Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Af alle nye elbiler på markedet i 2025 er Renault 5 E-Tech Electric helt i top, når det kommer til charme og retro-stil. Den lille franske model efteraber fortidens R5, men Renault har skelet til fortiden uden at blive fanget i den – 5 E-Tech Electric passer ind i tiden og virker på alle måder moderne.
Renault 5 E-Tech Electric, som nemmest forkortes til R5 Electric, kommer til Danmark i april, men allerede om halvanden uges tid kan forhandlerne vise den elektriske mini. Men kun se, ikke røre, for man må vente til april med at prøvekøre den lille Renault.
Priserne skal man til gengæld ikke længere vente på. Dem kan Bilbasen allerede nu afsløre. Prislisten starter på 184.990 kr., hvilket gør R5 Electric cirka 5.000 kr. dyrere end den forholdsvis simple Citroën Ë-C3 og den nye Hyundai Inster.
Renault har dog en fordel, og det er varmepumpen, der er standard i alle versioner. Citroën tilbyder ikke varmepumpe til Ë-C3, og Hyundai tager 6.999 kr. for varmepumpen og en batterivarmer.
Den lille nyhed fra Renault kommer til Danmark i to ud af de tre motor- og batteriversioner, der produceres på fabrikken i Frankrig. Danskerne kommer ikke til at kunne købe basisudgaven med 95 hestekræfter, batteri på 40 kWh (Urban Range) og Five-udstyr.
Derimod kan de danske forhandlere byde på en version med 122 hestekræfter og 40 kWh (Urban Range) i udstyrsvarianterne Evolution og Techno – og den 150 hestekræfter stærke udgave med batteri på 52 kWh (Comfort Range) og udstyrsniveauerne Techno og Iconic.
Og rækkevidden? Med 40 kWh bygget ind i R5 Electric kommer man, hvis udgangspunktet er den officielle WLTP-norm, op til 312 kilometer på en opladning. Med 52 kWh kan den lille Renault køre op til 410 kilometer på en opladning.
Hvis man kommer på langtur i R5 Electric og har brug for hurtig strøm, er der lynladning med op til 80 kW på det lille batteri og op til 100 kW på det store batteri.
Renault kommer ikke til at sælge en basismodel, der er så gennemført skrabet som den billigste udgave af Citroën Ë-C3 til 179.990 kr. Citroën sælger basismodellen You! uden LED-forlygter, uden varme i sæderne, uden infotainmentsystem, uden regnsensor, uden automatisk klimaanlæg – uden, uden, uden.
R5 Electric 40 kWh Evolution til 184.990 kr. har, foruden varmepumpen, 18″ stålfælge med fine Disco-hjulkapsler, LED-forlygter, p-sensorer bagtil, infotainment med 10,1″ touchscreen, 7″ digital instrumentering, varme i forsæderne, varme i rattet, automatisk klimaanlæg med to zoner, nøglefri betjening, fartpilot, trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto og regnsensor. Ikke ringe for en basismodel i den prisklasse.
Techno-udstyrsniveauet koster 20.000 kr. mere end Evolution til det lille batteri (merpris for det store batteri til Techno er 15.000 kr.). Her kommer 18″ alufælge, el-klapbare sidespejle, ladedisplay i frontklappen (tallet 5 bygges op i etaper under opladning), digital instrumentering med 10″ skærm, bakkamera, Google Maps-navigation, virtuel assistent (Reno), midterarmlæn foran, adaptiv fartpilot, trådløs smartphoneopladning, stemningsbelysning og MultiSense-køreindstillinger med i prisen.
Iconic-varianten er den dyreste – og, som allerede nævnt, kun kombinerbar med det store batteri. I forhold til Techno skal man hoste op med 10.000 kr. mere. Så får man til gengæld en anden type fælge, sortlakeret tag, p-sensorer foran og ved siderne, rammeløst bakspejl med automatisk nedblænding, el-justerbart førersæde med justerbar lændestøtte og delvist gult indtræk.
Se alle priserne på den nye R5 Electric længere nede. Der er også priser på ekstraudstyr til de forskellige udstyrsvarianter.
Priserne på Renault 5 E-Tech Electric
R5 Electric 40 kWh 122 hk Evolution – 184.990 kr.
R5 Electric 40 kWh 122 hk Techno – 204.990 kr.
R5 Electric 52 kWh 150 hk Techno – 219.990 kr.
R5 Electric 52 kWh 150 hk Iconic – 229.990 kr.
Ekstraudstyr
Metallak – 5.500 kr.
Sort tag – 3.000 kr. (standard på Iconic)
Harman Kardon-lydanlæg – 5.000 kr. (til Techno og Iconic)
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.