De franske bilmærker har en stolt tradition for sportslige biler. Og nyeste Renault Megane RS Trophy lever i den grad op til forventningerne
Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. december 2019
Hvad er den perfekte GTI? Det er et svært spørgsmål, og jeg er ikke sikker på, at Renault svarer på spørgsmålet med Megane RS Trophy. Den er under ingen omstændigheder perfekt. Måske er det derfor, jeg elsker den.

Over-GTI – den nye herskerklasse
Volkswagen skabte GTI-begrebet med Golf GTI i 1979. I 2002 skabte VW en overklasse til GTI med Golf R32 – en legende. Seks cylindre, firehjulstræk og en fantastisk lyd. Den var egentlig for tung og understyrende til at være en ægte GTI, men den satte gang i en bevægelse, som gav os over-GTI-klassen. En klasse, som i dag regeres af Mercedes-AMG A 45 S og Audi RS3, der begge har 400 hk eller mere. GTI’erne kom lidt i skyggen, men patienten døde heldigvis ikke. Slet ikke.
LÆS OGSÅ: Hot hatch: 3 kompakte GTI-biler til under 200.000 kr.
GTI-klassen er nemlig fest og farver som aldrig før. Her finder du blandt andre VW Golf GTI, Ford Focus ST og Honda Civic Type-R, hvor den sidste balancerer på kanten af over-GTI på trods af to-hjulstræk. Renault har med sine RS-modeller været en del af GTI-gamet i mange år. Og den nyeste variant byder ind med firehjulsstyring og 280 hk til 444.000 kr. Testbilen er en RS Trophy, der blandt andet har skarpere undervogn og 300 hk. Den koster 484.000 kr. og er modellen, du skal gå efter.











Styrer på alle fire
Firehjulsstyring er på ingen måde en ny opfindelse. Honda lancerede det på Honda Prelude i 1988, og Renault præsenterede 4Control til Renault Laguna III, der kom i 2007. På Megane RS er systemet sat op til sjov. Under 60 km/t eller 100 km/t i Race Mode, styrer baghjulene modsat med op til 2,7 grader. Det lyder ikke af meget, men det gør Megane helt utroligt underholdende. Det er meget tydeligt, at Megane RS drejer skarpere end andre biler, og det giver smil på læben. Over 60 eller 100 km/t styrer baghjulene samme vej, som forhjulene – det giver mere stabilitet og hurtigere reaktion. Firehjulsstyring er standard på alle RS, og det løfter underholdningsværdien over konkurrenterne, hver gang du drejer på rattet.

300 hk fra 1,8 liter. Er det ikke meget?
Tidligere versioner af Megane RS havde slagvolumen på to liter, så nyeste aftapning er ramt af downsizing. Og 300 hk fra 1,8 liter er en del, men Mercedes-Benz hiver over 400 hk ud af to liters slagvolumen i den nyeste A45.
>>Søg Renault Megane RS til salg på BilbasenSøg efter Ford Fous ST på Bilbasen