I hullet mellem Honda-modellerne HR-V og CR-V er der plads til en ny SUV – og det bliver den nye ZR-V med hybriddrift og 184 hk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er – desværre – den samme historie 9 ud af 10 gange. Når en bilmodel bliver afløst af en ny model, er den nye model større end den gamle. Så meget vokser de mennesker, som skal være i bilen da heller ikke?
Den næste Honda CR-V bliver også noget større end den nuværende. Men hvis den nye CR-V så virker for stor til dig og familien, så er japanerne så elskværdige at tilbyde en helt ny model, der er nogle få centimeter mindre end den nuværende CR-V.
Læs også: Nyt liv til Honda CR-V
Det er SUV-modellen ZR-V, der lægger sig over den kompakte HR-V (434 cm lang). Honda åbnede så småt op for den nye SUV i foråret, men kun med få ord som “den kommer til Europa i 2023”, “position mellem HR-V og CR-V” og “hybrid”.



Hybrid-system fra Civic E:HEV
ZR-V bliver en rigtig globetrotter – en verdensbil, som de engang kaldte biler hos Ford, som skulle sælges verden over uden designmæssige forskelle. Europa er det sidste kontinent til at få besøg af den omrejsende ZR-V, og det gør, at vi kan stykke den europæiske udgave sammen uden at have set den.
Det er en kringlet vej til Europa. Først have ZR-V premiere som ZR-V til Kina, men også som ny HR-V til USA. Den nye HR-V, som den sælges i Europa, ville være for lille til amerikanerne, så derfor den nye – og 457 cm lange – ZR-V med HR-V-navn til USA.

Den nyeste offentliggørelse er af den japanske ZR-V med hybrid-systemet, som bilen kommer til Europa med. Udover mindre designændringer i forhold til den amerikanske HR-V, er den udstyret med samme hybrid-system som den nye Civic E:HEV.
Med en 2-liters benzinmotor og to elmotorer, hvor det primært er den store elmotor, som driver hjulene, er ydelsen 184 hk. ZR-V E:HEV vil, i hvert fald i Japan, kunne fås med valg mellem forhjulstræk eller firehjulstræk.