Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Af: Simon Hallenslev / d. 1. september 2021
Historien gentager sig. For nyligt kørte jeg den nye Hyundai Bayon, der er en Hyundai i20 på stylter. Altså, endnu en crossover til et marked der er mættet af crossovers. Nu melder Toyota sig på banen med en model af samme kaliber, som Hyundai Bayon.
Det er nemlig en Toyota Yaris på stylter, de har præsenteret. Navnet er Toyota Yaris Cross, og den har 25 mm mere frihøjde end den Yaris, den er bygget på, og er alt i alt hele 90 mm højere. Man kommer højt på strå, får bedre frihøjde og større overblik. Det er præcist, som den danske såvel som europæiske bilkøber efterspørger det.
Kan Toyota Yaris Cross andet end at gå på stylter, og har den potentialet til at blive en massesællert? Vi kører første tur i Toyota Yaris Cross.
Motor: R3 benzin, 1.490 ccm
Ydelse: 116 hk
0-100 km/t: 11,2 sek.
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 22,8 km/l
Startpris: 224.990 kr.
Toyota Yaris Cross er, som fortalt, højere end den almindelige Yaris med 25 mm mere i frihøjde og 90 mm højere i totalhøjde. Toyota har dog gjort mere end blot at give Yaris stylter på. Toyota Yaris Cross er nemlig også større end den almindelige Yaris.
Platformen er, som platformen er, hvorfor akselafstanden er den samme. Alligevel er Toyota Yaris Cross intet mindre end 240 mm længere end den almindelige Yaris. Det giver selvsagt nogle andre pladsforhold, der gør Yaris Cross mere praktisk i hverdagen.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hyundai Bayon giver prisbillig praktik til crossover-glade danskere
De ekstra 240 mm er fordelt med 60 mm mere i fronten og 180 mm mere i bagenden. Vokseværket i bilens bagende giver 111 liter mere i bagagerummet. Her har Yaris Cross fornemme 397 liter bagageplads mod de 286 liter, man får i den almindelige Toyota Yaris.
Indgangen til bagagerummet er også blevet større og mere rektangulært sammenlignet med den almindelige Yaris. Det betyder, at det er betydeligt nemmere at bakse en barnevogn herom, hvilket stemmer fint overens med Toyotas ønske om at appellere til den lille børnefamilie.
Toyota Yaris Cross er også vokset 20 mm i bredden, hvilket sammen med højden og længden får den til at syne betragteligt større end den Yaris, den er baseret på. Bredden giver lidt mere skulderplads i kabinen, hvilket primært mærkes på forreste række. Bagsædet minder meget om det, man finder i en almindelig Yaris, og opleves derfor stadig lidt minibils-trangt.
Toyota har naturligvis lugtet lunten med crossover-populariteten i Europa. Alligevel lukker Toyota Yaris Cross et hul i modelprogrammet, da det er Toyotas første kompakte SUV, en såkaldt B-SUV, som falder under den lidt større og mere designdrevne Toyota C-HR samt fuldblods SUV’en RAV4.
Hullet i modelprogrammet skal selvfølgelig lukkes med omtanke. Derfor er Toyota Yaris Cross designet i Europa og udviklet til de crossover-hungrende europæiske kunder. Yaris Cross bliver også bygget på Toyotas europæiske produktionsfacilitet i Valenciennes i Nordfrankrig.
Toyota forventer selv, at de har at gøre med en massesællert i Yaris Cross. Den skal nemlig bide skeer med de to andre populære Toyota-modeller Yaris og Aygo. Yaris Cross vil udelukkende blive udbudt herhjemme med en 1,5-liters benzinmotor med hybrid og CVT-automatgear, som vi allerede kender fra Toyota Yaris.
Ifølge Toyota selv, er kørepositionen optimeret, og hvad det præcist betyder, melder jeg pas på. Dog kan jeg sige, at man finder sig rigtig godt til rette i førersædet, hvor man sidder hævet over de almindelige Yaris’er, man passerer. Den højere køreposition er ikke det eneste crossover-parameter, som Toyota har behandlet godt.
Hvor den almindelige Yaris er sporty men også kontant i undervognen, har Toyota behandlet crossover-undervognen anderledes i Yaris Cross. Faktisk er det en anden undervogn, Yaris Cross kører på, hvilket betyder, at den er blødere og mere komfortabel, hvilket i min bog er det eneste rigtige, når man alligevel sidder højt på strå i en crossover.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Toyota Yaris mænger sig med de bedste
Det friske Yaris styretøj følger med til Yaris Cross, som stadig klarer friske retningsskifte fint, selvom der indrømmet har fulgt en portion krængning med den nye, højere og blødere undervogn. Med i crossover-behandlingen følger også muligheden for tilkøb af firehjulstræk, som vel i princippet kvalificerer Yaris Cross til at være en rigtig SUV? Trækket på baghjulene er elektrisk, og giver et nap med, hvis man kører på mudder- eller sneglatte veje.
I kabinen er der lavet et par ændringer af de bedre, selvom plastkvaliteten fortsat er fra den halvsløje skuffe, som man ser i den almindelige Yaris. Den største og vigtigste ændring er den opdaterede infotainmentskærm på 9-tommer, som erstatter en uddateret og grynet skærm fra Yaris, og som nu har rigtig pæn opløsning og trykfølsomhed.
Jeg startede med at skrive, at historien fra Hyundai Bayon gentager sig, og det gør den også, når man kigger på udstyrsvarianterne. Du må nemlig for Guds skyld ikke vælge den billigste Toyota Yaris Cross med det såkaldte Essential-udstyr til 224.990 kr., medmindre du kan undvære noget så simpelt som en radio og infotainmentskærm.
Toyota Yaris Cross bør som minimum vælges med Active-udstyr, der starter ved 244.990 kr., og dom får en Comfort-pakke oveni hatten uden merpris. Så får man nøgleløs betjening, læderrat med varme, LED-lygter, bakkamera samt smartphone integration med både Apple CarPlay og Android Auto. Det giver lidt mere mening, og Toyota forventer også, at Active-varianten kommer til at stå for cirka 50 procent af salget.
LÆS OGSÅ | TEST: Renault Captur med kryds og bolle på udstyrslisten
Toyota Yaris Cross med Active-udstyr til 244.990 kr. matcher basisvarianterne af konkurrenter som Ford Puma og Peugeot 2008, der er tilsvarende udstyret men uden automatgear, som er standard i Toyota Yaris Cross. Med automatgear starter de to ved henholdsvis 269.990 kr. og 254.990 kr., mens konkurrenterne VW T-Cross og Skoda Kamiq starter ved henholdsvis 276.995 kr. og 254.995 kr. Ingen af disse fås med firehjulstræk, der er tilgængeligt i Yaris Cross fra Style-udstyrsniveau til 279.990 kr.
Alt i alt er Toyota Yaris Cross både fornuftigt prissat såvel som sammensat. Det er stadig en snusfornuftig Yaris med alt hvad der dertil hører, nu bare med mere plads til habengut og med større crossover-overblik bag rattet, som alle efterspørger fortiden. Den skal nok blive den massesællert, som Toyota håber på, når den bliver præsenteret herhjemme d. 30 oktober.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.