Af: Esben Skrumsager / d. 16. februar 2018
Den brutale lyd er ikke til at tage fejl af. Og med cylinder-frakobling kan du faktisk også køre gennem byen med god samvittighed. Her kan du se den nye G-Klasse i den hårdtpumpede AMG-version.
De første billeder af den hårdtpumpede udgave af den ny G-Klasse, Mercedes-AMG G 63, er netop blevet præsenteret. Både eksteriør, interiør og teknik er helt nyt, men det er især den nye, kraftige motor og den optimerede drivline, der stjæler opmærksomheden.
Motoren er godt nok blevet mindre – fra en 5,5-liters V8’er til en ny 4-liters biturbo V8’er – men den leverer trods alt 510 heste og et stærkt moment på 850 Nm.
INSPIRATION: Søg efter Mercedes G-Klasse til salg på Bilbasen
Sammen med automatgearkassen på ni trin og et firhjulstræk, der som noget nyt favoriserer baghjulene i forholdet 60:40, er de første 100 km/t overstået 4,5 sekunder.
Topfarten er elektronisk begrænset til 220 km/t men kan forhøjes til 240 km/t med AMG Driver’s package.
Brutal lyd i Mercedes-AMG G 63
De to dobbeltudstødninger, eller sidepipes, sidder stadig lige foran baghjulene som en høflig påmindelse om, at G 63 ikke er som nogen andre.
Fra centerkonsollen kan udstødningsklapperne åbnes manuelt via enten en knap eller det valgte køreprogram, når kørestilen skifter fra diskret cruising til brølende acceleration.















Sparsommelig med cylinderdeaktivering
G 63 skulle være noget mere alsidig end sin forgænger. For selvom den er kraftigere og mere brølende end nogensinde, formår den faktisk også at være sparsommelig med brændstoffet.
G 63 er nemlig udstyret med et system, som automatisk kan slå cylinder to, tre, fem og otte fra. Systemet er aktivt i ”Comfort”-mode, og skiftet fra otte til fire cylindre skulle efter sigende både ske hurtigt og og være umærkeligt i kabinen.
Mercedes-AMG G 63 har verdenspræmiere på Geneva Motor Show 6. marts og kommer til salg til sommer. Danske priser kendes endnu ikke.
