Ford tilbagekalder igen Kuga Plug-in Hybrid efter nye problemer med højvoltsbatteriet. Risiko for kortslutning betyder, at ejerne frarådes at oplade bilen.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Sidst danske Kuga-ejere fik officielt brev fra Ford, var i 2020. I brevet blev Ford Kuga Plug-in Hybrid tilbagekaldt, fordi bilernes batterier kunne overophede under opladning og udgøre en brandfare. Om Ford har kunnet spare ressourcerne på at skrive et nyt brev til deres kunder, er ikke til at sige, men over 17.000 danske Kuga-ejere vil i disse dage modtage en skrivelse i deres e-Boks med tilsvarende ordlyd.
Det er igen batterierne i plug-in-hybrid-udgaverne af Kuga, der volder Ford problemer. Denne gang er der risiko for kortslutning, der i ét registreret tilfælde har resulteret i brand – uden personskader til følge. Sammenlignet med 2020, hvor 26.000 biler blev tilbagekaldt på verdensplan, er tallet i dag noget højere. Der er nemlig tale om 165.000 europæiske biler, som nu tilbagekaldes.

I brevet beskrives det, at man i tilfælde af en kortslutning kan opleve tab af drivkraft, men fortsat vil have adgang til styretøj og bremser. Kortslutningen kan også betyde, at batteriet udsender mere varme, hvilket potentielt kan føre til brand. Ved kortslutning vil bilen melde fejl i displayet. Med kun fire registrerede overophedninger af i alt 165.000 biler er det dog meget usandsynligt.
I mellemtiden må Ford kunderne ikke oplade bilernes højvoltsbatteri – præcis som i 2020. Derudover henstilles kunderne til manuelt at indstille bilen til køretilstanden Auto EV under kørsel. Ford forventer, at problemerne kan løses med en fysisk softwareopdatering på et værksted. Selve opdateringen er der dog ikke styr på endnu, og den forventes først klar i løbet af andet kvartal.