ElbilerTest og anmeldelser

TEST: Elektrisk Porsche-stationcar med Taycan Cross Turismo

Af i Elbiler, Test og anmeldelser
Porsche Taycan er en de absolut fedeste elbiler og nu er den blevet endnu mere attraktiv. Læs med når vi tester Porsche Taycan Cross Turismo – måske verdens fedeste elbil lige nu?

Tekst & Foto: Jacob Dalby / d. 2. september 2021

Vi kender efterhånden Porsche Taycan. Den første elbil fra Porsche. Og jeg har kørt mine kilometer i den første Porsche Taycan, der tog mig fra Danmark til rundtur i Norge for at udforske livet med elbil på langfart – og ikke mindst se på, hvor langt nordmændene var nået med elbiler og opladning. En langtur der manifesterede kvalitet og ingeniørkunst som ingen andre elbiler på det tidspunkt. Og som allerede dengang, hvor den første Taycan kom på markedet, viste virkelig hurtige opladningshastigheder og en teknologi, der holder.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Nu er der en ny Porsche Taycan på markedet. Samme bil under huden men i ny indpakning. Navnet er Taycan Cross Turismo og navnet henviser til, at Taycan nu fås som crossover. Overordnet set betyder det øget frihøjde og plast-beskyttelse på skærmene. Meget samme koncept som Mercedes-Benz E-Klasse All Terrain og Audi A6 All-road. Og så har den fået nye hjulophæng og en revideret luftundervogn. Mere om det senere.

Specifikationer

Porsche Taycan Turbo

Cross Turismo

Motor: To elmotorer

Ydelse: 680 hk / 850 Nm

0-100 km/t: 3,3 sek

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 22,6 kWh/100 km

Batterikapacitet: 93,4 kWh

Rækkevidde: 452 km

Startpris: 1.639.900 kr.

(Cross Turismo fås fra 899.900 kr.)

Elektrisk Porsche på skovtur?

Navnet Cross Turismo og off-road kamoufleringen antyder egentlig, at det er tid til at tage din elektriske Porsche på skovtur, men lur mig, om det ikke bliver relativt sjældent. Og hvis du gør, får du næppe brug for den ekstra frihøjde og plastbeskyttelsen på skærmene. Nej, det spændende her er den ekstra plads i bagagerummet. Særligt når du spørger mig, som ny i rollen som far og som nu ved hvor meget plads, det egentlig kræver, at pakke baby med på tur.

SE OGSÅ | Tesla Model Y er landet i Danmark! Bilbasen får første kig

Med bagsæderne på plads er der ikke den store forskel. 430 liter mod 407 liter i den almindelige. Men lægger du bagsæderne ned, bliver der plads til 1.200 liter. Det er ikke meget sammenlignet med andre stationcars i samme størrelse, men det gør Taycan Cross Turismo dét mere relavant for flere, end den almindelige er.

Nu også for mig; Jeg har pakket barnevognen (en Cybex Priam, hvis der skulle sidde et par vordende fædre og være interesseret) og den kan snildt være der sammen med yderligere oppakning. OG så får bagsædepassagerer 47 mm ekstra loftshøjde. Jeg mangler egentlig bare at få styr på finansieringen.

Mere plads, (lidt) større prisskilt

Den billigste variant hedder Taycan 4 Cross Turismo og starter ved 900.000 kr. Det er markant mere end den billigste, almindelige Taycan, der starter ved 774.900 kr. Årsagen er, at Cross Turismo udelukkende fås med to elmotorer og det store batteri på 93 kWh, hvor Taycan fås med én elmotor, baghjulstræk og et mindre batteri. Sammenligner vi derimod Taycan 4S med Taycan 4S Cross Turismo er prisforskellen sølle 55.000 kr. Og her er jeg ikke i tvivl om, hvilken udgave jeg vælger. Cross Turismo er både mere praktisk og ser, i mine øjne, langt federe ud.

SE OGSÅ | Porsche Taycan Cross Turismo er praktisk Porsche med 680 hk

Cross Turismo kommer i fire varianter med et prisspænd fra 900.000 kr. til over to millioner. De har alle det store batteri, mulighed for at lade med lynets hast med 270 kW og ikke mindst to elmotorer, så at der er træk på alle fire.

Testbilen er Turbo-varianten med 680 hk. Yes! Det lyder af virkelig meget og det er virkelig meget. Og så findes der endda en Turbo S med 761 hk.

Mere end rigeligt

Faktisk behøver du ikke i nærheden af de kræfter, som både Turbo og Turbo S tilbyder. Personligt havde jeg valgt den billigste variant til 900.000 kr. og speccet den med Torque Vectoring Plus til 19.000 kr. – så har du en lige så velkørende bil som Turboen, der har mere end rigeligt med kræfter, til under 1 million. Smid herefter et par lækre fælge og en anden lakering og du har alt, hvad du har brug for.

Har du lidt ekstra at spendere kan det anbefales at tilføje Dynamic Chassis Control (41.000 kr.) også. Særligt hvis du skal bruge din Taycan Cross Turismo til frisk kurvekørsel, der sikrer mindre krængning.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-Benz EQA er en elektrisk komfortmodel

Og frisk kurvekørsel; dét kan den. Taycan styrer millimeterpræcist og kører generelt bare hamrende godt. Den kører på den der ’jeg-må-eje’-måde. Alting sidder hvor du forventer det og nærmest uanset hvordan du behandler den, griber den og styrer snuden i præcist den retning, som den bliver bedt om.

Som ekstraudstyr kan man ligeledes tilvælge off-road-pakken. Med den valgt til hæves undervognen med op til 30 mm. Sammen med køreprogrammet ’Gravel’ bliver Cross Turismo mere duelig, når der ikke længere er asfalt under futterne. Med Gravel-mode aktiveret bliver speederresponsen en smule langsommere og en mere ligelig distributionen af kræfterne mellem hjulene minimerer risikoen for, at hjulene mister grebet ved løst underlag. Med off-road-pakken får du også stænkklapper og lidt få kosmetiske detajler med.

LÆS OGSÅ | Se de danske priser på BMW iX

Dét der dog er Taycans helt store es i ærmet er måden, den takler dagligdagen på – og her er det altså mere komfort end sport, der er prioriteret hos undertegnede. Taycan Cross Turismo har adaptiv luftaffjedring som standard og den er sat en smule mere op i retning af komfort end den almindelige – det klæder den. Mere i retning af Audi e-tron GT. Samtidig er der ikke en lyd i kabinen og alting virker til at være overordentlig godt skruet sammen.

Intet over, intet ved siden af

Porsche Taycan Cross Turismo er i rollen som elbil helt præcist, som jeg ønsker mig af en elbil. Nogen vil mene den er for stor til byen, nogen vil mene den ikke er praktisk nok sammenlignet med konkurrenter, der ikke kører på strøm. Men for mig er Taycan Cross Turismo meget, meget tæt på perfektion. Jeg synes det klæder Taycan, at bevæge sig en smule væk fra det sportslige og så er Taycan gennemført gedigen. Den gør alt hvad den skal til perfektion. Jeg tror ikke jeg kan finde en elbil, jeg hellere vil eje.

Udvalgt ekstraudstyr i testbilen

Offroad designpakke

25.152 kr.

 

Porsche Electric Sport Sound

6.313 kr.

 

Bagakselstyring

29.540 kr.

 

21″ Cross Tursimo Design hjul

40.849 kr.

 

Lakering af fælge i grå

15.060 kr.

 

Panoramaglastag

20.348 kr.

 

Head-Up Display

20.200 kr.

 

4+1 sæder

6.012 kr.

 

Passagerdisplay

12.948 kr.

 

Varmepumpe

9.788 kr.

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.