At købe en brugt bil kan være både spændende og nervepirrende. En grundig prøvekørsel er et af de vigtigste skridt til at vurdere bilens stand og finde ud af, om det er det rigtige køb for dig – uanset om du handler hos en privatperson eller en bilforhandler.
Men hvordan er det nu lige, man prøvekører? Hvad skal man være opmærksom på, og hvilke spørgsmål bør man altid stille til sælger? Vi giver dig værktøjskassen, så du kan prøvekøre næste brugtbil som en professionel!

Før prøvekørslen: gør dit forarbejde
Lidt forberedelse, inden du sætter dig bag rattet, kan spare dig for mange ærgrelser. Her er, hvad du bør gøre på forhånd:
Tjek bilens historik
Få registreringsnummeret på forhånd og slå bilen op på Motorregisteret eller via vores nummerpladetjek. Her kan du se synsdata, om der er restgæld og mere. Det sikrer, at bilen ikke er stjålet, og kan afsløre fusk med kilometertælleren.
Spørg ind til bilens fortid
Spørg hvorfor bilen sælges, og hvordan den er blevet passet. Få adgang til servicebogen og den seneste synsrapport. Er tandremmen skiftet? Har bilen været skadet? Er der foretaget større reparationer?
Planlæg ruten og prøvekørslen
Sørg for at kigge på bilen i dagslys, så du kan se bilen ordentligt. Planlæg en rute med både bykørsel, landevej og motorvej, så du får et alsidigt indtryk af bilen. Sæt gerne mindst 30 minutter af til turen.
Tag en bilkyndig ven med
En bekendt med teknisk indsigt kan hjælpe med at spotte fejl og give dig et ekstra sæt øjne og ører. Det er også rart at kunne vende sine indtryk efter turen.
Insistér på koldstart
Bed sælger om ikke at starte bilen, før du ankommer. En kold motor giver et bedre indblik i, hvordan motoren har det i forhold til hvor let, den starter og hvordan, den lyder. En varm motor kan skjule mislyde og problemer, der kun opstår, når den er kold.

Under prøveturen: brug alle sanser
Prøvekørslen handler ikke kun om komfort. Det er her, du skal være opmærksom på, hvordan bilen opfører sig teknisk.
Lyt efter mærkelige lyde
Sluk radioen og lyt: Hører du klonk-lyde over bump, hvinen ved høj hastighed eller skratten fra kabinen? Det kan være slidte hjullejer, dårlig affjedring eller defekte bremser.
Tjek styring og køreegenskaber
Kører bilen lige, når du slipper rattet på en lige vej? Hvis ikke, kan der være behov for hjuludmåling eller fejl i styretøjet. Vær også opmærksom på servostyringens opførsel.
Test bremserne
Bilen skal bremse kontant og uden at trække til siden. Rysten i rattet eller mislyde ved opbremsning er faresignaler. Bremsepedaler føles forskellige, men den må ikke føles svampet eller gå helt i bund.
Mærk motorens respons
Accelerer på en lige strækning. Motoren skal tage fat jævnt og uden tøven. Hold øje med røg fra udstødningen – blå røg tyder på oliespild, sort røg på brændstofproblemer, og vedvarende hvid røg kan være tegn på kølervæske i forbrændingen. Sidstnævnte kan koste en motor.
Test gear og kobling
Gearskift skal være glatte og uden mislyde. En kobling, der først tager ved helt oppe, kan være slidt. Tager motoren omdrejninger, uden at bilen accelererer tilsvarende, når du slipper koblingen, kan det også tyde på en slidt kobling. I automatgear skal overgange ske uden ryk, forsinkelser eller mislyde.
Undersøg komfort og praktiske detaljer
Sidder du godt? Er der justeringsmuligheder nok? Har du frit udsyn, og fungerer spejlene? Overvej også pladsforholdene for børn, passagerer eller bagage. Bilen kan være i nok så god stand, men hvis den ikke dækker dine behov, er det ligegyldigt.

Fire faresignaler, du skal være opmærksom på
1. Sælger forsøger at stresse dig
Hvis sælger forsøger at presse dig til at tage en hurtig beslutning, bør du være skeptisk. En god bilhandel tåler eftertanke, også selvom der er flere interesserede i bilen.
2. Dårlige undskyldninger
Sæt spørgsmålstegn ved udsagn som “det er bare en sensor, der skal skiftes” eller “den skal bare have kølemiddel, så virker aircondition igen”. Hvis ikke sælger kan dokumentere det, bør du være på vagt.
3. Historik der ikke stemmer
Lavt kilometertal, men slidte pedaler og rat? Manglende servicebog? Mange ejere på kort tid? Det kan alt sammen indikere, at noget er galt – spørg og få klar besked.
4. Stol på din mavefornemmelse
Hvis noget føles forkert – bilen, sælgeren eller informationerne – så gå videre. Du skal ikke købe en bil, du er i tvivl om.