men jeg vil gerne bede Ford om at begynde at sælge MagneRide-undervognen til de almindelige udgaver af Mach-E. Den skal ikke kun være for Mach-E GT-købere, som jeg forudser, der ikke bliver ret mange af her i Danmark.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Siden 2015 har Morten investeret sin tid i sit eget projekt, siden Blogombiler.dk., som er fuld af nyheder og test af biler. På YouTube kører sidens kanal for fulde omdrejninger med videoer om nye biler.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil hellere end gerne køre en ny AMG, men han vil egentlig hellere køre en ny Seat Leon. For Bilbasen bruger han sin viden og sunde fornuft som videojournalist og biltester.