Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Audi A6 E-Tron er endelig ved at være klar til at tage kampen op mod BMW i5 og Mercedes EQE. Siden priserne på den nye Audi blev præsenteret i september er der sket to ting: Mercedes har sat den relevante EQE-version 350+ AMG Edition ned fra 652.900 kr. til 545.900 kr., og Hongqi har offentliggjort, at den store sedan HS7 starter ved kun 349.990 kr.
A6 E-Tron-priserne var sat til at starte på 589.990 kr., og ikke kun konkurrenterne har sat den pris under pres; Audis egen elektriske SUV i samme klasse, Q6 E-Tron, er lanceret til samme pris – og sidenhen er en basisudgave til 549.990 kr. kommet til.
Det får nu Audi til både at udvide A6 E-Tron-modelprogrammet med nye basismodeller og gøre det billigere at komme ud at køre i en udgave med det store batteri, der giver en rækkevidde op til 746 kilometer. Ændringerne sker, inden de første biler rammer dansk jord, og har man allerede bestilt en A6 E-Tron, lover Audi, at man også får glæde af prisjusteringen.
Der sker helt konkret to ting med A6 E-Tron-modelprogrammet. Den første er, at udstyrsvarianterne Progress Plus og Ultra får følgeskab af et lavere udstyrsniveau, der dermed er nyt basisniveau. Som det gælder Q6 E-Tron, hedder niveauet også Progress til A6 E-Tron.
Det barberer 35.000 kr. af indstigningsprisen, som nu er 554.990 kr. for hatchbackudgaven og 569.990 kr. for Avant (stationcar). De to basisvarianter, altså for Sportback og Avant, hedder A6 Sportback Progress E-Tron og A6 Avant Progress E-Tron. De har baghjulstræk, batteri på 83 kWh, 286 hestekræfter og en rækkevidde på henholdsvis 627 og 598 kilometer.
Og hvad må man så undvære, når man sparer 35.000 kr. og vælger basisniveauet Progress? Vi er tidligt ude med nyheden om de nye varianter og priser, og den komplette udstyrsliste er først tilgængelig på Audi-hjemmesiden i dag kl. 9.00. Vi kan dog se, at man i hvert fald må undvære adaptive matrix-LED-forlygter, MMI-passagerdisplay og udvidet sikkerhedspakke med adaptiv kørselsassistent.
Progress-udstyret er stadig grundlæggende fint med sportssæder, adaptiv fartpilot, digital nøgle, nøglefri betjening, elektrisk betjent bagklap, 360 graders kamera og elektrisk betjente ladeklapper.
Det nye Progress-udstyrsniveauet er tilgængeligt også med det store batteri på 100 kWh, som forlænger rækkevidden op til 746 kilometer i A6 E-Tron som hatchback. I varianten med baghjulstræk, som hedder E-Tron Performance, får man desuden flere hestekræfter end i basismodellen: 367 hestekræfter – 380 hestekræfter med launch control (som nok er noget af det sidste, man vil aktivere i sin A6 E-Tron).
Den danske Audi-importør har forhandlet med fabrikken om bedre priser i forhold til det store batteri, og det har givet pote. Den oprindelige merpris var hele 100.000 kr. for at få det store batteri og den lange rækkevidde med identisk udstyrsniveau, og den pris er nu halveret til 50.000 kr.
Det betyder ganske enkelt, at A6 E-Tron Performance-varianterne med rækkevidde op til 746 kilometer fås fra 604.990 kr. (pris for hatchback – 619.990 kr. for Avant) i stedet for fra 689.990 kr. Man skal tage højde for, at der er tale om prisen på modellen med det nye basisniveau Progress – og ikke Progress Plus-niveauet.
Som Progress Plus og med lang rækkevidde er prisen nu 639.990 kr. for A6 Sportback E-Tron Performance og 654.990 kr. for A6 Avant E-Tron Performance. For det højeste udstyrsniveau skal man lægge 70.000 kr. ekstra til de priser.
Beskatningsgrundlaget for firmabilister starter nu 25.000 kr. lavere end oprindeligt med priser fra 500.000 kr., og den lavere merpris for det store batteri vil også slå i gennem på priserne på firmabiler.
Den nye A6 E-Tron introduceres hos de danske forhandlere i starten af februar.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.