Klumme: Rod i hastighederne er et mareridt
Alle nye bilmodeller skal være udstyret med advarsel mod overskridelse af hastighedsgrænserne. Ingen dum idé – hvis så bare systemerne virkede.
Af: Esben Skrumsager / d. 31. maj 2018
Politiet skal ses i trafikken. Det har ifølge blandt andre FDM nemlig en forebyggende effekt, og derfor er det eksempelvis også ganske lovligt for danske bilister at benytte sig af applikationer, som kan advare mod færdselskontroller. Det handler jo om at få sænket hastighederne på de danske veje.
Men nogle gange er det ikke så let at se politiet. Særligt hvis betjentene sætter sig bag rattet på en civil patruljevogn. Så derfor har vi samlet en række gode råd, så du alligevel kan spotte bilerne – og dermed blive mindet om at sænke farten, lade mobilen ligge og i det hele taget køre pænt.
De civile politibiler kan være mange forskellige modeller. Men man holder sig som regel til mærker og modeller, der i forvejen bruges hos ordensmagten. Så Mercedes C-klasse og Volkswagen Passat er ikke sjældenheder i den civile del af politigårdens garage.
Du vil altså næppe støde på en strisser bag rattet i en Fiat Panda, en Suzuki Swift eller en Kia Rio.
Når det er sagt, så er der ingen garantier, men spotter du en Passat hale ind på dig, er der altså større sandsynlighed for, at det er en betjent, end hvis du har en Berlingo i hælene.
Nummerpladerne på en civil patruljebil afslører ikke meget om førerens profession, men det kan holderen, som nummerpladen sidder i.
På størstedelen af de danske biler har importøren, forhandleren eller værkstedet sørget for at udnytte muligheden for at placere en diskret reklame som herunder:
Men hos politiet kan man naturligvis ikke køre rundt og agere reklamesøjle for diverse forhandlere, så hvis du ser en nummerplade-holder med den karakteristiske hvide skrift, så kan du være ret sikker på, der ikke sidder en betjent i tjeneste bag rattet.
Hvis der ikke er angivet en forhandler eller et værksted, er det naturligvis ikke ensbetydende med, at det er en civil politibil, men det kan være en indikator.
(OBS: Efter publiceringen af denne artikel har enkelte læsere henvendt sig med eksempler på nogle få civile politibiler, som rent faktisk har hvid tekst på nummerplade-holderen.)
Du vil formodentlig aldrig møde en civil politibil med en defekt forlygte, en gennemtæret bagklap eller et kæmpe stenslag i forruden.
På politigården bliver bilerne tjekket igennem, og en bil med lygtefejl eller en flækket forrude ville næppe forlade garagen. Det ville trods alt være temmelig dobbeltmoralsk, hvis betjentene skulle uddele bøder for den slags overtrædelser – og så selv køre rundt i en bil, der ikke overholder loven.
Så hvis du passerer en “mistænkelig” model med synlige skader af ulovlig karakter, bliver du næppe vinket ind til siden af føreren.
Selvom den blå lygtebom på toppen af politibilen ikke er at finde på en civil model, skal betjentene stadig kunne tænde for de blå blink. Det sker som udgangspunkt via nogle diskrete blink integreret i bilens kølergrill, lygter og bag de tonede bagruder.
De små blink er svære at spotte på lang afstand, men hvis du ser efter, når du passerer en civil politibil, vil du ofte kunne ane dem på de nævnte steder.
En anden diskret detalje, som ofte skiller sig ud på en civil politibil, er antallet af antenner på taget.
Som udgangspunkt har Volkswagen Passat eksempelvis ikke højtragende antenner monteret udenpå bilen, men politiets modeller har ofte én alligevel, som er dedikeret til det udstyr i politibilen, der trods alt kræver bedre forbindelse en den klassiske FM-radio i familiebilen.
På ovenstående Opel kan ved nærmere eftersyn også ses to antenner ovenpå bilen. Det er heller ikke standard på en Astra.
De 100 ATK-vogne, der ifølge politiet er sat i verden for at nedbringe hastigheden på de danske veje, er et kapitel for sig. De er relativt nemme at spotte, da det alle sammen er Volkswagen Transporter.
De kendes desuden på den let klumpede overbygning, som øger pladsen til både udstyr, udluftning og operatør i lastrummet.
Fotovognene er dog også udstyret med en tre-fod, som gør det muligt for bilen at holde afsides og ude af syne for trafikanterne.
Med mere end 2500 biler, busser, varevogne og motorcykler råder det danske politi over en af de største samlinger af køretøjer i Danmark.
Volkswagen, Mercedes, Ford og Opel er blandt de mest brugte mærker hos den danske ordensmagt.
Hvert år udskiftes knap en fjerdedel af politiets biler. Når en politibil har kørt omkring 200.000 kilometer, er det ikke længere forsvarligt at anvende den som politibil. Alt politiudstyr bliver da afmonteret, og den bliver efterfølgende solgt på en offentlig bilauktion.
Du kan læse mere om politiets biler her: Her er politiets heftige vognpark
Alle nye bilmodeller skal være udstyret med advarsel mod overskridelse af hastighedsgrænserne. Ingen dum idé – hvis så bare systemerne virkede.
Inden længe kan livet for de danske Ford-ejere blive lige en tand bedre.
Salget af nye biler i Danmark går over al forventning, og i november blev der indregistreret 25 procent flere nye biler. 44 procent valgte en bil på el – og mange af dem, igen, en Tesla.
En kompakt SUV bliver den mindste elbil fra Toyota, og den kommer på markedet i 2024 med valg mellem to batteristørrelser – og med mulighed for firehjulstræk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark i 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Bilbasen FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 5. december 2023) Elbiler i Danmark i […]