Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Minimalisme, teknologi og spændende materialer præger interiøret i den nye elektriske Mini. En stor, rund touchscreen på 9,4″ er omdrejningspunktet.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Bilbasen har allerede tidligere vist billeder af den helt nye Mini Cooper Electric, men der manglede noget: Interiøret. Fordi vi nu nærmer os den helt officielle premiere på den nye Mini, hvor vi får alt om batteristørrelser, hestekræfter, rækkevidde og meget andet at vide, synes Mini, det er på tide at vise noget af elbilens indre.
Mini-interiøret har været plastret til i runde ting, lige siden modellen først så dagens lys i 1959, og der har aldrig været forsøg på at lege med andre former. Jo, ovalen, som den nuværende Mini har til sin digitale instrumentering foran rattet, men ovalen har, som bekendt, heller ikke en eneste kant.
Den nye elektriske Mini Cooper, der kommer som Cooper E og en kraftigere Cooper SE, der er en helt separat model fra den kommende udgave med benzinmotor, hylder også det runde. Forskellen fra de seneste generationer af Mini’er er, at minimalismen er tilbage fra den originale Mini i meget stor stil.
Den ovale digitale instrumenteringsenhed bag rattet er væk, og den er ikke erstattet af en rund. En del af minimalismen er, at speedometer og oplysninger om blandt andet rækkevidde er rykket tilbage i den centrale skærm i midten – med lidt visuel assistance fra et head-up-display af den fattige type, der er baseret på en lille skærm i plexiglas ved forruden.
Den centrale skærm er nu en stor touchscreen uden kanter og knapper med en størrelse på 9,4″. Infotainmentsystemet kører med et nyt styresystem, OS9, som giver mange visningsmuligheder og mulighed for at personliggøre farver og layout.
Den nye touchscreen er en meget slank OLED-skærm med høj opløsning, og alt efter opsætning og humør kan indholdet varieres kraftigt: Visningsmulighederne, som vi også kan kalde temaer, er Core, Balance, Personal og Timeless, og skift mellem dem ændrer både layout og stemningsbelysning. Timeless-visningen skulle vise et klassisk Mini-speedometer.
Mini er ikke gået helt amok i minimalisme og bandlysning af knapper og instrumenter. De er retro-inspirerede knapper til at tænde motoren og til at vælge gear, ligesom det lille panel under infotainmentskærmen rummer volumenknap og Experiences-knap til de forskellige temaer – plus touchknapper til havariblink og nogle få andre væsentlige funktioner.
Et stort stofpanel dominerer i den grad interiøret, og det er ikke kun behageligt at kigge på, men gemmer også på nogle ting. For det første er flere ventilationsdyser gemt bag stoffet, som er genialt fundet på, og for det andet er LED-belysning med muligheder for forskellige farver gemt bag stoffet som stemningsbelysning. LED-enheder i loftet lyser ned på toppet af instrumentpanel-stoffet og kan danne forskellige designs, der tilpasses køreindstillingerne
Den nye elektriske Mini, forventer vi, får premiere i starten af efteråret.
Brugt Mini Cooper SE til salg på Bilbasen
Se flere Mini Cooper SE til salg på Bilbasen lige her
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.