TEST VW ID.4 GTX 2025 63
Test og anmeldelser
10. maj 2025

Test: Volkswagen ID.4 GTX Max+ giver mening, hvis man er ude efter lækkert udstyr

Med 340 hestekræfter og firehjulstræk har VW ID.4 GTX Max+ masser af kræfter, men den giver kun i nogle tilfælde mening at købe.

Morten B. Bek

Morten Bek

Der var orden i tingene, da Volkswagen præsenterede den første udgave af ID.4 GTX. Den stod som enerådende topmodel med firehjulstræk og 299 hestekræfter. Både i oplevelse af fart og præstationer var der stor forskel på ID.4 GTX og standardudgaven med baghjulstræk og 204 hestekræfter.

Der er kommet uorden i tingene. Den tekniske opgradering af ID.4-modellerne med nye og stærkere motorer har minimeret forskellen mellem udgaverne. Den mest eftertragtede ID.4, Style+, som de fleste vælger, har 286 hestekræfter, og der er ikke længere 95 hestekræfter op til ID.4 GTX Max+.

GTX kommer med en ydelse på 340 hestekræfter, så man nu kun kan prale af 54 flere hestekræfter end folk, der kører “normal” ID.4. Man får selvfølgelig stadig firehjulstræk i GTX-udgaven, men det kan man faktisk også købe til Style+ for 15.000 kr.

Ret skal være ret. Prisforskellen er skrumpet næsten lige så meget som forskellen i hestekræfter. 49.999 kr., fra 379.995 til 429.994 kr., er skellet i skrivende stund. På flere måder er ID.4 GTX Max+ merprisen værd, men hvis jeg skærer ind til benet, skal man være vild med udstyr, hvis den skal give mening.

TEST VW ID.4 GTX 2025 12
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 24
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 34
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 28
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 35
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 26
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 54
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 70
FOTO: Morten B. Bek

Det gode udstyr er standard

ID.4 Style+ er det, der kaldes en samlet pakke, der bare er sat godt sammen. Kraftoverskuddet er virkelig godt, mens forbruget også er det, så rækkevidden er rigtig god. Udstyrsniveauet er højt, affjedringen vellykket - og pladsforholdene har altid være en styrke for ID.4.

ID.4 GTX Max+ er strikket sammen næsten som ID.4 Style+, når det kommer til standardudstyret, men der er nogle vigtige forskelle. De cirka 50.000 kr. dækker udover lidt eksteriørpynt og den ekstra elmotor ved forhjulene også 20" alufælge, Harman Kardon-lydanlæg, ErgoActive-forsæder med el-justering og et lækkert head-up-display.

Hvis en ID.4 Style+ skal op på nogenlunde samme niveau, så er den reelle merpris faktisk kun omkring 15.000 kr. Har man ikke tænkt sig at flotte sig med udstyr til ID.4, gør det faktum selvfølgelig ikke nogen forskel.

Så standardudstyret er på et højt niveau. Ikke helt som i mange store kinesiske elbiler, hvor panoramaglastag, læder på sæderne og køling i forsæderne hører med. Stærke matrix-LED-forlygter, en form for mild massage i de elektrisk justerbare forsæder, nøglefri betjening og det gode lydanlæg fra Harman Kardon får man dog for sine 429.994 kr.

Jeg vil, ærligt talt, også hellere have de gode sæder og de lysstærke, adaptive forlygter i ID.4 GTX Max+, end jeg vil have læder og køling som i de kinesiske elbiler. Sådan er vi (måske) så forskellige.

TEST VW ID.4 GTX 2025 19
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 33
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 28
FOTO: Morten B. Bek

Det er ikke sjovere at køre ID.4 GTX+

For at blive ved kinesiske konkurrenter et kort øjeblik, så får man til lavere priser hestekræfter på et helt andet niveau end i Volkswagens stærkeste elektriske crossover. BYD Sealion 7 Excellence med firehjulstræk har 530 hestekræfter og et deraf følgende voldsomt temperament.

Men som det gælder udstyret, så er mere ikke altid bedre. Sealion 07 er et meget godt eksempel, hvor mængden af hestekræfter er unødvendigt stor - og hvor køreegenskaber og affjedringskomfort er under middel.

Med sine 340 hestekræfter kan ID.4 GTX Max+ opfylde kravene til en rigtig hurtig bil for næsten alle de mennesker, jeg kender. Der har været stor inflation i motorydelsen, og jeg er godt tilfreds med, at Volkswagen ikke er et af mærkerne, der følger blindt med.

Der er friskere mellemaccelerationer, overhalinger som hurtigere er overstået i GTX Max+ end i Style+ med 286 hestekræfter. Nogen monumental forskel er der ikke, så når merprisen er 50.000 kr., så mener jeg ikke, man bør vælge anden model end den rigeligt kraftige Style+, hvor den officielle rækkevidde også er 19 kilometer længere.

I køreegenskaberne finder man i øvrigt ingen skelsættende variation. I hvert fald ikke noget, jeg lægger mærke til i den stærkeste ID.4, når jeg husker tilbage på sidst jeg kørte den lidt mere milde variant. Selv om man til ID.4, både Style+ og GTX Max+, kan tilkøbe adaptiv undervogn, så er den opgradering ikke nødvendig.

TEST VW ID.4 GTX 2025 88
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 99
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 91
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 77
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 95
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 83
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 72
FOTO: Morten B. Bek
TEST VW ID.4 GTX 2025 56
FOTO: Morten B. Bek
ID.4 GTX+ 01
FOTO: Morten B. Bek
VW ID.4 GTX+ 02
FOTO: Morten B. Bek

Interiøret er ved at være træt

Hele ID.4-familien har et problem, og det er, at den er skabt under en æra hos Volkswagen, hvor pengebeholdningen var under pres. Der er forsøgt med lidt mere blød plast og, ikke mindst, et meget bedre og mere stabilt infotainmentsystem, men interiøret bærer altså stadig præg af besparelser.

For nu at sige det lige ud: interiøret ser træt ud. Det hjælper mig på ingen måde, at jeg har set det helt nye og meget mere lækre interiør i den kommende, markant ændrede ID.4, der kommer på gaden i 2026.

Som ID.4 står nu, så er interiøret okay for en variant til 340.000 kroner og nogenlunde tilstrækkeligt i en version til 380.000 kroner, men for simpelt og billigt i en topmodel til 430.000 kroner.

Det er ikke kun overflader, der ser billige ud - det er også de evindelige to knapper i førerdøren og et lille berøringsfølsomt panel med skriften REAR (omstilling af knapperne til bagdørene), der skal række til alle fire elruder, og de sorte, blanke overflader, som bliver ridset første gang, man kommer til at ramme med en negl eller et smykke.

Isoleret set er ID.4 GTX Max+ en bil, der giver mening, hvis man ser bort fra den bedagede, billige indretning. Men fordi der eksisterer en bedre og billigere version, ID.4 Style+, hvor man godt nok må undvære lidt udstyr, så er der få grunde til at gå efter topmodellen. Har man derimod brug for firehjulstræk eller har hang til mange krydser på ekstraudstyrslisten, så giver den mening.

Volkswagen ID.4 GTX Max+

Motor: Elmotorer (foran og bagtil) Ydelse: 340 hk/560 Nm 0-100 km/t: 5,4 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 17,1 kWh/100 km Rækkevidde: 515 kilometer Batteristørrelse: 82 kWh (77 kWh anvendelig) Ladekapacitet: 175 kW Mål (L/B/H): 458/185/162 cm Køreklar vægt: 2.313 kilo Trækvægt: 1.400 kilo Bagagerumsvolumen: 543-1.575 liter Pris: 429.994 kr. (ID.4 fås fra 299.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 5.745/15.000 kr. (ID.4 fås fra 5.000/4.045 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: 399.995 kr. (ID.4 fås fra 279.995 kr.)

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant