Test og anmeldelser

TEST: Ny Toyota Yaris mænger sig med de bedste

Af i Test og anmeldelser
Den nye Toyota Yaris scorede en solid tredjeplads ved Årets Bil i Danmark 2021 med god grund. Men er alt fryd og gammen i den populære minibil? Vi tester Toyota Yaris.

Af: Simon Hallenslev / d. 21. januar 2021

Den nye Toyota Yaris har fået meget skærmtid og spalteplads siden præsentationen i midten af 2020. Den endte i top-3 til Årets Bil i Danmark, er i finalistfeltet til Årets Bil i Europa og er siden kommet på alles læber, da Toyota for nyligt præsenterede en bøffet GR Yaris.

SE OGSÅ | Toyota GR Yaris er åndssvagt sjov

Selvom GR-varianten ikke har meget at gøre med Hr. og Fru Danmark-varianten, har Yaris indtaget en fast plads i toppen af det økonomivenlige minibilsegment. Et segment, der tæller skarpe konkurrenter som Ford Fiesta, Renault Clio og VW Polo.

Spørgsmålet er så, om Yaris i virkeligheden er blevet den bil, du skal vælge, hvis du skal have en lille pendlerbil eller en bil nummer to? Vi kører Toyota Yaris og forsøger at sætte ord på populariteten.

Specifikationer

Toyota Yaris 1,5 T3

Motor: R3, benzin, 1.490  ccm

Ydelse: 125 hk / 153 Nm

0-100 km/t: 9,0 sek.

Tophastighed: 180 km/t

Forbrug: 20 km/l

Startpris: 173.990 kr.

(Yaris fås fra 139.990)

Krydderi på hverdagen

Det er ikke fordi, Toyota Yaris først lige er blevet populær i denne nye, fjerde generation af modellen. Den har altid været populær. I 2019 solgte den over 5.000 eksemplarer og blev således Toyotas mest populære model herhjemme med en pæn margen ned til Aygo, der blev solgt i godt 1.000 færre eksemplarer. Også i Europa er modellen gået rent hjem med 224.000 solgte i 2019.

Modellen er populær, som den plejer – nu er den bare blevet bedre. Mens sidste Yaris var gennemført leverpostej, er der nu blevet strammet gevaldigt op og kastet lidt krydderi på hverdagen. Det er tydeligt i bilens eksteriør, hvor den nu er sprød og sportslig at se på, men så sandelig også bag rattet.

LÆS OGSÅ | TEST: Suzuki Swift skal bede om flere tæsk, tak

Køreoplevelsen er helt faktuelt blevet strammere. Faktisk er den nye GA-B platform, som Yaris er bygget på, 37% strammere end forgængeren. I sædet sidder man også et par centimeter lavere end før, og det betyder sammenlagt, at Yaris er blevet underholdende. Ja. Du læste rigtigt. Underholdende.

Styretøjet er let og direkte, hvilket gør bilen agil ved bykørsel og præcis i sin indstyring, når man ynder at kaste den ind i et sving. Testbilens 1,5-liters benzinmotor med 125 hk er frisk omdrejningsvillig og den manuelle gearkassen smidig med en mekanisk følelse, der bistår til den indlevelse, man så overraskende får i Yaris.

Der er dog en pris at betale for sportsligheden og agiliteten. Undervognen er hårdere end konkurrenter som Renault Clio og Ford Fiesta.

Det sportslige islæt forklaret

Det er ikke en tilfældighed, at Yaris er blevet mere sprød udadtil. For mens lygtedesignet og den brede grill har stor betydning for bilens friske ydre, tilgodeser modellens nye udvendige mål også et mere sportsligt islæt.

Bilen er beskedne 5mm kortere end forgængeren. Til gengæld er hjulene rykket markant længere ud mod bilens hjørner i ægte gokart-stil, da akselafstanden er vokset med 50mm. Taglinjen hælder mere bagtil og bilen er 40mm lavere end forgængeren. De nye mål bidrager ikke alene til de førnævnte køreegenskaber, men gør også, at bilen ser bredere og mere plantet ud.

Akselafstanden sikrer ligeledes en mere rummelig kabine, hvor den hældende taglinje dog gør bagsædet en smule småklaustrofobisk, om end der er udmærket med plads. Bagagerummet er en my mindre end de nærmeste konkurrenter med sine 281 liter, mens Renault Clio trumfer med hele 100 liter mere.

Toyota Yaris

Den japanske sko trykker

Rykker vi op på forsædet, kommer den fine Yaris lidt til kort sammenlignet med de bedste konkurrenter. Der er ikke en finger at sætte på kørepositionen, der er lige, som den skal være. Udsynet er godt og alt sidder, hvor jeg forventer det. Kvaliteten er bare ikke helt på niveau med det, du kan få andetsteds.

Kabinen er klassisk japansk. Her er sort på sort plastik, som svinger i kvalitet. Noget er blødt og fint, meget er hårdt og tamt. De to franske konkurrenter Peugeot 208 og Renault Clio beviser, at en økonomivenlig minibil godt kan have blødt plastik, der er lækkert at røre ved. De kaster begge tilmed lidt farve og sjove løsninger ind i ligningen, mens kabinen i Yaris er overvejende dunkel og konventionel.

LÆS OGSÅ | Første test: Ny Hyundai i20 vil gå forrest

Herudover må det også være på høje tid, at Toyota får opgraderet infotainmentskærme og -systemer på tværs af deres modeller. I den prisbillige Yaris giver skærmens smågrynede kvalitet kun brændsel på mit bål omkring den overordnede kvalitetsfølelse i kabinen. Det virker gammeldags og halvsløvt.

Heldigvis er systemet kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto som standard, hvorfor du kan bruge de systemer, du kender fra din telefon. Opkoblingen er endnu med kabel, mens en konkurrent som Hyundai i20 har fået det trådløst som ekstraudstyr.

Cadeau skal gives til det klare head-up display på 10 tommer, der medfølger i ‘Smart’-tilkøbspakken til 12.500 kr. sammen med goder som en større infotainmentskærm og trådløs mobiloplader. Head-up displayet er som taget fra en dyrere bil, da informationerne projekteres tydeligt direkte på forruden og ikke bare gennem en plexiglasplade, som man ser det på andre økonomibiler.

Vil man have 2-zonet klimaanlæg, er det ‘Style’-tilkøbspakken til 20.000 kr., man skal have fingrene i. I testbilen virker det mærkværdigt sammensat, at have det moderne head-up display, men samtidigt et gammeldags aircondition-anlæg. Den blå og røde temperaturdrejeknap virker helt retro. Style-pakken er med andre ord godt givet ud, hvis du alligevel har spenderbukserne på.

Toyota Yaris

Værd at vælge

Det er nok i overkanten, at kalde Yaris for det eneste rigtige valg i minibilssegmentet. Alligevel skal det stå tydeligt, at den populære Toyota-model nu er en topkandidat i det konkurrencetunge felt. Populariteten og omtalen forsvares af de skarpe køreegenskaber og det, i mine øjne, flotte udseende.

Yaris er også blandt de af konkurrenterne, hvor man får meget værdi for pengene. Testbilen starter ved 173.990 kr. med sin 3-cylindrede benzinmotor på 1,5 liter med 125 hk. Her er Ford Fiesta den konkurrent, der kommer tættest med en tilsvarende motor og en startpris på 174.240 kr. Fiesta har lidt de samme kabinekvaler som Yaris, men kommer uden LED-lygter og adaptiv fartpilot, der er standard i Yaris.

LÆS OGSÅ | TEST: Opdateret mini-Mazda kan næsten følge med

Renault Clio er lidt min darling i minibilsfeltet grundet dens spændende kabine og høje komfort. Men skal du have den med 130 hk, kommer du ikke udenom automatgear og en startpris på 191.004 kr. Med mærkbart sløvere 100 hk og manuelt gear starter Clio fra 159.353 kr. Hyundai i20 fås fra 159.995 kr. men med 100 hk i kraftigste variant. Den er fint velkørende, men i højere grad end Yaris præget af billig plastik.

Således har Toyota Yaris en ret bred appel. Her får du et pænt udstyrsniveau som standard, en motor der rent faktisk kan trække skindet af en kop varm kakao og glimrende køreegenskaber til en fin startpris. Det er det, der gør den nye Toyota Yaris værd at vælge.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.