civil politibil
maj 31, 2018

Sådan spotter du en civil politibil

Politibiler er med gule reflekser og blå blink som regel nemme at spotte på lang afstand. Lidt sværere er det dog, hvis det er en civil én af slagsen. Der er dog et par iøjnefaldende kendetegn, du kan være opmærksom på.

Af: Esben Skrumsager  / d. 31. maj 2018

Politiet skal ses i trafikken. Det har ifølge blandt andre FDM nemlig en forebyggende effekt, og derfor er det eksempelvis også ganske lovligt for danske bilister at benytte sig af applikationer, som kan advare mod færdselskontroller. Det handler jo om at få sænket hastighederne på de danske veje.

Men nogle gange er det ikke så let at se politiet. Særligt hvis betjentene sætter sig bag rattet på en civil patruljevogn. Så derfor har vi samlet en række gode råd, så du alligevel kan spotte bilerne – og dermed blive mindet om at sænke farten, lade mobilen ligge og i det hele taget køre pænt.

De populære modeller

De civile politibiler kan være mange forskellige modeller. Men man holder sig som regel til mærker og modeller, der i forvejen bruges hos ordensmagten. Så Mercedes C-klasse og Volkswagen Passat er ikke sjældenheder i den civile del af politigårdens garage.

Du vil altså næppe støde på en strisser bag rattet i en Fiat Panda, en Suzuki Swift eller en Kia Rio.

Når det er sagt, så er der ingen garantier, men spotter du en Passat hale ind på dig, er der altså større sandsynlighed for, at det er en betjent, end hvis du har en Berlingo i hælene.

Reklamefri plader

Nummerpladerne på en civil patruljebil afslører ikke meget om førerens profession, men det kan holderen, som nummerpladen sidder i.

På størstedelen af de danske biler har importøren, forhandleren eller værkstedet sørget for at udnytte muligheden for at placere en diskret reklame som herunder:

Men hos politiet kan man naturligvis ikke køre rundt og agere reklamesøjle for diverse forhandlere, så hvis du ser en nummerplade-holder med den karakteristiske hvide skrift, så kan du være ret sikker på, der ikke sidder en betjent i tjeneste bag rattet.

Hvis der ikke er angivet en forhandler eller et værksted, er det naturligvis ikke ensbetydende med, at det er en civil politibil, men det kan være en indikator.

(OBS: Efter publiceringen af denne artikel har enkelte læsere henvendt sig med eksempler på nogle få civile politibiler, som rent faktisk har hvid tekst på nummerplade-holderen.)

Styr på teknikken

Du vil formodentlig aldrig møde en civil politibil med en defekt forlygte, en gennemtæret bagklap eller et kæmpe stenslag i forruden.

På politigården bliver bilerne tjekket igennem, og en bil med lygtefejl eller en flækket forrude ville næppe forlade garagen. Det ville trods alt være temmelig dobbeltmoralsk, hvis betjentene skulle uddele bøder for den slags overtrædelser – og så selv køre rundt i en bil, der ikke overholder loven.

Så hvis du passerer en “mistænkelig” model med synlige skader af ulovlig karakter, bliver du næppe vinket ind til siden af føreren.

Blæret belysning

Selvom den blå lygtebom på toppen af politibilen ikke er at finde på en civil model, skal betjentene stadig kunne tænde for de blå blink. Det sker som udgangspunkt via nogle diskrete blink integreret i bilens kølergrill, lygter og bag de tonede bagruder.

De små blink er svære at spotte på lang afstand, men hvis du ser efter, når du passerer en civil politibil, vil du ofte kunne ane dem på de nævnte steder.

God forbindelse

En anden diskret detalje, som ofte skiller sig ud på en civil politibil, er antallet af antenner på taget.

Som udgangspunkt har Volkswagen Passat eksempelvis ikke højtragende antenner monteret udenpå bilen, men politiets modeller har ofte én alligevel, som er dedikeret til det udstyr i politibilen, der trods alt kræver bedre forbindelse en den klassiske FM-radio i familiebilen.

På ovenstående Opel kan ved nærmere eftersyn også ses to antenner ovenpå bilen. Det er heller ikke standard på en Astra.

Fotovogne på farten

De 100 ATK-vogne, der ifølge politiet er sat i verden for at nedbringe hastigheden på de danske veje, er et kapitel for sig. De er relativt nemme at spotte, da det alle sammen er Volkswagen Transporter.

De kendes desuden på den let klumpede overbygning, som øger pladsen til både udstyr, udluftning og operatør i lastrummet.

Fotovognene er dog også udstyret med en tre-fod, som gør det muligt for bilen at holde afsides og ude af syne for trafikanterne.

Politiets biler

Med mere end 2500 biler, busser, varevogne og motorcykler råder det danske politi over en af de største samlinger af køretøjer i Danmark.

Volkswagen, Mercedes, Ford og Opel er blandt de mest brugte mærker hos den danske ordensmagt.

Hvert år udskiftes knap en fjerdedel af politiets biler. Når en politibil har kørt omkring 200.000 kilometer, er det ikke længere forsvarligt at anvende den som politibil. Alt politiudstyr bliver da afmonteret, og den bliver efterfølgende solgt på en offentlig bilauktion.

Du kan læse mere om politiets biler her: Her er politiets heftige vognpark

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS