3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Af: Simon Hallenslev / d. 28. juni 2019
Forestil dig scenariet: Du holder i kø på en motorvej i Sydfrankrig. Udenfor siger temperaturen 38,5 og dit klimaanlæg puster som en mus med astma. Hvor populær er du hos familien på en skala fra 1 til 10?
Et klima- eller airconditionanlæg i udu kan forvandle en velplanlagt kør-selv-ferie til et mareridt for dig selv såvel som børnene på bagsædet. Det er derfor vigtigt, du sørger for, at alt er som det skal være, før du starter bilen og sætter kursen mod Gardasøen.
I denne artikel giver vi dig derfor ti tips til klimaanlægget i bilen. Men inden vi når så langt, hvad er så egentlig forskellen på et klimaanlæg og et airconditionanlæg? Og hvordan virker de?
Teknologien bag et airconditionanlæg er ældre end et klimaanlæg, og er typisk afbilledet med et snefnug-symbol. Trykker du på knappen med snefnugget på og skruer temperaturvælgeren i bund, køles luften ned og spyttes ud i kabinen. Ret simpelt.
Den simple teknologi betyder, at du selv skal rette på temperaturen, alt efter hvor meget sol der er på bilen, og hvor hurtigt bilen kører. Airconditionsystemet tager enten luft udefra eller recirkuleret luft fra kabinen, og blæser det ud i kabinen i én kontinuerlig temperatur.
LÆS OGSÅ | Stor risiko for kø: Sommerferie og vejarbejde sætter prop i trafikken
Et klimaanlæg er i bund og grund et smart airconditionanlæg. Her indstiller du en specifik temperatur – lad os sige 21 grader – og så klarer computerne resten. Det kan således være alt fra 40 plusgrader til 20 minusgrader udendørs, mens temperaturen i bilen forbliver 21 grader.
Sensorer måler temperaturen i kabinen, hvortil computerne tilpasser temperaturen på luften der blæses ud i kabinen. I moderne biler fås klimaanlæg i dag som ’multi-zone’, som gør det muligt for fører og passager at vælge hver deres temperatur.
Praktisk talt fungerer et aircondition- og klimaanlæg meget som et køleskab. Et kølemiddel – eksempelvis freon der også bruges i køleskabe – ledes gennem en fordamper under lavt tryk. Når kølemidlet fordamper og bliver til en gas, absorberes varmen, så fordamperens ydre bliver kold.
På vejen til kabinen passerer luften den kolde fordamper, som altså gør luften kold, inden den når dit ansigt på en varm sommerdag. Alt imens du velsignes med kold luft, ryger det fordampede kølemiddel videre ind i en kompressor, der hæver trykket, og gør midlet til en varm væske igen. Væsken ledes dernæst til en kondensator, der leder varmen ud uden for bilen. Gennem en ventil ryger kølemidlet tilbage i fordamperen, og sådan fortsætter det, til temperaturen er, som du vil have den.
1. Anlægget virker bedst, når du kører
Mange har til vane, at starte bilen og sætte aircondition på fuld drøn, mens man selv står udenfor og venter. Men det er spild af både tid og benzin. Anlægget drives af motoren, så hvis du kører i mens, virker det bedst.
2. Blæs varmen ud
Når du sætter dig ind i den solvarme bil og kører afsted, skal du åbne vinduerne og lade anlægget køre for fuld udblæsning i et halvt til et helt minut. På den måde bliver den varme luft blæst ud af systemet.
3. Du kan blive syg af dit klimaanlæg
Lugter det dårligt, når du tænder dit klimaanlæg? Det skal du have tjekket! Kondens i anlægget kan blive til skimmelsvamp, og det kan du blive syg af.
4. Laveste temperatur er mest effektivt
De fleste aircondition- og klimaanlæg køler altid luften ned til 3 grader og genopvarmer den derefter for at opnå din ønskede temperatur. Systemet skal arbejde mere, hvis du sætter en middeltemperatur. Skru derfor helt ned og styr i stedet temperaturen gennem blæserstyrke.
5. Sluk Stop/Start
Nyere biler har Stop/Start-systemer, der besparer brændstof og mindske udledning når bilen holder stille. Men som nævnt tidligere, så drives dit klimaanlæg af motoren. Når motoren slukker, køles luften dårligere. Sluk systemet under kø-kørsel på en varm dag.
6. Klimaanlæg > nedrullede vinduer
Der findes et sejlivet rygte om, at klimaanlæg der dårligere for benzinøkonomien end nedrullede vinduer. Det er forkert! Med åbne vinduer ødelægges bilens aerodynamik, hvilket er dårligere for benzinøkonomien end et klimaanlæg på fuld drøn.
7. Skift dit kabineluftfilter
Kabineluftfilteret – også kaldet pollenfilteret – tager skidt, snavs og pollen fra luften, inden den bliver ført ind i kabinen. Er filteret fyldt med skidt, vil luftgennemstrømningen være dårligere og klimaanlægget vil køle bilen væsentligt langsommere.
8. Brug anlægget hver eneste dag
For at holde alle mekanismer i systemet i gang, anbefales det, at anlægget bruges hver gang man kører i bilen. Et klimaanlæg der ikke bliver brugt, kan også udvikle dårlig lugt.
9. Peg kabineblæserne opad
Det kan være fristende at pege blæseren direkte i ansigtet, når bilen er rygende varm. Men det forhindrer luftcirkulationen i kabinen. Peg blæserne op i loftet, så den kolde luft kan distribueres.
10. Få tjekket dit klimaanlæg jævnligt
Det sidste punkt er nok det mest åbenlyse. Men det er ikke desto mindre vigtigt. En servicering af dit klimaanlæg sikrer, at trykket i systemet er som det skal være samt at komponenter som kondensator, kompressor og fordamper fungerer som de skal.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.