Der er fuld fart på nyhederne i bilbranchen, og særligt elbilerne fylder meget. Nu er der danske priser på flere af de nye modeller, og det lover godt. Men en af bilerne flopper desværre fælt – i hvert fald på papiret. Esben Skrumsager ser nærmere på de elektriske nyheder.
Af: Esben Skrumsager / d. 30. september 2019
Nu sker det. Elbilerne kommer, og det kan meget vel blive som en tsunami, hvis ellers produktionen af bilerne kan følge med. I det nye år kan vi nemlig se frem til adskillige interessante elbiler, som både på pris og rækkevidde er nået til et punkt, hvor de elektriske biler er blevet interessante for helt almindelige danske bilister.
På den internationale biludstilling i Frankfurt har bilproducenterne de seneste uger kæmpet om opmærksomheden blandt de op mod én million besøgende, og der er ingen tvivl om, at det i høj grad er elbilerne, der stjæler rampelyset. Det er med god grund, for flere af nyhederne ser voldsomt interessante ud på det danske marked takket være de relativt lave afgifter.
Læs også: Oversigt over alle elbiler i Danmark
MINI COOPER SE
Med priser fra kun 265.000 er den klassiske Mini Cooper nu ved at være klar i en helt elektrisk udgave. Den elektriske Mini er i korte træk en ombygget Mini Cooper 3-dørs. Under det velkendte ydre har den lånt meget af teknologien fra søstermærket BMW og elbilen i3.
Det godt være, den kun har et batteri på 32,6 kWh, men det er trods alt nok til en teoretisk rækkevidde på 232 kilometer, så hvis du er modig, kan du altså sagtens trille på tur uden for byens netværk af ladestandere.








Det mest imponerende er faktisk, at hvis du smider 35.000 kroner mere på disken, så får du den helt store pakke. Den indeholder blandt andet komplet læderstue og panorama-tag, så det er altså en virkelig skarp pris.
Og så er den garanteret sjov med sine 184 elektriske hestekræfter. Dét er en bil, jeg glæder mig til at opleve.
Fakta: Mini Cooper SE
Hestekræfter: 184 hestekræfterRækkevidde: 232 kmMax ladekapacitet: 50 kWBatterikapacitet: 32,6 kWh
Billigste udgave: 264.900 kronerForventet lancering i Danmark: Foråret 2020
HONDA E
Stakkels Honda. Jeg havde så store forventninger til den nye Honda E, som efter min mening ser usædvanligt interessant ud med et smart og samtidig super-nuttet design. Men der er næppe udsigt til en bestseller i elbil-klassen. Den falder nemlig igennem på et par punkter, hvor Honda særligt med prissætningen har skudt sig selv i foden med en bazooka.
Med en startpris på lige knap 280.000 kroner er den eksempelvis dyrere end Mini Cooper SE. Og ja, det kunne selvfølgelig opvejes af en markant længere rækkevidde, flere hestekræfter eller en mere rummelig kabine, men også her er elbilen fra Honda underlegen i forhold til den elektriske nyhed fra Mini – og en lang række andre elbiler for den sags skyld.

Bilen, som kun er lidt større end en Up, måtte efter min mening højst have kostet 200.000 kroner, hvis den skulle have gang på jord, men Honda forlanger simpelthen 277.100 for bilen og forsvarer det med, at den har en masse smart udstyr , store skærme og innovative løsninger såsom kameraer og skærme i stedet for sidespejle.
Jo jo, men hvis det er fordi, man gerne vil have en ny elbil med smarte løsninger og en rækkevidde, du kan bruge til noget, så kunne du jo tage et kig på den næste nyhed i rækken. Nå, men ikke desto mindre håber jeg oprigtig talt på, at den kompakte japaner i praksis byder på så meget charme, udstyr og lækre køreegenskaber, at det bare tilnærmelsesvist kan retfærdiggøre den høje pris. Vi får se…
Fakta: Honda e
Hestekræfter: 136 eller 154 hestekræfterRækkevidde: 220 kmMax ladekapacitet: Ikke oplystBatterikapacitet: 35,5 kWh
Billigste udgave: 277.100 kronerForventet lancering i Danmark: Sommer 2020
VOLKSWAGEN ID3
Det japanske selvmål af en Honda bliver udstillet yderligere af den nye elbil fra Volkswagen, som netop også er præsenteret. Den er baseret på en helt ny platform, som den tyske bilkoncern skal bruge til et væld af modeller i fremtiden. Vi har ikke prøvet den endnu, men på trods af et kompakt ydre skulle kabinen efter sigende nærme sig en Passat i rummelighed.



Med startpris fra 280.000 og en rækkevidde på mellem 330 og 550 kilometer kunne tyskerne altså godt have gang i noget, der kunne gå hen at blive en af de vigtigste biler i mange, mange år.
Du kan læse mere om bilen her: Rækkevidde og danske priser på VW ID3
Fakta: VW ID3
Hestekræfter: 204 hk (i 1st-udgaven)Rækkevidde: fra 330 til 550 kmMax ladekapacitet: 100 kWBatterikapacitet: fra 45 kWh
Billigste udgave: 279.990 kr. (inkluderer 5 år / 100.000 km service- og reparation)Forventet lancering i Danmark: Sommer 2020
PORSCHE TAYCAN TURBO S
Ja, når du er færdig med at more dig over det faktum, at de kalder den “Turbo”, selvom der ikke er skyggen af turbo i bilen, så kommer vi jo ikke uden om Taycan fra Porsche.








Den var egentlig udråbt som en Tesla-killer, men det giver jo ikke mening, når du kan købe flere Tesla’er for den samme pris som en enkelt Taycan. I den sammenhænge er den jo åndssvagt dyr!
Men hvis man bare gerne vil have en Porsche med plads til familien, så får du jo i virkeligheden en billig bil sammenlignet med den konventionelle Panamera, der selv i den billigste udgave koster mere end Taycan. Var det noget?
Du kan se Anders Berners vide fra den statiske præsentation her: Her er den nye Porsche Taycan – og det koster den
Fakta: Porsche Taycan
Hestekræfter: 761 (Turbo S)Rækkevidde: 450 kilometerMax ladekapacitet: 270 kWBatterikapacitet: 93,4 kWh
Billigste udgave: fra 1,7 millionerForventet lancering i Danmark: Begyndelsen af 2020