Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
En ny Ford Mustang er klar til vilde ridt på det europæiske kontinent. Nej, ikke den elektriske Mustang Mach-E, som folkene hos Ford burde have været voksne nok til at kalde noget andet – men den originale, ikke-elektrificerede, braldrende og vulgære sportsvogn.
Mustang fylder 60 år i år. Den første blev præsenteret i 1964, og dengang og helt frem til 2015 blev Mustang slet ikke importeret af Ford til Europa.
Det begyndte med den forrige generation Mustang, som næsten 400 danskere har købt mellem 2015 og 2022. Med den nye fortsætter Ford med en sportsvogn, hvor eneste elektrificering er 12V-batteriet, og drivkraften er en stor V8-motor.
LÆS OGSÅ | Yeehaw! Så er der en ny Ford Mustang
Helt ny er Mustang ikke, men design, interiør og meget andet er helt nyt, og da den forrige ikke fejlede noget, er det et godt kompromis. Den fås igen som coupé og cabriolet, begge under GT-titlen og med V8’eren.
Og hvad skal en Mustang med V8-motor så koste i 2024? Det viser sig, at den skal koste 948.274 kr. Og hvis man går efter den mørke, dystre og mere dynamisk fokuserede Mustang Dark Horse, kommer man af med 1.164.669 kr.
Mustang GT har en ny 5-liters V8-motor, som kan vælges med enten en manuel gearkasse (hurra!) eller en 10-trins automatgearkasse. Den nye motor yder 446 hk og 540 Nm, og uden at vi har mødt den, er vi sikre på, den kan lave noget larm. Ikke så meget larm som hjemme i USA, for i EU har vi langt strengere regler for, hvor meget biler må larme.
GT-modellerne kommer med 19″ alufælge, spærredifferentiale, Brembo-bremser og en ny digital oplevelse med 12,4″ digital instrumentering og 13,4″ SYNC 4-infotainment. Standard er også Drift Brake: selv om Mustang nu har elektronisk håndbremse, har den et traditionelt håndbremsegreb, og systemet tillader, at man låser bremsen, så man kan lave heftigt hjulspind, hvis man har penge til overs til dæk.
Mustang Dark Horse, der kun kommer som coupé, er lavet som en mørk og ondsindet Mustang, men mest af alt er den lavet til banekørsel. Den er opgraderet på rigtig mange måder i forhold til GT-modellen, så den kan klare et angreb på en racerbane.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Ford Kuga PHEV lander i Europa
Den nye Gen IV-motor har stort set samme ydelse som i GT-modellerne (opgraderet fra 446 til 453 hk), men den er optimeret, så den kan klare presset under banekørsel. Indsugningen giver motoren langt mere luft, og der er større og mere effektiv køling – og separat køling af bagakslen.
Dark Horse kan man vælge med 10-trins automatgear, men det ville være underligt at springe den manuelle gearkasse over. Prisen for Mustang Dark Horse ligger, som nævnt længere oppe, på 1.164.669 kr.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.