Kategorier
Elektrisk Nyheder

ZR-V er det nye hybridskud fra Honda

I hullet mellem Honda-modellerne HR-V og CR-V er der plads til en ny SUV – og det bliver den nye ZR-V med hybriddrift og 184 hk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er – desværre – den samme historie 9 ud af 10 gange. Når en bilmodel bliver afløst af en ny model, er den nye model større end den gamle. Så meget vokser de mennesker, som skal være i bilen da heller ikke?

Den næste Honda CR-V bliver også noget større end den nuværende. Men hvis den nye CR-V så virker for stor til dig og familien, så er japanerne så elskværdige at tilbyde en helt ny model, der er nogle få centimeter mindre end den nuværende CR-V.

LÆS OGSÅ | Nyt liv til Honda CR-V

Det er SUV-modellen ZR-V, der lægger sig over den kompakte HR-V (434 cm lang). Honda åbnede så småt op for den nye SUV i foråret, men kun med få ord som “den kommer til Europa i 2023”, “position mellem HR-V og CR-V” og “hybrid”.

Hybrid-system fra Civic E:HEV

ZR-V bliver en rigtig globetrotter – en verdensbil, som de engang kaldte biler hos Ford, som skulle sælges verden over uden designmæssige forskelle. Europa er det sidste kontinent til at få besøg af den omrejsende ZR-V, og det gør, at vi kan stykke den europæiske udgave sammen uden at have set den.

Det er en kringlet vej til Europa. Først have ZR-V premiere som ZR-V til Kina, men også som ny HR-V til USA. Den nye HR-V, som den sælges i Europa, ville være for lille til amerikanerne, så derfor den nye – og 457 cm lange – ZR-V med HR-V-navn til USA.

Elementer fra både Civic og HR-V i kabinen

Den nyeste offentliggørelse er af den japanske ZR-V med hybrid-systemet, som bilen kommer til Europa med. Udover mindre designændringer i forhold til den amerikanske HR-V, er den udstyret med samme hybrid-system som den nye Civic E:HEV.

LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Honda Civic håndterer hybrid på sin egen måde

Med en 2-liters benzinmotor og to elmotorer, hvor det primært er den store elmotor, som driver hjulene, er ydelsen 184 hk. ZR-V E:HEV vil, i hvert fald i Japan, kunne fås med valg mellem forhjulstræk eller firehjulstræk.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.