Test: Skønhed med kompromiser i Mercedes-Benz CLE Coupé
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Af: Esben Skrumsager / d. 18. oktober 2019
I en verden, hvor vi som bilister er pakket ind i et væld af regler for blandt andet sikkerhedens og miljøets skyld, kan det synes mærkværdigt, at det på adskillige strækninger i det tyske motorvejsnet stadig er muligt at lade bilen strække ben uden overhovedet at skele til speedometeret.
For os der har oplevet det, kan det være en oplevelse af frihed, som er svær at finde magen til. Der er dog ingen tvivl om, at det både koster på sikkeheden og skader miljøet, når man lader speederen synke til bunds i bilen, og derfor kan Autobahn-strækningerne med fri hastighed for nogle synes som et levn fra fortiden.
LÆS OGSÅ: 3 elbiler der er værd at vente på – og én der flopper
Det er i hvert faldt opfattelsen hos partiet Die Grünen, hvor man i den forgangne uge havde bedt kollegerne hos alle partierne i det tyske parlament tage stilling til et forslag om at afskaffe den fri hastighed på Autobahn.
Det grønne parti havde foreslået at nedsætte hastigheden til højst 130 km/t på samtlige motorveje i Tyskland. Det primære argument var naturligvis, at det ville kunne sænke brændstofforbruget og dermed udledningen af skadelige partikler fra de mange millioner bilister. Men også en sænkning af støjgener kombineret med højere sikkerhed var en del af argumenterne hos Die Grünen.
– Hvis man vil gøre motorveje mere sikre og trafikken mere flydende, skal der indføres en hastighedsgrænse, sagde leder fra det grønne parti, Anton Hofreiter, inden afstemningen.
Men i det tyske parlament blev forslaget ikke taget vel imod. Mildest talt. Det blev nemlig til en syngende lussing til Die Grünen og de såkaldte “klimatosser”, da 498 af de i alt 631 stemmer vendte tomlen ned til forslaget.
Så selvom du mange steder oplever nedsat hastighed på Autobahn, ser det altså ud til, at du også fremover kan give den gas på Autobahn.
Herunder kan du se en tabel fra 2015, hvor det tyske medie Bild har illustreret, hvordan hastighedsbegrænsningerne på det tyske motorvejsnet fordeler sig.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.