Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den fattige mands firehjulstrækker. Dacia Duster har altid været billigere end andre firehjulstrækkere, og den rumænske SUV har fået mange skældsord med på vejen for at være umoderne og simpel. I de negative ord ligger også Dusters styrker. Den er holdbar, let at bruge og anvendelig i terræn.
Men man kan ikke komme uden om, at Duster er umoderne og rigtig langt bagefter på sikkerhedsudstyr. Platformen fra Renault-hylderne, eller rettere sagt gemmerne, er oprindeligt fra 2002, og den er brugt i både første og seneste generation af Duster.
Det er derfor et kæmpe spring for Dacia og Duster, at firehjulstrækkeren (der også fås med forhjulstræk) med den netop præsenterede 3. generation hopper over på CMF-B-platformen, som kun har en kort årrække på bagen. Hvis CMF-B lyder som volapyk, så er det betegnelsen for den tekniske platform, der bruges i Renault Clio, Captur og Arkana og Nissan Juke.
En moderne platform har givet Dacia mulighed for langt højere sikkerhedsniveau, højere komfort og en hybriddrivlinje. Det var ikke kun tiltrængt med en ny platform, men også obligatorisk, for i 2024 skal nye biler have langt flere sikkerhedssystemer end for bare få år siden.
Hvis Duster skal fortsætte sin popularitet (der produceres 1.000 Duster om dagen i Rumænien), må den ikke komme for langt fra sine rødder, selv om den skal være langt mere moderne. Den skal være robust, tilgængelig og til at bruge på den hårde måde.
Det starter med designet og materialerne. Duster er endnu mere kantet end de to første generationer, og den ser i endnu højere grad ud til at kunne klare en masse strabadser. Frihøjden er 21,7 centimeter, som Dacia siger er den bedste i klassen, og de omfattende plastpaneler, som nu går hele vejen rundt på bilens ydre, danner et beskyttende “bælte”.
De to plastskjold under for- og bagkofangere er lavet i indfarvet plast og er altså ikke malet med den grå farve, men støbt i den farve, hvorfor skader og ridser ikke får sort plast frem. Mange af de øvrige ydre plastpaneler er lavet i et nyt plastkompositmateriale med 20 procent genanvendt plast – Starkle – som har hvide partikler, som kan ses i den mørke plast.
Interiøret er også plastisk fantastisk – og noget af en revolution for Duster. Førerpladsen ser nu ud som om, der har været en designer på, og der er tænkt mere over ergonomi og komfort. 10,1″ touchscreen, vinklet 10 grader mod føreren, 360 graders kamera og relevant terræninformation kan nu kaldes frem på skærmen. Dacia er gået efter at ramme det solide og holdbare, og i topversionen er vaskbart indtræk standard. I Danmark kommer Duster i udstyrsgraderne Expression, Extreme og Journey.
Assistentsystemer flytter ind i Duster, så automatisk nødbremse (også fodgængere og cyklister), automatisk nødopkald, endelig er med i pakken. Derudover er der 7″ digital instrumentering og mulighed for trådløs opladning af smartphones. Den nyere platform gør Duster mere rummelig, og bagagerummet vokser til 472 liter.
Dacia er endnu ikke klar til at rulle alle sine biler over på el, men i tilfældet Duster er der, som i Jogger, alligevel en grad af elektrificering. Fra Jogger – og flere Renault-modeller – arver Duster hybriddrivlinjen med en 1,6-liters motor, to elmotorer og en “elektrisk” gearkasse.
Den specielle hybriddrivlinje er sat sammen af benzinmotoren med 94 hk, en elmotor med 49 hk, en kraftig starter-generator og den automatiske gearkasse, som har fire trin for benzinmotoren og to trin for elmotoren. Ydelsen er 140 hk, og Duster skal kunne køre på strøm op til 80 procent af tiden i byen. I byen? Ja, for Duster som hybrid har ikke firehjulstræk, så man skal ikke køre for langt ud i det blå i den. Men for danske købere bliver det ikke et dilemma – hybriden kommer ikke til Danmark, når Duster introduceres i foråret.
Det kan man til gengæld med den nye 1,2-liters benzinmotor med tre cylindre og 130 hk. Den fås med forhjulstræk, men også med firehjulstræk. Firehjulstrækket er nu automatisk, så man ikke manuelt skal slå det til. Der er fem indstillinger for systemet, som enten fordeler kræfterne selv (Auto), indstiller bl.a. ESC-systemet til at køre i sne (Snow), skiftende terræn (Mud/Sand), store udfordringer (Off-road – svarende til den gamle models Lock-indstilling) og økonomisk kørsel med fokus på træk på forhjulene (Eco).
Endelig er der en benzinmotor med 100 hk, som kører på gas, som er meget udbredt andre steder i Europa end Danmark. Hvad der ikke længere eksisterer som en mulighed er en dieselmotor i Duster. Den vil helt sikkert blive savnet, så forhåbentlig kan Duster kompensere ved at kunne mange ting langt bedre end før – uden at den har glemt, hvor den kommer fra.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.