Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Tekst & Foto: Jacob Dalby / Dato: 11. februar 2022
Bommen til den lukkede bjergvej går op og en snørklet, snedækket bjergvej venter forude. Jeg tillader mig at slå alle hjælpesystemer fra – der er jo ikke nogen, der har sagt, at jeg ikke må. Tværtimod er der blevet opfordret til at hive så meget som overhovedet muligt ud af den elektriske stationcar. Ingen bekymringer om opladning, rækkevidde eller anden juks. Bare en 15 km lang bjergvej uden modkørende biler. Klampen ryger i bund og en sky af sne bliver sendt bagud fra alle fire hjul.
LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Vi er taget til Alperne i Tyskland/Østrig for at køre nyeste udgave af Porsche Taycan. Du synes måske, at den ser bekendt ud, men den er helt ny. Det er fordi, den minder en hel del om Taycan Cross Turismo. Men hvor Cross er en smule hævet og har plastskørter på hjulkasserne, for at gøre den mere duelig off road, er Sport Turismo henvendt til asfalten med en smule strammere undervogn. Lige i dag er asfalten dog dækket af sne…
Bilbasen var inviteret af Porsche Danmark
Motor: To elmotorer
Batteristørrelse: 71 kWh
Ydelse: 530 hk / 640 Nm
0-100 km/t: 4,0 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 20,4 kWh/100 km
Rækkevidde: 441 km
Ladekapcitet: 225 kW
Startpris: 1.074.900 kr.
*Sport Turismo fås fra 799.900 kr.
Med stationcar-facon kommer blandt andet mere praktiske egenskaber i form af større bagagerum, og bedre adgang hertil, sammen med øget loftshøjde både for og bag. 9mm ekstra på forsæderne og 45 mm på bagsæderne. Den mere praktik betyder en merpris på 10.000 kr. sammenlignet med den almindelige Porsche Taycan. Begge udgaver kommer i fem forskellige motorvarianter.
LÆS OGSÅ | TEST: Elektrisk Porsche-stationcar med Taycan Cross Turismo
Taycan Sport Turismo starter ved 800.000 kr. for den baghjulstrukne variant med det mindre batteri. Det betyder 71 kWh, 326 hk og en rækkevidde på 433 km – mere end rigeligt til de fleste. Særligt når Sport Turismo kan lade med op til 225 kW, som gør det muligt at lade fra 5 – 80% på knap 25 minutter. Det er muligt at udstyre den baghjulstrukne med større batteri til 83,7 kWh, som øger rækkevidden til 492 km.
Herfra går det ellers derop af med firehjulstrukne varianter fra Taycan 4S Sport Turismo over GTS og Turbo til topvarianten Turbo S med op til 761 hk(!) og et sprint til 100 km/t på 2,8 sekunder – og et prisskilt på over 2.000.000 kr. Alle Taycan-varianter er hurtige men Turbo S er i en helt anden liga.
Til vores mission i dag skal vi bruge firehjulstræk, så jeg hopper ombord i en lyseblå 4S. Men inden vi kommer til den føromtalte lukkede bjergvej, går ruten ad mere eller mindre snørklede landeveje.
Har du allerede kørt den almindelige Taycan, ved du, hvordan Sport Turismo kører. De er udstyret med samme type luftundervogn og styretøj. Godt nok er Sport Turismo 15 kg tungere, men med en kampvægt på 2.245 kg er det ikke en forskel, man mærker.
Apropos vægt; Noget af det Taycan gør bedst er netop at skjule sin vægt. Styretøjet er sprødt og undervognen sat op til en grad af sport, så følelsen af kontrol er konstant, men uden at det går udover komforten. Der er stort set ingen krængning igennem svingene men i stedet en stabilitet, der meget præcist giver en følelse af kontrol. Kombiner det med en støjsvag og lækker indrettet kabine og man har en mægtig rejsevogn.
I dag er missionen dog en helt anden. Vi skal udforske, hvordan Taycan Sport Turismo arter sig på snedækkede bjergveje. Og dét på en lukket én af slagsen – spærret af til formålet. Det betyder ingen modkørende trafik, ingen fartgrænser og ikke den mindste risiko for at blive dømt for vanvidskørsel.
Det afspærrede stykke bjergvej er intet mindre end Rossfeld Panoramastrasse – Tysklands højest beliggende bjergvej. Den strækker sig over 15 km med en stigning på op til 13% og topper ved et lille skiområde i 1.600 meters højde. Det har, heldigvis, de seneste to døgn sneet kraftigt, så jo højere vi kommer jo mere sne ligger der på vejen. Lige nu falder der faktisk så meget, at tyske sneryddere må hjælpe til for at holde vejen farbar.
Med alt slået fra og fuld acceleration sendes alle fire hjul rundt febrilsk ledende efter greb i det glatte underlag. Alligevel accelereres der skræmmende hurtigt hen mod hvert sving, hvor man rigtigt mærker firehjulstrækket træde i karakter. Det kan på splitsekunder disponere mellem 0 og 100% af kræfterne mellem for- og baghjul, alt efter hvilken position rattet står i. Det kommer særligt til udtryk i kontrollerede udskridninger.
LÆS OGSÅ | Porsche går GTS-vejen med Taycan og den nye Taycan Sport Turismo
Peger forhjulene ligeud trækkes der ligeligt mellem for- og baghjul. Skal vinklen værre større styres en smule ind i svinget og kræfterne sendes til baghjulene, så at bagenden skrider ud. Skal vinklen være mindre styres ud ad svinget og kræfterne bliver sendt til forhjulene for at trække snuden ud ad svinget. Det virker fænomenalt.
Det samme gør særligt en af fordelene ved at køre elbil, når der skal køres friskt op ad en bjergvej. Det fulde moment er nemlig konstant til rådighed. Det betyder, at man aldrig havner i et forkert gear så at omdrejningerne ikke passer for at få glæde af alle kræfterne. Uanset hastighed er der altid det fulde potentiale til rådighed. Det giver ikke bare mindre ryk i bilen ved skift men også mere overskud hos chaufføren til at styre bilen kontrolleret. Samtidig er speederen nem at dosere og dét gør det nemmere at holde nogle fine, lange udskridninger.
Selvom vi befinder os et stykke fra Taycans naturlige habitat på den knastørre asfalt, viser dagens strabadser, hvor bredt Taycan favner. Selv med flere centimeter sne under hjulene, opfører Taycan sig som en vaskeægte køremaskine og der er ingen tvivl om, at den er blandt de bedste elbiler derude.
Taycan er den mest solgte Porsche på verdensplan og med introduktionen af Sport Turismo er der nu en Taycan til de fleste, der har råd. Den mest sportslige i form af den almindelige sedan, en stationcar til familien og de mere praktiske gøremål med Sport Turismo og en lidt blødere og mere off road duelig i form af Cross Turismo.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.