Test: Mini Aceman har ikke det, der skal til
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nissan virker på overfladen til at have det godt. Salget af Qashqai i Danmark har godt nok været faldende – men det er helt som forventet, da biler med forbrændingsmotor generelt er i stor nedgang. Ariya, den elektriske Nissan, har klaret sig udmærket efter massive prisnedsættelser.
I de første måneder af 2025 er det gået ned ad bakke for Nissan i Danmark. Under 800 biler på to måneder. Under overfladen og ude i den store verden ser det imidlertid endnu værre ud. Nissan er stærkt presset og søgte partnerskab med Honda (og Mitsubishi på sidelinjen), men det endte med, at parterne skiltes.
En del europæiske bilproducenter befinder sig ligeledes i dybe kriser, men de har alle større økonomiske muskler end Nissan. Japanske Nissan skal med andre ord selv finde vej ud af mørket, hvor der nu i det mindste tændes et lys. Nissan er nemlig klar med de første billeder af den elektriske Micra og den helt nye Leaf. Der er også en helt ny og elektrisk Juke i baggrunden på et af billederne, så gode ting er på vej.
Den helt nye Micra bliver den første elektriske minibil fra Nissan, og den har været på vej i efterhånden nogle år. Den gamle Micra udgik i 2023 uden en afløser, og Nissan har ventet på adgang til den nye elektriske platform fra partner Renault.
Partnerskabet er mere køligt end tidligere, men ikke desto mindre kommer Micra altså som en japansk Renault 5. Grundformen er tydeligvis den samme, selv om man kun kan se bilen skråt forfra. Konceptbilens runde LED-kørelys er intakte.
Som Renault 5 kommer Micra med to batteristørrelser: 40 og 52 kWh. Rækkevidden bliver op til over 400 kilometer med det store batteri. Elmotoren kommer med op til 150 hestekræfter, og den elektriske Micra produceres hos Renault i Frankrig. Micra er den første af de nye elbiler fra Nissan, som kommer på markedet; det sker inden udgangen af 2025.
Den nye Leaf er derimod et helt selvstændigt Nissan-design. Både selve designet og platformens design er 100 procent Nissan. Leaf bliver, ikke overraskende, en crossover i stil med den nye Toyota C-HR+, og den er baseret på Ariya-platformen. Dermed skulle batteristørrelser på 63 og 87 kWh være sikre, og Leaf vil sandsynligvis kunne fås med enten forhjulstræk og firehjulstræk – og rækkevidde op til omkring 600 kilometer. Leaf produceres i England.
Nissan præsenterede sidste år en Ariya Nismo med aggressivt design, firehjulstræk og 429 hestekræfter. Derfor er det oplagt, at også den nye Leaf vil komme i en Nismo-version.
Den nye Juke kommer i 2026, og også den bliver en fuldelektrisk crossover. På billedet, hvor den nye Juke står i mørket i baggrunden, ser bilen større ud end den nuværende – men ellers ser den ud til at følge samme stil som de to forgængere. Det er mest sandsynligt, den vil køre med Renault-platformen.
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.