Markant og modig fornyelse af Nissan Qashqai
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 31. august 2019
Jeg hører på mange diskussioner om elbiler og irriterende vejbaneassistent, der overtager styringen, men ikke gør det ordentligt.
Og mens vi entusiaster diskuterer, om elmotoren eller de mange selvkørende funktioner tager livet af køreglæden, serverer bilbranchen den største forgiftede bøf med flag i uden at nogen blinker med et øje.
Jeg snakker om SUV. Sport utility Vehicle, Og nej det har intet med sport at gøre. Det er ”sport utilities”, altså dit sportsudstyr i bilen, når du skal på jagt og ud og fiske. For det gør du da, ikke? Selve bilen er nemlig alt andet end sportslig.
LÆS OGSÅ: Spritny SUV: Så smart er den kompakte Kamiq
Bilbranchen vælter sig i SUV-biler – en biltype som blev væltet, ridset og smadret i USA under finanskrisen, fordi de var symbolet på unødvendig grådighed og pompøsitet. Hvem har brug for en Range Rover på Manhattan? Ja okay, vi har alle brug for en Range Rover – det er trods alt SUV-mærket over dem alle. Den er født som SUV, og ikke en wannabe-SUV eller en tarvelig crossover, som de modeller der vælter frem som ukrudt i vejkanten.
Hvis du har brug for at trække noget tungt eller terræn-kørsel, så er det svært at komme udenom en SUV, og det er superfint. Det er wannabe-SUV, jeg ikke kan se ideen i. Biler, der ligner SUV, men hverken kan trække eller køre i terræn – og i øvrigt aldrig kommer til at se nogen af delene.
Og alle vil bygge en. Porsche var blandt de første sportsvognfabrikanter, der hoppede på bølgen med Cayenne. Og selvom den er et stort lokum, så skal den da have tak for en ting – nemlig at den reddede Porsche, så der stadig kunne bygges fede sportsvogne i Zuffenhausen. For en Cayenne kører ikke godt.
Ja, ja, den kører forbavsende godt i forhold til at det er en høj bil på to tons. Men den kører ikke godt godt – som en 911 eller bare som en Panamera. Den er høj, tung og stiv. Retningsstabiliteten er ringere end en Panamera, og sådan kan man blive ved.
LÆS OGSÅ: Årets brugtbil 2019: Se de 5 finalister
Og nu vælter det ind med SUV fra sportsvognsproducenter. At Lamborghini sælger ud er forventeligt. Tyren bliver jo fodret af ulven i Wolfsburg – de er ejet af Volkswagen. Men nu kommer også Ferrari formentlig med en SUV. Jeg kan næsten ikke få luft – det er tæt på blasfemi. Rolls Royce har allerede lanceret Cullinan, og Bentley ligger øverst i konkurrencen om det mest fjollede navn. Bentayga.
Jamen, SUV er det kunderne vil have, siger nogen. Ja, kunderne vil ofte gerne have det som bliver kørt ud fra det helt store marketingskøkken, og lige nu er der SUV på menuen.
Og jeg kan ikke have det. Om Alfa Romeo Stelvio siger motorjournalister – ”det er en mest dynamiske SUV nogensinde.”
Ja, og hvad så. Det svarer til at være den skarpeste ske i skuffen. Måske kan den med knofedt og god vilje skære et stykke kød over, men den bliver aldrig til en kniv. Men alligevel er den skarp nok til at dolke en bilentusiasts hjerte.
En SUV starter bare i minus på køregenskaberne på grund af høj vægt og højt tyngdepunkt, og de sluger mere brændstof. Tyngdepunktet er højere, du har mere krængning, du har mere vægt. Nogle af disse biler vejer langt over to tons! Har du nogensinde set en fed høj mand vinde et maraton. Eller en SUV i en standardsbil-klasse til motorløb? Eller en mountainbike i Tour de France? Nej, vel.
LÆS OGSÅ: Undersøgelse slår fast: Disse biler taber mindst værdi af alle
Jeg vil have sjove billige biler, der ikke vælter, når de ser et sving. Biler, der ikke bruger en masse brændstof på at bryde vinden og biler, hvor jeg sidder tættere på jorden – fordi det er der man mærker, hvad bilen laver. Det er der, det er sjovt – for mig.
Så please, please, please – tag en stationcar, tag en sedan, tag en hatchback, tag en sportsvogn, men tag ikke en SUV, bare fordi bilfabrikker reklamerer med dem. Jo jo, de er nemmere at komme ind i, man har et bedre overblik og måske er de nemmere at komme af med igen.
Jeg kan bare ikke holde tanken ud om, hvor ligegyldigt SUV’erne kører, når man nu kan få en stationcar med samme plads, som styrer godt. For selv en halvsløv kniv er skarpere end en ske – husk det nu.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Kun en uge efter verdenspremieren skifter Alfa Romeo Milano navn til Alfa Romeo Junior. Årsagen er de italienske politikeres nationalfølelse.
I midten af 1970’erne forsøgte Tyrrell at revolutionere Formel 1 med den unikke 6-hjulede Tyrrell P34. Nu har du muligheden for at eje en af de mest specielle F1 biler gennem historien.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.