Nyheder

Ford Kuga batteri-gate: Ford har fundet fejlen!

Af i Nyheder
Ford har fundet ud af hvad der er galt med batterierne på  Fords Kuga Plug-in-hybrid, og tilbyder kunderne et nyt batteri – og udstikker samtidig en prisgaranti til kommende Kuga-ejere.

Af: Anders Berner / d. 30. oktober 2020 kl. 15.35

Ford Kuga Plug-in Hybrid kunder har i dag modtaget mail med information om at den tekniske fejl på deres kuga nu er fundet.

Bilbasen ringede til pressechef hos Ford, Lene Dahlquist, for at høre nærmere om sagen.

Efter måneders ventetid er Ford fremkommet en teknisk løsning på et  problem på højspændings-batterierne på den meget populære Ford Kuga Plug-in hybrid. Der har været mange spekulationer i hvad der fik batterierne til at fejle … men enden på det hele er at batterierne skal udskiftes – kort og godt.

SE OGSÅ | Anders Berner tester Ford Kuga Plug-in hybrid

Desuden giver Ford sine kunder, som har bestilt bilen før 18. september 2020, en garanti for, at bilen ikke stiger i pris på trods af de forventede afgiftstigninger på plug-in hybrider, som træder i kraft 1. januar 2021.

Problemet med batteriet har helt konkret indebåret, at kunderne ikke har måttet lade batteriet op på deres nye Ford Kuga Plug-in, fordi det kunne være forbundet med en risiko for en kraftig opvarmning og eventuel batteribrand.

Ford har, ifølge dem selv, “arbejdet konstant på at finde frem til løsningen af det tekniske problem, der siden 14. august 2020 har afholdt Ford Kuga Plug-in Hybrid-ejere fra at oplade deres bil.” – Lene Dahlquist, pressechef Ford Danmark.

Og løsningen er nu fundet, fortsætter Lene:

Batteripakken i alle Kuga Plug-in Hybrider, som er fremstillet i 2020 skal skiftes. Reparationen kommer til at strække sig over nogle måneder, og de første kunder får sine batterier udskiftet på sit Ford-værksted fra slutningen af december 2020.

Den tekniske forklaring på problemet har vist sig at være forurening af batteriet celler – en forurening, som er hændt under fremstillingen af batterierne. Forurening betyder i denne sammenhæng, at der er på en eller anden facon har sneget sig stoffer ind i cellerne, som ikke skulle være der.

Prissikring

Alle danske kunder er sikret, så de ikke risikerer at skulle betale den forventede afgiftstigning på 150.000 kr. efter nytår, lyder det fra pressechefen.

Udover de kunder, som allerede har fået leveret en Ford Kuga Plugin, er der en række danskere, som har bestilt bilen, men ikke har fået den endnu.

Den forsinkede levering til danske Ford Kuga Plug-in Hybrid-kunder gør folk nervøse på grund af den planlagte stigning i registreringsafgift til årsskiftet.

Derfor går Ford en vej, som er så radikal, at vi på Bilbasen ikke har hørt om fortilfælde. Ford sikrer nemlig, at kunderne får deres bestilte Kuga Plug-in Hybrid til den aftalte pris, som ellers forventes at stige grundet ny registreringsafgift per 1. januar 2021, selvom indregistreringen sker efter nytår. Det forudsætter dog, at man har bestilt bilen senest den 18. september 2020.

Ford fortæller i øvrigt, at Kuga Plug-in Hybrid stadig er sikker at køre i, så længe man holder sig fra at oplade bilen og udelukkende kører i køreprogrammet Auto EV og ikke benytter køreprogrammerne Sport, Eco og Snow/Sand.

Hvis du har en Ford Kuga Plug-in hybrid ,får du automatisk besked, når du skal skiftet batteriet på bilen.

Har du bestilt bilen senest 18. september 2020 bliver du indkaldt til en snak hos din forhandler, hvor du bliver tilbudt en garanti for at bilen ikke stiger i pris. Her vil du dog også blive tilbudt en mulighed for at afbestille bilen, så du kan få dig en anden bil.” slutter Lene Dahlquist.

Plaster på såret

Som plaster på såret har Ford tidligere iværksat tre initiativer for at gøre livet lidt nemmere for Ford-kunderne. Følgende er et citat fra Ford:

–> Ford forlængede garantien på Kuga Plug-in Hybrid fra 2 år til 5 år – både til kunder, der allerede har fået sin bil udleveret og til kunder, der afventer levering af deres allerede producerede Kuga Plug-in Hybrid.

–> Ford sender kunderne et brændstofkort til en værdi af 3.700 kr. til brug på alle landets Circle K-tankstationer. Det gør de som en anerkendelse af, at Kuga Plug-in Hybrids brændstoføkonomi lige nu ikke er på det niveau, som kunderne havde regnet med ved køb.

–> Ejere af Kuga Plug-in Hybrid, der abonnerer på opladning via Clever, har derudover fået sit abonnement sat automatisk i bero fra 1. september 2020. Det vil sige, at Ford har sørget for, at kunderne ikke skal betale for sit Clever Unlimited-medlemskab, indtil videre. Denne information har de pågældende kunder allerede fået via Clever, og de skal ikke foretage sig noget

Kampagnen berører alle Ford Kuga Plug-in Hybrid modeller produceret i 2020. Ford har solgt 7.836 Kuga Plug-in Hybrid i Danmark i 2020.

 

Om forfatteren

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller, hvilket blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.