Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Hvis bare Danmark var større, fyldt med ørken, ufremkommelige skove, brusende floder og tilgroede bakker. Og man måtte køre alle de steder, selvfølgelig.
I et land som Danmark er Ford Ranger Raptor taget som fange. Den brutale pickup har siden introduktionen i 2018 været klar til at tackle vildt terræn og køre ekstremt hurtigt over klitter og overdrev. Vi har en smule af den slags, men vi må ikke køre der, og derfor er det svært at udnytte den vilde pickups potentiale.
Det bliver ikke nemmere at holde ud nu, at der er meget strenge grænser for at udfolde sig i udfordrende terræn i Danmark. Nu kommer nemlig den 2. generation Ranger Raptor. Hvis man synes, den første var vild, kan man se frem til at blive blæst bagover af den nye.
Den første Ranger Raptor, som den nye udviklet af entusiasterne hos den australske afdeling af Ford Performance, er både fantastisk og frustrerende. Fantastisk, fordi undervognen gør det muligt at blæse gennem en ørken eller hedelandskab med usædvanligt høj fart. Frustrerende, fordi dieselmotoren slet ikke lever op til bilens evner (og udseende).
2-liters dieselmotoren med 213 hk fås også i den almindelige Ranger, og det i sig selv er opskriften på sure miner. Det er en udmærket motor, men den er for svag og underdimensionet til at gøre tjeneste i en Raptor.
LÆS OGSÅ | Ny Ford Ranger kommer med V6-diesel
Svag bliver næppe et ord, der vil følge den nye Raptor. Vi kan takke markeder udenfor Europa (USA er et af dem), at den nye Ranger Raptor skifter til en benzinmotor. Ikke en lille firecylindret, men en 3-liters V6 med 288 hk og 491 Nm. Det lyder som om, al den omdrejningsvillighed og brutalitet, den gamle Raptor ikke havde, vil være til stede i den nye.
På Fords australske testbane på 10 kilometer, som ligger i den øde outback, er den nye Ranger Raptor 4 minutter hurtigere end den gamle. Det er, i tidtagernes og terrænløbenes verden, en vild forskel.
På udvalgte markeder vil Ranger Raptor også i den nye generation kunne fås med dieselmotor. Men Ford oplyser endnu ikke, hvilke markeder, det handler om.
Men motoren er kun den ene side af Ranger Raptor. Grunden til Raptors vildskab ligger i lige så høj grad i terrænevnerne. Den er, som nævnt, i stand til meget høj fart i ørkenen og andre steder, hvor der er plads til det. Det er styrken og balancen i undervognen, der gør, at man i Raptor kan hoppe højt. Og lande hårdt, men uden at skade hverken bil eller passagerer.
Det australske udviklingshold har igen valgt Fox som leverandør af støddæmperne. De er kraftige og dynamiske, og de er bare en del af et forstærket hele. Undervognen, som bl.a. har en helt anden bagakslen end de andre nye Ranger-modeller, er forstærket i forhold til den gamle Raptor.
Med den nye 3-liters benzinmotor flytter også et mere tungt og lækkert lydbillede ind i Ranger Raptor. Mere højlydt, selvfølgelig. For at give naboerne en chance, har Raptor et elektronisk styret udstødningssystem, som kan indstilles til Quiet (stille). I den indstilling tier bilen stille, mens den i indstillingerne Sport og Baja råber højt.
Men hvis man køber sig den nye Raptor, som lander i Danmark allerede i oktober, vil man så ikke lade naboerne både høre og se det?
LÆS OGSÅ | VIDEO: Drømmen om en pickup
Den nye Ranger Raptor er den første version af den nye generation Ranger, der kommer på markedet. Det sker i oktober, mens det øvrige modelprogram lanceres i starten af 2023.
Priserne må vi desværre vente på. Det tyder desværre heller ikke på, at Ford kan hjælpe med hverken ørken, åbne vidder eller andet godt, vi i Danmark kan bruge til den nye Raptor.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.