Elbiler
9. marts 2023

Ford Puma ST får ny motor – og kan skifte selv

Morten B. Bek

Morten Bek

Puma ST Powershift har en 1-liters turbomotor med 170 hk og automatisk dobbeltkoblingsgearkasse som erstatning for 1,5’eren med 200 hk og manuel gearkasse.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er sjældent, at biler mister hestekræfter, når de de får en opgradering med tekniske ændringer.

Det gør Ford Puma ST i princippet heller ikke, men den eksisterende Puma med de skarpe kløer (1,5-liters turbomotor med tre cylindre, 200 hk og manuel gearkasse) får selskab af en anden Puma ST med en ny motor med mindre slagvolumen, færre hestekræfter og automatisk gearkasse: Puma ST Powershift.

Den nye version af Puma ST, der ikke erstatter den kendte motorvariant, er en tilføjelse, der byder på en motor med 170 hk og en dobbeltkoblingsgearkasse. Færre hestekræfter og selvskiftende gearkasse, men på andre måder skulle den nye ST-variant være lige så sjov som den med 200 hk.

New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain

1-liters motoren har aldrig været stærkere

Der kan være flere grunde til, at Ford har fravalgt 1,5-liters motoren fra den eksisterende Puma ST til udvidelsen af motorprogrammet. En mulig grund er, at 1,5’eren ikke lader sig parre med en automatgearkasse, og en anden at ønsket om et mild-hybrid-system ikke lader sig opfylde med 1,5’eren.

Fords mindre trecylindrede benzinmotor på 1 liter opfylder begge krav. Den er i forvejen parret med både automatgear og mild-hybrid-system i flere Ford-modeller – også i den almindelige Puma, hvor motoren fås med 125 eller 155 hk.

170 hk (og 248 Nm) er ny rekordydelse for den lille motor, og mild-hybrid-systemet med 48 volt lægger endnu 10 hk til i mange situationer – elektriske kræfter fra en generator og et lille batteri, energi opsamlet fra nedbremsninger.

Puma ST Powershift har en revideret 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse, og 0-100 km/t eksekveres på 7,4 sekunder. Den manuelle Puma ST med 200 hk er hurtigere: 6,7 sekunder.

New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain
New Ford Puma ST Powershift Expands Performance Appeal with Electrified, Automatic Powertrain

Den fulde ST-pakke får man stadig

Ford gør meget ud af at fortælle, at ST-oplevelsen ikke er forringet i den nye Powershift-variant, og at alt det gode og ST-specifikke fra Puma ST med manuel gearkasse og 200 hk følger med over.

Puma ST Powershift er lige så rendyrket en ST som den originale Puma ST, og derfor får man en Puma, der er et helt andet bæst end en standard-Puma med 125 eller 155 hk.

Baghjulsophænget har 50 procent højere vridningsstabilitet, og Puma ST’erne har unikke ST-fjedre, Hitachi-frekvensstyrede støddæmpere, 25 procent hurtigere styretøj, 17 procent større forbremser (325 mm skiver) og mange andre små og store ændringer.

De færreste bilmærker gør så meget ud af at fuldende de dynamiske egenskaber, som Ford gør med sine ST-modeller.

Puma ST Powershift markerer det første, omend meget lille, skridt mod elektrificering af Fords ST-modeller. Med Fiesta tæt på den endelige udfasning og Focus med kun cirka to år tilbage, før den også udgår, er det spændende, om ST-navnet lever videre med nye elektriske biler fra Ford.


Brugte Ford Puma til salg på Bilbasen

Se flere brugte Ford Puma til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: