Plads nummer 118 og plads nummer 203. Hvis du gættede på, at det er placeringen for henholdsvis Peugeot 208 og Volkswagen Golf på listen over de mest populære personbiler i Danmark indtil videre i 2025, så er der bingo. Men du gættede sandsynligvis ikke på de to biler, for 208 og Golf har altid været populære - og så er de det nok endnu.
Nej, ved hjælp af Bilstatistik.dk, som er en guldgrube af data, kan vi slå fast, at Peugeot fra 1. januar til og med 31. maj i år har indregistreret 111 styk af 208.
Går vi tilbage til samme periode i 2024, så var antallet 2.138 eksemplarer, så 208 er gået fra populær til glemt på ingen tid. Golf? 14 styk i år, 36 i samme periode sidste år, så den var allerede gået i stå længe inden 2025. Mercedes-Benz G-Klasse og Porsche 911 er mere populære biler end Golf i Danmark.
Volkswagen har dog intet at tude over, for som du kan se på listen herunder, som viser de 10 mest populære bilmodeller fra 1. januar til og med 31. maj, så er deres ID.4 nummer et. Der er ikke færre end fire VW-modeller i top 10 - og den store VW-koncern står for syv ud af de 10 mest populære personbiler.

1. Volkswagen ID.4 - 3.559 eksemplarer
Volkswagen scorer førstepladsen på listen med de mest populære nye personbiler, og det gør den, selv om den har været på markedet i mere end fire år. Volkswagen har løbende opdateret den, givet den mere udstyr og skruet gode udstyrsvarianter sammen.
ID.4 er komfortabel, hurtig og sparsommelig, og eftersom den fik fem års garanti ved årsskiftet, er det endnu nemmere at retfærdiggøre købet. 75 procent af de nye ID.4 på gaden er udgaven Style+ med 286 hestekræfter og priser fra 379.995 kroner.

2. Skoda Elroq - 3.098 eksemplarer
Skoda har ramt lige præcis i midten af skiven med Elroq. På kort tid er den elektriske crossover blevet katapulteret til tops, og i april og maj var den danskernes klare favorit. Med 3.098 eksemplarer ligger Elroq stadig efter ID.4, men giv den en måned eller to mere, og så kan den meget vel overhale den tyske model.
Elroq fås i udgaverne 50, 60 og 85 (med RS på vej), og den mest solgte er Elroq 60 med 204 hestekræfter og rækkevidde på op til 427 kilometer. Elroq fås fra 249.995 kr., mens 60-udgaven starter på 264.995 kr.

3. Volkswagen ID.3 - 2.242 eksemplarer
Som ID.4 er den mindre ID.3 blevet gevaldigt opdateret siden introduktionen, som fandt sted i 2020. Den har i dag pænere indretning, langt bedre infotainmentsystem og mere udstyr, end den havde i starten, og det belønner danskerne - så i løbet af de første fem måneder har VW udleveret 2.242 styk.
Men Volkswagen har allerede fortalt, at forholdsvis store ændringer er på vej til ID.3, og interiøret får forhåbentlig en større omgang med bedre materialer og mere lækkert design.

4. Toyota BZ4X - 2.125 eksemplarer
Hvis pladen skal køre i den samme rille, så kommer her et statement omkring Toyota BZ4X: Det startede uheldigt og rigtig skidt, men nu går det rigtig godt. Den første udgave af den første elbil fra Toyota var ineffektiv og dyr, så kunderne holdt sig - med rette - væk. Siden er mange forbedringer kommet til, og priserne er nået et fornuftigt niveau, hvilket hjælper BZ4X op på listens nummer fire.
Læs også: Fornyet Toyota BZ4X fås fra 299.990 kr.
Lige for tiden indregistreres ingen nye BZ4X, og det er ikke fordi, den fejler noget. Det er simpelthen fordi, den eksisterende model er udsolgt. Først til efteråret kommer den opdaterede BZ4X, hvor man blandt andet kan vælge mellem to batteristørrelser.

5. Tesla Model Y - 1.946 eksemplarer
Tesla er tidens, hvis ikke alle tiders, mest udskældte bilmærke. Den øverstbefalende, Musk, er i færd med at køre det engang så inspirerende og fremtidssynede mærke i sænk ved at opføre sig som en galning og blande sig i politik verden over med slet skjult hang til højreekstremisme.
Derfor er Model Y ikke, hvad den har været i Danmark. Den er i år kommet i en faceliftet og markant forbedret udgave, og i maj er den blomstret op efter en katastrofal april måned. Vi følger spændt med i, hvordan det går Tesla i Danmark.

6. Skoda Enyaq - 1.863 eksemplarer
Hvorfor ligger Skoda Enyaq ikke højere på listen end nummer seks? Vi har spurgt den danske importør, som forklarer, at produktionen af den faceliftede først virkelig er ved at komme i omdrejninger - og at Danmark skal dele produktionen med andre europæiske lande, hvor Enyaq også er blevet meget populær.
Nogle kunder har sikkert valgt den mindre og billigere Elroq, og det giver rigtig god mening, hvis man ikke har brug for en elbil så stor som Enyaq.

7. Audi Q4 E-Tron - 1.673 eksemplarer
Audi introducerede i foråret en ny basisudgave af elbilen Q4 E-Tron, nemlig 40-versionen med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 403 kilometer (411 kilometer i den mere strømlinede Sportback) til 349.990 kr.
Den udgave har, i hvert fald indtil videre, ikke givet pote, for ud af de 1..673 nye eksemplarer indregistreret fra januar til og med maj, er kun 13 eksemplarer de nye basisudgaver. Om ikke andet kan man føle sig som noget særligt, når man kører en ny Q4 40 E-Tron, for næsten alle andre har valgt Q4 45 E-Tron med 286 hestekræfter, som fås fra 399.990 kr.

8. Volkswagen T-Roc - 1.588 eksemplarer
En bil med forbrændingsmotor i top 10. Og alle 1.588 eksemplarer af VW T-Roc har en benzinmotor (de fleste af dem 1,5'eren med 150 hestekræfter) - og bare en eneste har dieselmotor. Tre af den nye T-Roc, som VW har sendt på gaden i løbet af de fem måneder er åbne, altså T-Roc Cabriolet.
Hvad laver T-Roc så i top 10? Den kompakte crossover er der i kraft af privatleasing, firmabiler og udlejningsbiler. På privatleasing får man T-Roc 1,5 DSG Black Edition til 3.195 kr. om måneden efter en engangsydelse på 10.000 kr. (12 måneders leasing, 10.000 kilometer) - et meget tillokkende tilbud.
Om kort tid præsenterer Volkswagen en helt ny T-Roc, men hvis den skal holde forgængerens popularitet oppe, så kræver det nogle gode tilbud, som kan være svære for importøren at få på en helt ny model.

9. Volkswagen ID. Buzz - 1.542 eksemplarer
Vi er nået til listens sidste Volkswagen, og det er den unikke ID. Buzz. Den startede meget sløvt i Danmark, men bedre leveringsbetingelser, flere hestekræfter, lavere priser og den forlængede udgave har tændt op under salget.
I modsætning til T-Roc er det ikke firmaer og udlejning, der driver værket. De fleste ID. Buzz indregistreres til privatpersoner. 1.542 eksemplarer af en elektrisk minibus, som koster mindst 394.994 kr. (4.495 kr. på privatleasing) er godt gået. Den hurtige GTX med 340 hestekræfter er kommet godt fra start: den står for 229 af de i alt 1.542 eksemplarer indregistreret fra 1. januar til og med 31. maj.

10. Kia EV3 - 1.426 eksemplarer
Årets Bil i Danmark 2025 er komfortabelt med i top 10. Med 1.426 eksemplarer er den kompakte Kia EV3 godt og vel halvanden hundrede eksemplarer foran nummer 11, som er Mercedes-Benz EQA.
Med EV3 har Kia opnået det, som ikke er lykkedes med den større EV6, nemlig fortjent popularitet. EV6 er måske for trang eller for speciel, mens EV3 har et godt udnyttet karosseri, højt komfortniveau og et genkendeligt, men ikke for specielt design.
EV3 fås med to batteristørrelser (58,3 og 81,4 kWh), men har altid 204 hestekræfter. Priserne starter på 269.999 kr. med højt udstyrsniveau og rækkevidde op til 436 kilometer.