Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. december 2019
Hvad er den perfekte GTI? Det er et svært spørgsmål, og jeg er ikke sikker på, at Renault svarer på spørgsmålet med Megane RS Trophy. Den er under ingen omstændigheder perfekt. Måske er det derfor, jeg elsker den.
Volkswagen skabte GTI-begrebet med Golf GTI i 1979. I 2002 skabte VW en overklasse til GTI med Golf R32 – en legende. Seks cylindre, firehjulstræk og en fantastisk lyd. Den var egentlig for tung og understyrende til at være en ægte GTI, men den satte gang i en bevægelse, som gav os over-GTI-klassen. En klasse, som i dag regeres af Mercedes-AMG A 45 S og Audi RS3, der begge har 400 hk eller mere. GTI’erne kom lidt i skyggen, men patienten døde heldigvis ikke. Slet ikke.
LÆS OGSÅ: Hot hatch: 3 kompakte GTI-biler til under 200.000 kr.
GTI-klassen er nemlig fest og farver som aldrig før. Her finder du blandt andre VW Golf GTI, Ford Focus ST og Honda Civic Type-R, hvor den sidste balancerer på kanten af over-GTI på trods af to-hjulstræk. Renault har med sine RS-modeller været en del af GTI-gamet i mange år. Og den nyeste variant byder ind med firehjulsstyring og 280 hk til 444.000 kr. Testbilen er en RS Trophy, der blandt andet har skarpere undervogn og 300 hk. Den koster 484.000 kr. og er modellen, du skal gå efter.
Firehjulsstyring er på ingen måde en ny opfindelse. Honda lancerede det på Honda Prelude i 1988, og Renault præsenterede 4Control til Renault Laguna III, der kom i 2007. På Megane RS er systemet sat op til sjov. Under 60 km/t eller 100 km/t i Race Mode, styrer baghjulene modsat med op til 2,7 grader. Det lyder ikke af meget, men det gør Megane helt utroligt underholdende. Det er meget tydeligt, at Megane RS drejer skarpere end andre biler, og det giver smil på læben. Over 60 eller 100 km/t styrer baghjulene samme vej, som forhjulene – det giver mere stabilitet og hurtigere reaktion. Firehjulsstyring er standard på alle RS, og det løfter underholdningsværdien over konkurrenterne, hver gang du drejer på rattet.
Tidligere versioner af Megane RS havde slagvolumen på to liter, så nyeste aftapning er ramt af downsizing. Og 300 hk fra 1,8 liter er en del, men Mercedes-Benz hiver over 400 hk ud af to liters slagvolumen i den nyeste A45.
>>Søg Renault Megane RS til salg på Bilbasen<<
Når det er sagt, så kan det godt mærkes på den firecylindrede motor, at slagvolumen er til den smalle side – du kan godt ramme motoren, hvor du føler turbotøven. Så må man vente et splitsekund på at turboen tager sig sammen, og får hævet trykket i indsugningen.
Momentkurven peaker først ved 3.200 o/min., hvilket er lidt højt for en moderne turbobenziner, men det er trods alt sjældent at man mangler kræfter og til hurtig afslappet cruise. Med 400 Nm er der bøffer nok.
Apropos cruise, så er en af fornøjelserne ved en GTI, at man selv får lov til at skifte gear. Den option får du ikke i den mindre Clio RS, der kun fås med automatgear. I Megane RS kan du selv vælge. Og selv om biler med dobbeltkoblingsgearkasser i dag er hurtigere, så er der bare en tilfredsstillelse ved selv at røre i gryden og bestemme gearet 100 pct.
Renault kunne dog med fordel have headhuntet en gearskift-ingeniør fra Honda eller Mazda, for skiftet er noget knoklet i Renaulten. Det kræver heldigvis kun ét gearskift at ramme 100 km/t, hvilket sker på 5,7 sekunder – hvis asfalten er tør.
Her rammer vi ned i akilleshælen ved alle biler, der ikke trækker på alle fire hjul. Hvis ikke asfalten er som en Marie-kiks, så ender det nemt i hjulspin. Faktisk lider Megane RS Trophy af irriterende stepperi, hvor forenden hopper, når den ikke får greb. Et langt tryk på RS-knappen sætter maskinen i Race-mode, og så bliver steppen vekslet til hjulspin ad libitum.
LÆS OGSÅ: Test af über-GTI: AMG A35 er et bæst – et blidt bæst
Det er sådan set fint nok, og nemmere at dosere, men i Race-mode må du også undvære nødbremse og ESP, så det er ikke så gade-egnet. Trophy-versionen har i øvrigt standardmonteret mekanisk spær, hvilket vil sige, at hvis ét hjul spinder, så vil spærret overføre kræfter til det andet hjul.
Det gør for eksempel, at du kan gå på gassen hurtigere ud af sving. Det gør samtidig også, at hvis kræfterne kan overmande begge hjul i et sving i Race-mode, så vil bilen kun én vej, og det er ikke gennem svinget – det er lige ud.
Men det er egentlig det, der er så fedt og befriende ved Megane RS Trophy. Den kører som en GTI kørte dengang, man ikke var kontrolleret i hoved og bagdel. Dengang hvor motorstyringen ikke skulle spørge 23 sensorer, om den må lukke helt op for gasspjældet. Giver du for meget gas skal du være over en RS. Og det er fedt.
Megane i denne generation kom på gaden i 2016, og selvom det lyder ret nyt, så er infotainment-afdelingen ikke i Grand Cru-aftapning. Bevares – her er touchskærm, navigation og Apple Carplay. Instrumenterne er tilmed digitale, men lækkerheden og hurtigheden i menuerne halter lidt.
Hvis man skal sige noget positivt om kabinen, så er det dejligt, at en moderne GTI godt kan være fem-dørs, så familien kan være med. Og så er der sæderne. Forstolene i testbilen er Recaro uden sædevarme. De koster den nette sum af 40.000 kr. Men de er også fuldstændig formidable, selv for en voksen mand på den høje side af 0,1 ton.
En Megane RS Trophy får dig til at føle, at du er i live – og i Sport og Racemode, er der heller ingen af naboerne, der er i tvivl. Udstødningen er nemlig udstyret med et spjæld, der lader mere musik strømme ud fra potterne. Som et kirsebær på en flødeskumskage lader motorstyringen søde små eksplosioner ske i udstødningen, så ingen er i tvivl om, at du kører i noget særligt. Hvis du endda har valgt den orange Sirius lakering, så er det kun personer, der både er syns- og hørehæmmede, der er uvidende om din fremfærd.
Selv er du aldrig i tvivl om, at du kører i en sportslig bil. Firehjulsstyringen, den faste affjedring og de små smæld fra udstødningen gør Renault Megane RS Trophy til livseliksir på hjul.
Trophy-varianten koster med 484.000 kr. 40.000 kr. mere end en standard RS, og du får sportsbremser med røde calipre, 19-tommer alufælge i stedet for 18-tommer, rat i alcantara og læder, sportsudstødning med variabel gennemstrømning, 20 ekstra hk og RS-Monitor, så du kan se styreudslag og hestekræfter med mere på skærmen i bilen.
Senere lancerer Renault RS Trohy-R, der netop har sat hurtigste tid for en forhjulstrukket bil på Nürburgring, Nordsløjfens 20,6 km, med tiden 07’40’’100.
Trophy-R er endnu mere dedikeret. Blandt andet vejer den 130 kg mindre end Trophy. Det skyldes ikke mindst, at her ikke er bagsæder eller firehjulsstyring.
Motor: R4 turbobenzin
Ydelse: 300 hk 400 Nm
0-100 km/t 5,7 sekunder
Tophastighed: 262 km/t
Brændstofforbrug: 12,2 km/l
CO2 185 g/km
Pris fra 484.000 kr. (RS fra 444.000 kr.)
Den kører klart mere elegant end Megane RS Trophy. Nyeste version har fået et tiltrængt spærredifferentiale, men den er knapt så rå som franskmanden.
Pris fra 475.000 kr.
>>Søg efter Ford Fous ST på Bilbasen<<
Den er mere effektiv end egentlig sjov, men du finder ikke et bedre forhjulstrukket værktøj på en racerbane.
Pris fra 559.000 kr.
>Søg efter Honda Civic Type R på Bilbasen<<
Den er det sikre og polerede valg i GTI-klassen. Den de fleste vil have, men i forhold til RS Trophy mangler den vildskab – og 55 hk i svageste version.
Pris fra 497.090 kr.
>Søg efter VW Golf GTI på Bilbasen<<
Det er faktisk den, der minder mest om Megane Trophy. Den mangler firehjulsstyring, men er stadig sjov uanset hastighed og er ligeledes udstyret med en bølleudstødning, der kan sige bang.
Pris fra 420.000 kr.
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.