Volvo EX30 Cross Country er den første elbil fra Volvo med skovmandsskjorte og hævet undervogn. Den kommer udelukkende som Twin Motor med 428 hestekræfter og firehjulstræk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fantasien fejler ikke noget. Hverken hos bilproducenterne eller kunderne. “Selvfølgelig skal vi da til den svenske ødemark og leve i den friske luft en måned. Uden at møde andre mennesker. Vi fanger fisk og sover i en bivuak.”
Virkeligheden er mere grå som leverpostej, og den friske luft bliver til en hurtig tur i skoven i weekenden og den varme blæst, der blæser ind over poolen på Gran Canaria. Bivuakken udskydes til næste år, for det er sjovere og meget nemmere med buffet og en ordentlig seng.
Læs også: Test: Volvo EX30 kæmper i kulden
Hvis fantasien virkelig skal føres ud ud i livet, så mener Volvo at have den perfekte løsning. Den friskfyrs-agtige Volvo EX30 Cross Country – den mindste elbil fra Volvo, som nu er iklædt en skovmandsskjorte og, hvem ved, måske en overlevelsesguide i infotainmentsystemet.







Experience-pakke med kurv og terrændæk
Som en anden tyv i en tegneserie har EX30 Cross Country fået en stor sort maske på i ulakeret plast, og kigger man nærmere på den, vil man se et topografisk kort. Skulle man befinde sig i Kebnekaise-bjergene i den arktiske del af Sverige, kan man bare kigge på fronten af sin EX30 Cross Country og se, hvordan terrænet er bygget op.
Der er mange sorte plastpaneler på karrosseriet, så den dyre lak ikke får ridser, hvis de store sten kommer for tæt på. De matsorte 18″ fælge kan, som en del af Cross Country Experience-pakken, hvor man får rabat på udstyret, udstyres med delvist terrænegnede dæk.
Den inkluderer også tagbagagebærer og en stor kurv (som på Hyundai Inster Cross) til al den oppakning, der ikke kan være i det lille bagagerum.
Hvis man vil komme længst muligt i EX30 Cross Country, og det er lige så koldt, som det ser ud på billederne, skal man huske, at den lille Volvo er fuldelektrisk. Den skal lades op, og kurven vil tage en god bid af rækkevidden. Der er, os bekendt, ret få offentligt tilgængelige ladere, når man kommer ud, hvor andre mennesker sjældent kommer.





Cross Country-affjedring og pris fra 367.100 kr.
Rækkevidden i den lille Volvo med friluftstøjet er 427 kilometer, og den kommer fra samme batteritype, som bruges i den almindelige EX30 Twin Motor: 69 kWh. Ladeeffekten er op til 153 kW, hvorfor man under unikke omstændigheder vil kunne lade fra 10 til 80 procent på 26 minutter.
Apropos EX30 Twin Motor, så er EX30 Cross Country udstyret med netop to elektriske motorer. En foran, en bagtil – ellers ville den være uden firehjulstræk, hvilket gør det svært at forsvare hele Cross Country-omgangen.
Det medfører en ydelse på 428 hestekræfter, som virker som en overdrivelse. Meget færre kræfter ville være rigeligt til en elbil med en længde på 423 centimeter. En lavere ydelse kunne måske give rækkevidden et boost, men Volvo har altså valgt at beholde den fulde ydelse fra de to elmotorer.
EX30 Cross Country har i følge pressemeddelelsen 19 centimeter frihøjde, og i følge prislisten har den et særligt Cross Country-chassis, men det beskrives ikke nærmere. Vi formoder, det har med ændrede støddæmpere og/eller fjedre at gøre.
Volvo har allerede fået en pris på EX30 Cross Country, og den ligger på 367.100 kr. uden ekstraudstyr. Det er kun 15.000 kr. mere end for en almindelig, sammenlignelig EX30 Twin Motor Performance Ultra, men det giver mening, eftersom der reelt ikke er mere udstyr i den højbenede model, end der er i den almindelige version.