TEST Toyota Yaris Cross Hybrid 878
Forbrugerstof
26. maj 2025

Toyota er bedst til at gøre kunderne glade

Toyota vinder brugerundersøgelsen AutoIndex 2025 som et tegn på, at mærket har de mest tilfredse kunder

Morten B. Bek

Morten Bek

AutoIndex har siden 2003 målt temperaturen på de danske bilejeres tilfredshed med bilmærkerne og mærkernes værksteder og forhandlere.

Det er firmaet Loyalty Group, som hvert år spørger danske bilejere (og svenske og norske) om, hvor glade de er for deres bil og servicen omkring ejerskabet. 26 bilmærker er med i undersøgelsen.

I 2024 blev cirka 8.500 danskere spurgt om deres oplevelser med biler og ejerskabet. Antallet af danske bilejere, som er blevet spurgt i 2025-udgaven af AutoIndex, er faldet drastisk til 5.177 danskere. Det ligger fast, at Toyota har de mest tilfredse kunder - i 2024 var det BMW, der tog topplaceringen.

I undersøgelsen skal bilejerne svare på mere end 200 spørgsmål omkring ikke kun deres bil, men også forhandleren og værkstedet. Med 5.177 danskere som grundlag for undersøgelsen svarer det til, at hvert bilmærke i gennemsnit er repræsenteret af 199 ejere - et forholdsvis begrænset undersøgelsesgrundlag.

TEST Toyota BZ4X 2024 5874

Toyota rydder bordet - med undtagelse af en enkelt kategori

Toyota kommer ud af kundeundersøgelsen som bilmærket, der samlet set står øverst i AutoIndex-undersøgelsen her i 2025 med i alt 920 indekspoint (fremgang på 0,8 point). Det er en placering, som er baseret på fire kategorier: bilejernes oplevelse af bilen, bilejernes oplevelse af forhandlerne, bilejernes oplevelse af værkstedet og bilejernes loyalitet overfor bilmærkerne.

Toyota har hvert år siden den første undersøgelse i 2003 været i top, når det gælder tilfredshed med forhandlere og værksteder, men i 2025 er det første gang siden 2011, japanerne tager den overordnede topplacering, der er baseret på et gennemsnit af resultatet i de fire kategorier. BMW er nummer to i den samlede undersøgelse.

Når det kommer til oplevelse med forhandlerne, værkstederne og nu også selve bilerne, ligger Toyota forrest. I forhold til 2024-undersøgelsen går Toyota op fra en placering som nummer fire, når det gælder oplevelsen af bilerne - foran BMW, som i 2024 var forrest i den kategori (og nu er nummer to).

BMW står fortsat øverst i en kategori her i 2025, og det er den af de fire, der viser kundernes loyalitet overfor bilmærket. I den kategori er Toyota placeret som nummer to. Hvis Toyota holder rytmen, kan japanerne stå til at føre også i den kategori i 2026, for i 2025 har det japanske mærke haft en fremgang på 10 indekspoint til i alt 892 point, mens BMW er faldet med 18 indekspoint til i alt 894.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant