Kategorier
Test og anmeldelser

Test: Brian-bil på den fede måde med Ford Focus ST

Larm, røg og støj er Brian-ønsker, som Ford Focus ST kan opfylde. Men, den har mere i ærmet end bare lir, når man lader den udfolde sig!

Tekst & foto: Simon Hallenslev

En skriggrøn Ford Focus ST med mørke alufælge lægger hvinende fra land i en stor røgsky. Industrikvarteret overdøves af konstante knald fra de to store afgangsrør. Bag rattet sidder en kasketklædt knøs med et smørret smil. Mig.

Ford Focus ST tager mig tilbage til mine dage som 18-årig i Ølstykke, hvor en Honda Integra Type R var min ultimative drømmebil og tomater i min durumrulle talte som varieret kost. Og jeg elsker det!

Med en blanding af skam og pli besøger jeg diverse industrikvarterer omkring København i Ford Focus ST. Her er søger jeg hen for at skåne medborgere for den larm, jeg producerer, når jeg tester den. Det er dog først på landevejene, at den viser sin voksne side.


Ford Focus ST-X

Motor: R4, 2.261 cm3, benzin
Ydelse: 280 hk / 420 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,5 km/l
CO2-udledning: 183 gram/km
Mål (L/B/H): 
439/182/143 cm
Køreklar vægt: 1.412 kilo
Bagagerumsvolumen: 
392-1.354 liter
Pris: 
586.510 kr. (Focus fås fra 292.400 kr.)


Hvorfor skam?

Jeg søger til de øde industrikvarterer, fordi Ford Focus ST opildner mig til at køre på en måde, der får dannede mennesker til at rynke panden. Ikke fordi jeg kører råddent, men fordi jeg gearer hyppigt ned, gasser hurtigt op og lader udstødningen underholde med alt sit skraldebang. 

Det er skamfuldt, fordi jeg godt ved, at det ikke er sådan man opfører sig i trafikken – og altså derfor jeg søger til øde steder. I industrikvartererne er der dog ikke mange muligheder for at teste køreegenskaber andet end eksplosive accelerationer.

LÆS OGSÅ | Test: Der er stadig noget, Ford Focus er bedst til

Nu hvor Ford Focus RS med firehjulstræk ikke findes i modelprogrammet, og ej heller kommer til det, er den forhjulstrukne ST den kvikkeste Focus, penge kan købe. Og kvik, det er den. Det elektroniske spærredifferentiale gør sit arbejde til UG, og med lidt koblingssnilde springer den frem som en trold af en æske.

Ford Focus ST bider godt fast selv i den tvivlsomme industriasfalt, og gør sig kun bemærket på lidt momentstyring, der rykker i rattet. Det er, selvfølgelig, indtil man slår traction control fra. Gør man det, bevæger man sig hurtigt på grænsen af loven, hvor første og andet gear forvandler Pirelli P Zero til hvid røg.

Fra industri til land

Fælles for Københavns omkringliggende industriområder er, at asfalten stinker. Foruden 19” fælge med dæk i 35mm profil står Focus ST også på en sportsundervogn. Den er stivere og 10mm lavere end på en almindelig Focus, og det mærkes over ujævnhederne – store som små.

Derfor søger jeg væk fra industri og ud på de åbne landeveje. Her tilgives den rystetur, som sportsundervognen kvitterer enhver ujævnhed med hurtigt.

Når landevejenes kurver strammer til, viser Ford Focus ST, at det ikke er Brian-lir, det hele. I Sport- eller Track-modus tillader ESP’en lidt vrikken med hofterne i sving: Men det er aldrig noget, man bliver overrasket af, fordi undervognen reelt føles som en forlængelse af ens egen bagdel.

LÆS OGSÅ | Test: VW Polo GTI – det er mere end okay at være en voksen GTI

Ford er en af de få bilfabrikanter, der altid har styr på styretøjet. Også i en 3-cylindret, én-komma-kedelig familiebil. Forestil dig så, hvordan det føles, når styretøjet er strammet sportsligt op til sjov og ballade. Det er det i Focus ST. Derfor skifter den retning som en terrier efter en tennisbold.

Den manuelle gearkasse har helt korte kast og en oprigtig mekanisk følelse. Trods den mekaniske følelse er der dog indlagt moderne trylleri i motor- og gearkasse, da bilen Sport-modus selv sørger for mellemgas ved nedgearing. Genialt, når man, som jeg, aldrig har mestret kunsten med hæl og tå.

Det er generelt følelse og fornemmelse, der præger køreoplevelsen i Focus ST. Man mærker undervognen, styretøjet og selv bremsepedalen med stor nøjagtighed. Sidstnævnte har også fået en sportslig overhaling i form af en bremseservo, der nu også akkompagneres af en elektrisk pumpe, der kan kompensere for varme, svigtende bremser til trackday.

Helt derud når jeg trods alt ikke at presse bremserne, og før det bliver en test med kørekortet som indsats, køler jeg ned og søger mod byen igen.

Hvad laver jeg egentlig …

… bag rattet af Ford Focus ST? Den er til test, fordi den er blevet faceliftet. Fjerde generation Focus kom til verden i 2019 og er altså nu blevet velsignet med et 2022-facelift, som jeg før har haft fat i. Her var det en 1-liters EcoBoost som Stationcar, jeg havde fat i, og selvom det er en ganske anden bil, er faceliftet det samme.

Tillad mig derfor at holde det helt kort. På forenden er Ford-logoet rykket ned i den brede grill, i stedet for at være placeret over den. Grillen er mere kantet og indrammet af smallere LED-forlygter. Også på bagenden findes nye LED-baglygter i et revideret design.

Stadig civiliseret

Hvis du du kan se bort fra den iøjnefaldende ‘Mean Green’-lakering, der er et tilkøb á 14.200 kr., så er Ford Focus ST faktisk ret diskret. Grillen har et lidt andet mønster, bremsekalibrene er røde og hækvingen er en anelse større. Det er dét.

Vælges den i en mere folkelig farve, og undlader du den knaldende udstødningsindstilling i Sport- eller Track, bliver det sværere for omgivelserne at spotte din indre Brian. Du kan udleve den, men du slipper for at blive hængt ud for den, skulle du være skjorteklædt HR-medarbejder i dit civile liv.

LÆS OGSÅ | Duel: Audi RS3 vsw. BMW M240i – kompakte, kompetente og bekostelige

Man skal også huske, at Focus ST stadig har fem døre og 392 liter i bagagerummet. Med ST-udstyrslinjens tilføjelse af de eminente Ford Performance-sæder, sportsrat, alcantara, LED Matrix forlygter, bakkamera, digital instrumentering og jeg skal komme efter dig – ja så er Ford Focus ST pludselig en veludstyret familiebil, der også kan køre stærkt.

En del af det førnævnte ansigtsløft hæver også hverdagsanvendeligheden i kabinen. Infotainmentskærmen vokset til 13,2” mens selve systemet er den seneste SYNC4-aftapning fra Ford, som vi først så i Mustang Mach-E.

Skærmen er fed, og det samme er systemet. Desværre har Ford dog kigget VW over skulderen, og har rykket samtlige klimafunktioner op på skærmen.

Stærk koreansk konkurrent

Selvom markedet for halvdyre GTI’er er en snæver niche herhjemme, står Ford Focus ST ikke uden konkurrenter. Der er VW Golf GTI Clubsport, der starter i 617.995 kr. og Hyundai i30N, der starter i 489.995 kr. Ford Focus ST lander et sted midt imellem, dog lidt tættere på VW, med en pris på 586.510 kr.

Her er det særligt det koreanske skud på stammen, der er svær at bide skeer med. For til en lavere pris kan Hyundai i30N meget det samme som Ford Focus ST. Den er usandsynligt underholdende men kan stadigvæk bruges som børnecontainer med fem døre og bagagerumsplads intakt.

LÆS OGSÅ | Test: Hårdkogt Hyundai i30N fejer GTI-konkurrenter af banen

For prisen får man i Ford Focus ST dog en nyopdateret bil med lidt mere luksusudstyr, heriblandt digital instrumentering og en stor, fed infotainmentskærm, der er teknologisk tidssvarende. Man får også lidt mindre spoiler, kanter og Brian-agtige detaljer, der gør, at man blender bedre ind, hvis blot man vælger en mere diskret farve end testbilen.

Kører straks til tops

Om det er min opvækst i Ølstykke, der gør, at jeg har en svaghed for småprimitiv underholdning, ved jeg ikke. Jeg ved til gengæld, at hvis du deler samme barnlige forkærlighed for biler, der kan larme og lave rabalder, så kan Ford Focus ST give dig det samme smil på læben, som jeg havde i løbet af ugens test.

Det var nærmest det samme, jeg konkluderede med Hyundai i30N. Her kaldte jeg også Hyundai i30N for en af de bedste GTI’er. Det samme vil jeg kalde Ford Focus ST. Den kører nemlig solidt ind på siden af den koreanske konkurrent.

Ford Focus ST er en Brian-bil på den fede måde, fordi den betaler de checks, udseendet udsteder. Den kan pjatte og larme, men kan også give praktik såvel sjov for alvor, når vejene er til det. Og for dét er den meget svær ikke at holde af.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.