Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Esben Skrumsager / d. 18. oktober 2019
I en verden, hvor vi som bilister er pakket ind i et væld af regler for blandt andet sikkerhedens og miljøets skyld, kan det synes mærkværdigt, at det på adskillige strækninger i det tyske motorvejsnet stadig er muligt at lade bilen strække ben uden overhovedet at skele til speedometeret.
For os der har oplevet det, kan det være en oplevelse af frihed, som er svær at finde magen til. Der er dog ingen tvivl om, at det både koster på sikkeheden og skader miljøet, når man lader speederen synke til bunds i bilen, og derfor kan Autobahn-strækningerne med fri hastighed for nogle synes som et levn fra fortiden.
LÆS OGSÅ: 3 elbiler der er værd at vente på – og én der flopper
Det er i hvert faldt opfattelsen hos partiet Die Grünen, hvor man i den forgangne uge havde bedt kollegerne hos alle partierne i det tyske parlament tage stilling til et forslag om at afskaffe den fri hastighed på Autobahn.
Det grønne parti havde foreslået at nedsætte hastigheden til højst 130 km/t på samtlige motorveje i Tyskland. Det primære argument var naturligvis, at det ville kunne sænke brændstofforbruget og dermed udledningen af skadelige partikler fra de mange millioner bilister. Men også en sænkning af støjgener kombineret med højere sikkerhed var en del af argumenterne hos Die Grünen.
– Hvis man vil gøre motorveje mere sikre og trafikken mere flydende, skal der indføres en hastighedsgrænse, sagde leder fra det grønne parti, Anton Hofreiter, inden afstemningen.
Men i det tyske parlament blev forslaget ikke taget vel imod. Mildest talt. Det blev nemlig til en syngende lussing til Die Grünen og de såkaldte “klimatosser”, da 498 af de i alt 631 stemmer vendte tomlen ned til forslaget.
Så selvom du mange steder oplever nedsat hastighed på Autobahn, ser det altså ud til, at du også fremover kan give den gas på Autobahn.
Herunder kan du se en tabel fra 2015, hvor det tyske medie Bild har illustreret, hvordan hastighedsbegrænsningerne på det tyske motorvejsnet fordeler sig.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.